• AstraZeneca/

AstraZeneca och Targacept meddelar de första resultaten från en fas 2b-studie med AZD3480 avseende kognitiva störningar vid schizofreni

Report this content

AstraZeneca och Targacept, Inc., meddelade idag de första resultaten från den kliniska fas 2b-studien HALO som genomförts av AstraZeneca. Studien gällde användningen av AZD3480 (TC-1734) för behandling av kognitiva störningar vid schizofreni (CDS).

AZD3480 uppfyllde inte studiens krav för statistisk signifikans när det gäller de primära effektmåtten som var förbättringar inom olika kognitiva områden vid mätning med den datorbaserade mätskalan IntegNeuro. AZD3480 tolererades genomgående väl under studien. AstraZeneca och Targacept räknar inte med att fortsätta med fas 3-studier av AZD3480 i samband med CDS.

Utöver resultaten från HALO-studien har AstraZeneca och Targacept tidigare offentliggjort tidiga resultat från Sirocco-studien i fas 2b med AZD3480 gällande lätt till måttligt svår Alzheimers sjukdom. För närvarande undersöks AZD3480 för behandling av ADHD hos vuxna i en inledande fas 2-studie. AstraZenecas beslut om eventuell fortsatt utveckling av AZD3480 vid Alzheimers sjukdom respektive ADHD kommer sannolikt att tas under första halvåret 2009 när studien på vuxna med ADHD och andra pågående utvärderingar har avslutats.

"Även om resultaten från den här studien inte uppfyllde våra mål, så fortsätter vi tillsammans med Targacept att undersöka möjliga läkemedel riktade mot NNRs (neuronala nikotinreceptorer) för att behandla kognitiva störningar" sade Bob Holland, Vice President och chef för terapiområdet neurovetenskap, AstraZeneca.

AstraZeneca och Targacept meddelade också att den ledande substansen från det prekliniska forskningssamarbetet är klar att börja prövas kliniskt. AstraZeneca räknar med att i slutet av 2008 kunna inleda studier i fas 1 av AZD1446 (TC-6683), en produktkandidat som är selektiv för alfa-4-beta-2 NNR. Enligt villkoren i samarbetsavtalet ska AstraZeneca göra en delmålsbetalning på 2,0 MUSD till Targacept.

"Naturligtivs är vi besvikna över att AZD3480 inte uppnådde våra mål i HALO-studien", kommenterar J. Donald deBethizy, Ph.D, President och Chief Executive Officer för Targacept. "Vi tackar AstraZeneca för satsningen på AZD3480 och deras investering i pionjärarbetet på detta nya område som bedöms vara centralt för behandlingen av patienter med schizofreni. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med AstraZeneca inom det kognitiva området."

Studiens utformning
HALO-studien i fas 2b genomfördes av AstraZeneca genom en global ensamlicens och ett avtal om forskningssamarbete. HALO var en randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad multicenterstudie för att bestämma lämplig dosering. Studien genomfördes vid ca 70 kliniker i USA och Kanada. Patienterna (n=445) var mellan 18 och 55 år. De var aktiva rökare och behandlades med atypiska antipsykotika. Efter slumpmässig indelning i fyra grupper fick de någon av tre olika doseringar av AZD3480 eller placebo och behandlingen pågick i 12 veckor. De primära resultatmåtten för studien var en förändring efter 12 veckors behandling av utgångsvärdet på olika kognitiva områden, enligt mätning med den datoriserade testskalan IntegNeuro.

Om kognitiva störningar vid schizofreni
Schizofreni är en kronisk, allvarlig och funktionsnedsättande psykos, som utöver symtom som vanföreställningar och hallucinationer ofta präglas av störningar i kognitiva funktioner som uppmärksamhet, minne och logiskt tänkande.

Dessa kognitiva störningar innebär betydande hinder för den schizofrena patienten att fungera normalt. Man beräknar att det finns 7,9 miljoner patienter med schizofreni på de sju stora läkemedelsmarknaderna i världen, och att majoriteten av dessa har kognitiva störningar.

Om AstraZeneca
AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2007 på 29,55 miljarder USD och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, onkologi samt infektion. AstraZeneca ingår i Dow Jones Sustainability Index samt i FTSE4Good Index. För mer information, besök våra hemsidor astrazeneca.se resp astrazeneca.com.

Om Targacept
Targacept är ett bioläkemedelsföretag som upptäcker och utvecklar NNR TherapeuticsTM, en ny läkemedelsklass för behandling av sjukdomar och störningar i centrala nervsystemet. Targacepts produktkandidater utövar selektiv modulering av neuronala nikotinreceptorer som fungerar som viktiga regulatorer för nervsystemet, med syftet att främja behandlingsresultatet och minimera biverkningarna. Targacept har produktkandidater under utveckling för behandling av Alzheimers sjukdom, kognitiv dysfunktion vid schizofreni, smärttillstånd och egentlig depression, liksom flera prekliniska program. Targacept samarbetar med AstraZeneca om forskning med fokus på kognitiva funktioner, och har en strategisk allians med GlaxoSmithKline. Targacepts pressmeddelanden finns på företagets hemsida targacept.com.

Kontaktpersoner AstraZeneca
Media: