• AstraZeneca/

AstraZeneca donerar 9 miljoner ansiktsmasker för att underlätta sjukvårdens hantering av COVID-19 över hela världen

Första sändningen till Italien levereras denna vecka

Accelererade forskningsinsatser för att utveckla förebyggande behandling av COVID-19 och för att utvidga diagnostiska tester

AstraZeneca donerar nio miljoner ansiktsmasker för att stödja sjukvårdspersonal runt om i världen som hanterar den globala COVID-19 pandemin. AstraZeneca samarbetar med World Economic Forums COVID Action Platform, en plattform som skapats med stöd av World Health Organisation (WHO), kring att identifiera de länder som i nuläget har störst behov. Italien kommer få de första sändningarna av andningsmasker redan under denna vecka, och leverans till fler länder följer.

I tillägg till dessa donationer påskyndar AstraZeneca sin förmåga kring utvecklingen av diagnostiska tester för att kunna skala upp screening och bolaget samarbetar även med regeringar för att komplettera redan befintliga screeningprogram.  I arbetet med att säkerställa leverans av läkemedel till patienter kommer även AstraZenecas personal på tillverknings- och distributionsanläggningar att testas.

AstraZenecas forskningsteam har också arbetat snabbt för att identifiera monoklonala antikroppar som en potentiell behandling som förebygger COVID-19-sjukdom. I nästa skede ska dessa utvärderas i kliniska studier.  Mer än femtio experter inom virologi, immunologi, sjukdomar i andningsvägarna och proteinteknik inom vår forskning, kliniska utveckling, proteinteknik, regulatorisk verksamhet och tillverkning har arbetet med att utveckla en behandling som kan minimera smittans globala påverkan som sin högsta prioritet.

”Våra tankar finns hos dem som drabbats av denna globala pandemi och hos de tappra människor som arbetar inom sjukvården för att ta hand om dem. Som företag har vi prioriterat att samarbeta med internationella hälsomyndigheter och andra för att dela vår vetenskapliga kunskap och expertis. Nu donerar vi dessa andningsmasker samtidigt som vi fortsätter accelerera våra ansträngningar med diagnostiska tester och att hitta en förebyggande behandling mot COVID-19”, säger Pascal Soriot, AstraZenecas koncernchef.

De nio miljoner maskerna kommer att tillverkas och distribueras från Kina, där den här storskaliga och snabba insatsen har kunnat genomföras tack vare AstraZenecas ledande position och starka relationer med landets hälso- och sjukvårdssystem och tillverkningsindustri.

Sedan utbrottet av COVID-19 har AstraZeneca gjort ett flertal finansiella donationer och skänkt läkemedel och personlig skyddsutrustning till hälsoorganisationer i Kina och ett antal andra länder runt om i världen.

Kontaktuppgifter

För att kontakta AstraZeneca Investor Relations Team, tryck här. För presskontakter tryck här.

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se