AstraZeneca och Silence Therapeutics i samarbete om nya sätt att administrera läkemedel av siRNA-typ

AstraZeneca tillkännager idag ett samarbete med Silence Therapeutics plc, i syfte att ta fram nya sätt att tillföra korta dubbelsträngade RNA-molekyler (siRNA-molekyler). Överenskommelsen bygger på Silence Therapeutics expertis på området, särskilt framgångarna med systemisk tillförsel av siRNA in vivo med hjälp av företagets egenutvecklade teknologi AtuPLEX. De ekonomiska detaljerna i överenskommelsen har inte offentliggjorts.

Kort dubbelsträngad ribonukleinsyra (siRNA) är ett nytt sätt att selektivt "släcka" gener som medverkar till sjukdomsutveckling. AstraZenecas första potentiella mål för behandling med siRNA-molekyler gäller sjukdomar i andningsvägarna, som kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och astma.

Med dagens överenskommelse kommer Silence Theraputics och AstraZeneca att arbeta tillsammans för att utveckla nya och förbättrade metoder för administrering tillförsel av siRNA-molekyler. Det är en viktig förutsättning för att kunna utnyttja den fulla potentialen hos siRNA vid behandling av en rad sjukdomar. Enligt avtalet kommer både Silence Therapeutics och AstraZeneca att kunna kommersialisera de nya metoder för administrering tillförsel som utvecklas tillsammans. Silence Therapeutics har kvar rätten att teckna ytterligare leveransavtal för att ta vara på värdet hos AtuPLEX-teknologin, och eventuella förbättringar av denna, oavsett om dessa förbättringar utvecklas under samarbetet med AstraZeneca eller av Silence Therapeutics själva.

Det nya avtalet om att utveckla metoder för administrering tillförsel av siRNA är fristående från det treåriga samarbetsavtal som parterna ingick i juli 2007, som gäller utveckling av nya siRNA-behandlingar riktade mot specifika mål med ensamrätt för AstraZeneca.

Claude Bertrand, Global Vice-President, Discovery Respiratory & Inflammation vid AstraZeneca, säger: "Det här samarbetet är inriktat på att ta fram de innovativa metoder för administrering som krävs för att utveckla en ny och spännande läkemedelsklass vidare. Silence Therapeutics stora kunnande när det gäller administrering tillförsel av siRNA gör att vi är övertygade om att vi har en stark partner för att kunna förverkliga våra mål på det här området. Även om det finns stora utmaningar med den här nya teknologin, så finns det en potential för att skapa nya läkemedel som är högeffektiva, långverkande och mycket specifika."

Jeff Vick, Chief Executive Officer för Silence Therapeutics säger: "Vi är glada över detta nya samarbete med AstraZeneca för att utveckla nya sätt att tillföra siRNA-molekyler. Avtalet bekräftar de framsteg vi gjort med vår AtuPLEX-plattform, och betydelsen av administreringsvägarna tillförselmetoderna för utveckling av framgångsrika produkter med dubbelsträngade RNA-molekyler. Avtalet återspeglar det goda samarbete vi redan har med AstraZeneca, och framgångarna i vårt gemensamma arbete med att utveckla siRNA-molekyler mot de mål som AstraZeneca valt."

Om siRNA
Kort dubbelsträngad ribonukleinsyra (siRNA) är ett nytt sätt att selektivt "släcka" gener som medverkar till sjukdomsutveckling. Dessa siRNA-molekyler utnyttjar en naturlig mekanism i kroppen för att bekämpa virusinfektioner och finreglera genuttryck. SiRNA binder till budbärar-RNA, som medverkar vid produktionen av protein, och märker den för nedbrytning, så att det protein som skulle produceras aldrig kommer till. Upptäckten av siRNA och dess funktion låg till grund för Nobelpriset 2006 i medicin 2006., och siRNA har potential att skapa en ny klass av läkemedel mot en rad olika sjukdomar (cancer, infektionssjukdomar, ärftliga sjukdomar).

AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2007 på 29,55 miljarder USD och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, onkologi samt infektion. AstraZeneca ingår i Dow Jones Sustainability Index (Global) samt i FTSE4Good Index. För mer information, se astrazeneca.com och astrazeneca.se

Om Silence Therapeutics plc (www.silence-therapeutics.com)
Silence Therapeutics plc är ledande på området dubbelsträngade RNA (RNAi), som selektivt kan inaktivera gener som har betydelse för att en sjukdom ska utvecklas.

Silence Therapeutics har utvecklat nya korta dubbelsträngade RNA-molekyler (siRNA-molekyler), som fått beteckningen AtuRNAi och har flera fördelar jämfört med konventionella siRNA-molekyler, främst att de är mer motståndskraftiga mot nedbrytning via nukleaser. Dessutom har bolaget tagit fram en egen teknologi för systemisk tillförsel, AtuPLEX. Den gör det möjligt att tillföra siRNA-molekyler till specifika sjukdomsdrabbade vävnader och celler, samtidigt som dessa molekyler hålls biologiskt tillgängliga och upptagbara för cellerna.

Silence Therapeutics bedriver verksamhet i London och i Berlin, och är noterat på AIM.