AstraZeneca meddelar att samarbetet med AtheroGenics avseende AGI-1067 kommer att avslutats

Report this content

AstraZeneca meddelar idag att man beslutat att avsluta licens- och samarbetsavtalet med AtheroGenics, Inc. (Nasdaq: AGIX), avseende AGI-1067.

AGI-1067, en substans mot ateroskleros, studerades i den kliniska fas 3-studien ARISE (Aggressive Reduction of Inflammation Stops Events) på patienter med kranskärlssjukdom. De första resultaten från ARISE-studien tillkännagavs av AtheroGenics den 19 mars 2007 och presenterades vid American College of Cardiology den 27 mars 2007.

Beslutet att avsluta samarbetet fattades efter en fullständig analys av produktprofilen för AGI-1067 enligt villkoren i licens- och samarbetsavtalet.

Reserveringar för nedskrivningar av immateriella tillgångar och relaterade kostnader på 83 MUSD kommer att kostnadsföras under första kvartalet 2007.

Kontaktpersoner media:
Staffan Ternby, Tel: +46 8 553 261 07
Patricia O’Connor, Tel: +46 708 46 76 33
Edel McCaffrey, Tel: +44 (0) 207 304 5034
Steve Brown, Tel: +44 (0) 207 304 5033

Investor Relations:
Mina Blair, Tel: +44 (0) 207 304 5084
Jonathan Hunt, Tel: +44 (0) 207 304 5087
Karl Hard, Tel: +44 (0)207 304 5322
Jörgen Winroth, Tel: +1 (212) 579 0506
Ed Seage, Tel: +1 302 886 4065
Staffan Ternby, Tel: +46 8 553 261 07

Bakgrund:
ARISE var en dubbelblind, randomiserad placebokontrollerad studie som omfattade mer än 6 000 patienter med sjukdom i hjärtats kranskärl vid mer än 250 olika centra i Kanada, Sydafrika, Storbritannien och USA. Studien utformades för att klargöra om AGI-1067 kunde komplettera dagens standardbehandling vid olika effekter av kranskärlssjukdom, såsom dödlighet, hjärtinfarkt, stroke samt sjukhusvård på grund av instabil angina.