AstraZeneca kommenterar regeringens life science-satsning

”Det är mycket bra att regeringen är beredd att satsa på life science i Sverige. När det gäller forskningsinstituten hoppas vi att regeringen även snabbt fattar beslut om lokaliseringen”, säger Anders Ekblom, VD AstraZeneca AB.

Med anledning av regeringens pressträff idag ger AstraZeneca följande kommentar:

Framtiden för läkemedelsforskningen i Sverige bygger på en kombination av god grundforskning, spetsforskning och internationell excellens. Genom att satsa på dessa områden kan Sverige fortsatt stärka sin internationella konkurrenskraft.

Det är positivt med satsningar på Life Science med forskningsinstituten som en del och vi ser med tillförsikt fram emot mer information om institutet för hållbar processutveckling och katalys samt samordningen av kliniska studier och läkemedelsutveckling.

Lokaliseringen av de nya verksamheterna är viktig. Vi hoppas få se lösningar som innebär att AstraZenecas anläggningar i Södertälje kan tas tillvara och att våra medarbetare får konkreta möjligheter att överväga, t ex genom det toxikologiska laboratorium som förts fram som ett alternativ.

”Det är viktiga prioriteringar som regeringen nu gör och de kommer att stärka Life Science i Sverige. Vi kan nu också se satsningar som kommer göra Sverige mer attraktivt för olika inhemska och globala aktörer”, säger Anders Ekblom.

Det är också viktigt att de forsknings- och innovationssatsningar som görs inom life science leder till resultat till nytta för patienterna. Här finns utrymme för ytterligare åtgärder och att samordna med aktiviteter inom sjukvård och akademi så att även svensk sjukvård får möjlighet att snabbt ta till sig nya och mer effektiva behandlingsmetoder.

Ann-Leena Mikiver, presschef AstraZeneca, 08-553 260 20, 070-742 88 36