AstraZeneca och ISIS Pharmaceuticals i strategiskt samarbete för RNA-terapi mot cancer

AstraZeneca och ISIS Pharmaceuticals, Inc. meddelade idag att de har startat ett strategisk samarbete för upptäckt och utveckling av en ny generation av så kallade antisense-läkemedel mot fem utvalda cancerformer. I samarbetet ingår en licens att utveckla och kommersialisera ISIS-STAT3Rx, ett läkemedel som ISIS håller på att utvärdera efter en tidig klinisk prövning med deltagande av patienter med avancerade lymfom. Antisense-läkemedel angriper de sjukdomsfrämjande proteinerna genom att förstöra det RNA som behövs för framställning av dessa proteiner. Med hjälp av ISIS plattform för substanssökning har potentiella läkemedel upptäckts, som binder till budbärar-RNA (mRNA) och hämmar framställningen av de proteiner som bidrar till att sjukdomen utvecklas.

Målet för det strategiska samarbetet är att AstraZenecas erfarenheter från utveckling av skräddarsydda läkemedel ska utnyttjas för att stärka de upptäckts- och utvecklingsprocesser som ingår i fyra forskningsprogram på onkologiområdet, och för att underlätta utvecklingen av ISIS-STAT3Rxför de patientgrupper som kan ha störst nytta av att det tumörstimulerande proteinet STAT3 hämmas.

"Den tekniska plattform baserad på antisense som ISIS utvecklat gör det möjligt för AstraZeneca att bredda sin onkologiska forskning utanför de traditionella metoderna för substansupptäckt, samtidigt som vi kan bli mer specifika i valet av de cancerceller som vi vill angripa", säger Sustan Galbraith, chef för AstraZenecas enhet för innovativa läkemedel mot cancer. "AstraZenecas expertis inom translationell cancerforskning och vår globala kompetens när det gäller utveckling och kommersialisering av produkter för cancervården, liksom ISIS innovativa sätt att söka nya läkemedel, avspeglar vårt gemensamma mål - att kunna erbjuda cancerpatienter nya läkemedel."

Läs pressmeddelandet i bifogad pdf

Kontaktpersoner:

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36