AstraZeneca och IMS Health ingår samarbete om användning av sjukvårdsdata i Europa

Report this content

AstraZeneca har ingått ett treårigt samarbetsavtal med IMS Health, den ledande leverantören av information, tjänster och teknologi inom sjukvårdssektorn. Avtalet ska främja användningen av sjukvårdsdata (real-world evidence) baserade på observationsstudier och retrospektiva studier i Europa, som underlag för mer effektiv och kostnadseffektiv sjukvård.

Samarbetet med IMS Health kommer att ge AstraZeneca tillgång till uppgifter från befintliga anonymiserade elektroniska sjukvårdsregister, som innefattar kliniska resultat, ekonomiska faktorer och behandlingsmönster. Dessutom kommer företagen gemensamt att utveckla en skräddarsydd plattform för studier och dataanalyser. Den information som tas fram kommer att ge en djupare förståelse av hur läkemedel som idag finns på marknaden i Europa fungerar i praktiken. Detta kommer att visa var det finns stora behov av vård och behandling som inte tillfredsställs vid nuvarande behandling inom flera olika sjukvårdsområden, särskilt när det gäller kroniska sjukdomar. Uppgifterna kommer också att användas i AstraZenecas kliniska utvecklingsprogram och inom Discovery (upptäckt av nya läkemedel).

Martin Mackay, AstraZenecas globala forskningschef, säger: "Vårt samarbete med IMS är en viktig milstolpe i vår strävan att förstå hur våra läkemedel fungerar i praktiken, utöver vad vi ser i kontrollerade kliniska prövningar. Denna insikt kan hjälpa oss och beslutsfattare inom sjukvården att förbättra behandlingen av sjukdomar, säkerställa att läkemedel används på ett effektivt sätt, och minska bördan för patienterna och sjukvårdens resurser."

Jon Resnick, IMS Health Vice President of Real-World Evidence Solutions, säger: "Detta gemensamma initiativ speglar en samsyn på vikten av att använda verkliga sjukvårdsdata i de globala hälso-och sjukvårdssystemen. Våra unika informationstillgångar och vår kapacitet inom tjänster och teknologi gör IMS till en ledande partner för hälso- och sjukvårds­organisationer för att identifiera, integrera och tolka verkliga utfall. Vi är mycket glada över detta samarbete med AstraZeneca."

Samarbetet avspeglar intresset hos beslutsfattare inom sjukvården för att använda kostnadseffektiva nya och befintliga läkemedel och behandlingsmetoder i strävan att fördela de begränsade resurserna på ett effektivare sätt. I motsats till kontrollerade kliniska prövningar baseras analysen av sjukvårdsdata på observerade resultat från klinisk praktik, som avspeglas i elektroniska patientjournaler, försäkringsfall, patientregister och patientenkäter. Genom att analysera data från den praktiska sjukvården kan man visa de mätbara effekterna av olika behandlingsalternativ, i form av antalet vårddagar på sjukhus, antalet fall av upprepad sjukhusvistelse, den totala hälsosituationen och den sammanlagda vårdkostnaden.

Dagens tillkännagivande bygger på AstraZenecas redan pågående forskningssamarbete kring data från klinisk praktik med HealthCore i USA (ett dotterbolag till WellPoint).

Parterna ger ingen information om de ekonomiska villkoren för samarbetet.

Om IMS Health
IMS Health är en ledande leverantör av information, tjänster och teknologi inom sjukvården runt om i världen. Med närvaro i mer än 100 länder bygger företaget på sin globala IT-infrastruktur och unika kombination av djupgående, sofistikerad analys, olika kommersiella tjänster och konsulttjänster för att hjälpa kunderna bättre förstå utvecklingen och värdet av läkemedel. För mer information, se http://www.imshealth.com.

Om AstraZeneca
AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364