AstraZeneca och Nektar tecknar globalt avtal om program för utveckling av Nektars läkemedel NKTR-118 och NKTR-119 avsedda att motverka förstoppning

AstraZeneca och Nektar Therapeutics har tecknat ett globalt licensavtal med ensamrätt gällande två program för läkemedelsutveckling: NKTR-118, en produkt i sent utvecklingsstadium för behandling av opiatinducerad förstoppning, och NKTR-119, ett tidigt utvecklingsprogram för smärtstillande produkter som inte ger förstoppning som biverkning. Båda dessa program bygger på Nektars avancerade polymerkonjugatbaserade teknologiplattform för små molekyler. Enligt avtalet kommer AstraZeneca att ta ansvar för fortsatt utveckling av både NKTR-118 och NKTR-119, vilket bland annat innefattar igångsättning av sena kliniska studier för NKTR-118. AstraZeneca räknar med att snart ha upplägget klart för fas 3-programmet, och förväntar sig att kunna ansöka om läkemedelsregistrering under 2013. AstraZeneca kommer också att ansvara för den globala tillverkningen och marknadsföringen i de båda programmen. Enligt avtalsvillkoren ska Nektar få en direktbetalning på 125 MUSD för både NKTR-118 och NKTR-119. NKTR-118 har gått igenom en klinisk fas 2-studie, och utvecklingen syftar till att ta fram ett läkemedel för behandling av förstoppning orsakad av opiatbaserade smärtstillande medel. Enligt avtalet kan Nektar för NKTR-118 få upp till 235 MUSD sammanlagt när vissa registreringsrelaterade delmål uppnåtts, och därefter ytterligare upp till 375 MUSD, om försäljningen av produkten blir en avsevärd kommersiell framgång. Nektar kommer också att kunna få betydande tvåsiffriga royaltyersättningar för den globala nettoförsäljningen av NKTR-118. NKTR-119 är ett utvecklingsprogram i ett tidigt skede, med målet att kombinera den orala substansen NKTR-118 med utvalda opiater, i syfte att kunna behandla smärta utan den förstoppning som normalt är en biverkning vid behandling med opiater. AstraZeneca kommer att fortsätta att utveckla detta program, bland annat för att hitta de lämpligaste kombinationerna av opiater med NKTR-118. För NKTR-119 kan Nektar få ersättning vid uppnådda delmål under utvecklingsarbetet, samt ersättningar relaterade till olika försäljningsmål. Nektar kommer också för NKTR-119 att kunna få betydande tvåsiffriga royaltyintäkter för den globala nettoförsäljningen. "NKTR-118 är ett viktigt program i en sen utvecklingsfas, med potential att tillgodose ett stort medicinskt behov", sade David Brennan, AstraZenecas koncernchef. "Vi är glada åt detta avtal med Nektar, eftersom det ger oss möjlighet att utnyttja vår höga kompetens inom neurovetenskap, onkologi och mag/tarmsjukdomar, för att skapa ett mervärde för patienterna. Detta är ett bra exempel på externa samarbeten med målet att komplettera vårt utbud av produkter i sen utvecklingsfas." "Vi är mycket glada åt detta globala licensavtal med ensamrätt som vi tecknat med AstraZeneca", sade Howard W. Robin, VD för Nektar Therapeutics. "AstraZeneca har en lång historik när det gäller att skapa och etablera marknadsledande varumärken, vilket gör dem till en idealisk partner för utveckling och kommersialisering av våra utvecklingsprodukter NKTR-118 och NKTR-119. Förutom det värde dessa potentiella produkter kan komma att få för patienterna, så bekräftar samarbetet Nektars framgångsrika strategi att skapa nya orala småmolekylbaserade läkemedelssubstanser med hjälp av våra avancerade polymerkonjugatplattformar." NKTR-118 är en läkemedelssubstans under utveckling, som kombinerar Nektars avancerade polymerkonjugatplattform för små molekyler med naloxol, ett derivat av opiatantagonisten naloxon. Resultaten från den kliniska fas 2-studien av NKTR-118 kommer att presenteras i oktober vid ett föredrag på American College of Gastroenterology 2009 Annual Scientific Meeting. Avtalet ska prövas av USA:s regering enligt Hart-Scott Rodino Act, och träder i kraft sedan väntetiden (eller en eventuell förlängning av denna) löpt ut eller upphört i förtid. BAKGRUNDSINFORMATION: Om förstoppning vid användning av opiater Man uppskattar att mellan 40 och 90 procent av alla patienter som använder opiater under lång tid för att behandla smärta blir förstoppade. Färre än hälften av dessa patienter får effektiv lindring genom dagens behandlingsalternativ, som främst utgörs av receptförskrivna eller receptfria laxermedel och bulkmedel. Förstoppningen orsakas av att läkemedlet binder till my-receptorn för opiater i tarmen. (1) Opiatinducerade tarmstörningar kan ha formen av förstoppning, gasbildning, magkramper och halsbränna. Förstoppningen är normalt den mest besvärande komponenten i syndromet. Enligt IMS Health skrevs under 2007 enbart i USA omkring 230 miljoner recept på opiater. Man beräknat att detta utgör 65-75 procent av hela världsmarknaden för opiater. Det finns för närvarande inga orala läkemedel som är godkända för behandling av opiatinducerad förstoppning. Tarmstörningar inklusive förstoppning till följd av opiatanvändning kan avsevärt försämra patientens livskvalitet och öka behovet av vårdinsatser. Kontaktpersoner media: Ann-Leena Mikiver 08-553 26020 mob: 070-742 88 36 Investor Relations: Karl Hård +44 207 304 5322 mob: +44 7789 654 364 Om AstraZeneca AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och tillhandahåller vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2008 på 31,6 miljarder USD och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, cancer samt infektion. För mer information, se astrazeneca.se resp astrazeneca.com. Om Nektar Nektar Therapeutics är ett biofarmaceutiskt företag som utvecklar nya läkemedel utgående från sina teknologiska plattformar med PEGylering och polymerkonjugation. Nektars kompetens inom teknologin för läkemedelsutveckling har lett fram till nio godkända produkter i USA eller Europa, tillsammans med olika partners, bland annat ledande läkemedelsbolag. Exempel är UCB:s Cimzia®, Roches PEGASYS® mot hepatit C och Amgens Neulasta® vid neutropeni. Nektar har byggt upp en robust utvecklingsportfölj med potentiellt värdefulla läkemedel som tillgodoser reella medicinska behov, genom att utnyttja och förbättra sin teknologiska plattform för att bearbeta småmolekylbaserade substanser. Nektar bedriver för närvarande kliniska och prekliniska program inom onkologi, smärtlindring och andra terapiområden. NKTR-102, PEGylerat irinotekan, befinner sig för närvarande i kliniska fas 2-studier gällande cancer i äggstockar, bröst och tjocktarm. NKTR-105, PEGylerat docetaxel, befinner sig för närvarande i en klinisk fas 1-studie gällande svårbehandlade solida tumörer. Nektar har sitt huvudkontor i San Carlos, Kalifornien, och bedriver FoU-verksamhet i Huntsville, Alabama samt i Hyderabad, Indien. Mer information om företaget och dess program och kompetens inom läkemedelsutveckling återfinns på http://www.nektar.com.