• AstraZeneca/

AstraZeneca ingår avtal med Daiichi Sankyo om gemensam marknadsföring av denosumab för cancerbehandling i Japan

Report this content

AstraZeneca har ingått ett avtal om gemensam marknadsföring med Daiichi Sankyo av denosumab i Japan. Denosumab används för behandling av bensjukdomar i samband med skelettmetastaser.

AstraZeneca och Daiichi Sankyo kommer att marknadsföra denosumab gemensamt efter godkännande i Japan. Skelettmetastaser är en av de vanligaste orsakerna till smärta hos cancerpatienter och kan orsaka benfrakturer och negativt påverka livskvaliteten och dagliga aktiviteter. Denosumab har en ny verkningsmekanism och riktad verkan i form av en subkutan injektion en gång i månaden. Läkemedlet är ett nytt behandlingsalternativ i Japan för skelettmetastaser vid många olika cancerformer.

Daiichi Sankyo förvärvade rättigheterna i Japan till denosumab från Amgen Inc. 2007.

I augusti 2010 lämnade Daiichi Sankyo in en ansökan om registrering av nytt läkemedel i Japan (JNDA).

Tony Zook, Executive Vice President, Global Commercial Organisation, AstraZeneca kommenterar: “Denna typ av samarbeten är en viktig del av vår strategi att nå ut med innovativa läkemedel till patienterna. Detta avtal stärker vårt långsiktiga åtagande inom cancerbehandling i Japan och vi ser fram emot att bidra med expertis för att detta nya cancerläkemedel ska nå patienterna efter godkännandet.”

De finansiella villkoren i avtalet har inte meddelats.

Bakgrund:

Om denosumab och skelettmetastaser
Denosumab är den första godkända behandling som specifikt riktas mot RANK-ligand, en viktig reglerare av osteoklaster (celler som bryter ned benvävnad). Genom att rikta in sig på regleraren av RANK-ligand kan denosumab förhindra att cancern sprids till skelettet. Skelettmetastaser uppkommer när cancerceller från den primära tumören sprider sig till skelettet.

Om AstraZeneca i Japan
Japan är AstraZenecas näst största marknad globalt och är därför strategiskt viktig. Omsättningen ökade med 4% under 2010 till 2.617 MUSD, vilket var mer än den beräknade marknadstillväxten. AstraZeneca har byggt upp en betydande närvaro i Japan med 3 100 medarbetare, ett forsknings- och utvecklingscenter i Osaka och har en ledande position på marknaden för cancerläkemedel. Crestor och Losec samt lanseringen av Symbicort Turbuhaler under 2010 bidrog till fortsatt tillväxt. AstraZeneca planerar att lansera Nexium i Japan inom ett år.

Om AstraZeneca
AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364