• AstraZeneca/

ASTRAZENECA OCH TORRENT I SAMARBETE OM VARUMÄRKTA GENERIKA FÖR FÖRSÄLJNING PÅ TILLVÄXTMARKNADER

Report this content

Ett avtal om licens och varuförsörjning har träffats med Torrent Pharmaceuticals Ltd. Torrent kommer att förse AstraZeneca med en portfölj av generiska läkemedel för vilka Torrent redan har licenser i en rad olika länder. Samarbetet med Torrent innebär att AstraZeneca förser de aktuella produkterna med varumärken och marknadsför dem på flera av de tillväxtmarknader där AstraZeneca redan har en stark närvaro. Enligt avtalet kommer AstraZeneca inledningsvis att köpa licenser och marknadsförings¬tillstånd av Torrent för 18 produkter i nio länder. Avtalet ger möjlighet att lägga till ytterligare produkter och länder där AstraZeneca ser tillväxtmöjligheter. Parterna har kommit överens om att inte ge några ytterligare ekonomiska detaljer. Torrent kommer att tillverka läkemedlen i enlighet med AstraZenecas stränga kvalitets- och processkrav. Torrent är ett indiskt företag som tillverkat läkemedel i mer än trettio år och som visat goda resultat inom registrering och tillverkning av ett brett produktsortiment. Tillväxtmarknaderna förväntas bidra med omkring 70 procent av tillväxten i läkemedelsbranschen under de närmaste fem åren och varumärkta generika svarar för omkring hälften av värdet på dessa marknader. AstraZeneca planerar att bygga vidare på denna initiala satsning som nu görs genom att över tiden utvidga produktportföljen till fler än de nu aktuella 18 produkterna. AstraZeneca har på senare år gjort betydande investeringar på viktiga tillväxtmarknader och etablerat en stark position på många av dessa. Utökningen av AstraZenecas portfölj med varumärkta generika syftar till att ytterligare stärka AstraZenecas etablerade försäljnings- och marknadsföringsposition i dessa länder. Tony Zook, chef för AstraZenecas globala marknadsorganisation, säger: "På marknader där patienter och läkare föredrar välkända varumärken tror vi att AstraZenecas etablerade kvalitetsstämpel är en långsiktig konkurrensfördel. Genom vårt samarbete med Torrent kommer vi att kunna vidga utbudet av varumärkta läkemedel till patienter på de tillväxtmarknader där vi ser möjligheter att utöka vår verksamhet.” ”Vi har valt Torrent för att deras produktportfölj kompletterar vår och för att de visat att deras tillverkning uppfyller AstraZenecas stränga kvalitetskrav."