AstraZeneca ökar fokus i forskningen – minskar antalet enheter

Som ett led i att fokusera forskningen till färre sjukdomsområden och enheter kommer AstraZeneca att avveckla forskningsenheten i Lund. Forskning inom andningsvägar och inflammation flyttas över till Mölndal. AstraZeneca kommer att lägga stor vikt vid att stötta de medarbetare som berörs.

AstraZeneca har idag informerat medarbetarna om åtgärder för att öka produktiviteten inom forskningen (R&D). De föreslagna förändringarna, som kommunicerades i slutet av januari, syftar till att öka fokus på ett färre antal sjukdomsområden samt att konsolidera verksamheten genom att slå ihop vissa forskningsenheter. Ett antal enheter kommer att stängas. Forskningen omfattar även fortsättningsvis de terapiområden inom vilka bolaget idag är verksamt: hjärta/kärl, mage/tarm, cancer, andningsvägar och inflammation, neurovetenskap och infektion. AstraZeneca avser att upphöra med den tidiga forskningen inom följande specifika sjukdomsområden: Trombos, refluxsjukdom, äggstocks- och urinvägscancer, systemisk skleros (reumatisk sjukdom), schizofreni, bipolär sjukdom och depression/ångest, hepatit C och vacciner med undantag för RS-virus och influensa. Som ett resultat av detta ökade fokus och skapandet av de nya s k Innovative Medicines Units (I-Meds), och den nya utvecklingsdelen Global Medicines Development, har AstraZeneca föreslagit sammanslagning eller stängning av vissa forskningsenheter under de närmaste åren. AstraZeneca har för närvarande 17 forskningscentrum i åtta länder i Europa, Nordamerika och Asien. Följande förändringar är föreslagna: Enheten i Lund stängs – terapiområdet andningsvägar och inflammation flyttas I Sverige kommer forskningsenheten i Lund att stängas under senare delen av 2011 som ett led i att fokusera den tidiga forskningen inom detta terapiområde till ett globalt centrum placerat i Mölndal. Mölndal expanderar och blir nytt globalt centrum för två terapiområden Mölndal kommer att växa och blir centrum för två av koncernens terapiområden inom den tidiga forskningen: hjärta/kärl-mage/tarm samt andningsvägar och inflammation. Verksamhet från Lund och Charnwood flyttas hit. Södertälje behåller nuvarande terapiområde Södertälje behåller sin nuvarande inriktning på tidig forskning inom nervsystemets sjukdomar och smärta, och kvarstår som koncernens centrum för detta terapiområde. I Storbritannien kommer forskningsenheterna Charnwood och Kudos att stängas, och avsikten är att Arrow Therapeutics ska säljas. Farmacevtisk utveckling i Avlon kommer att upphöra och några roller att överföras till Macclesfield och Alderley Park, men produktion kommer att vara kvar. I USA avvecklas den tidiga forskningen i Wilmington. En del tjänster flyttas till andra enheter. Wilmington kvarstår som ett centrum för den sena forskningen. -Det är ett mycket tungt besked att ge till våra skickliga medarbetare i Lund och på andra orter i världen. Vi kommer att lägga stor vikt vid att stötta de som berörs. Samtidigt är vi övertygade om att vi genom dessa åtgärder skapar ett ännu mer innovativt företag som kan ta fram nya läkemedel till patienterna snabbare och till en lägre kostnad, säger Anders Ekblom, global utvecklingschef och Executive Vice President, AstraZeneca. Förändringar inom R&D-organisationen Som tidigare meddelats förväntas 3 500 tjänster att beröras globalt i R&D-verksamheten till 2014. Efter flytt mellan enheter, nyrekryteringar inom prioriterade sjukdomsområden och fortsatt expansion inom biomedicinsk forskning väntas nettominskningen inom R&D bli ca 1 800 tjänster. AstraZeneca kommer att erbjuda flera åtgärder för att underlätta omställningen, t ex kompetensutveckling, vidareutbildning och flytthjälp. De fackliga organisationerna har informerats och förhandlingar om genomförandet kommer att inledas snarast. Dessutom har AstraZeneca inlett en dialog med företrädare för regeringen och med lokala företrädare i Skåne. FAKTARUTA: Antal anställda AstraZeneca har ca 10 000 anställda i Sverige inom forskning, tillverkning och marknadsföring och finns på fyra orter i Sverige: Södertälje (6000 anställda), Mölndal (2300), Lund (900) och en mindre förpackningsenhet i Umeå (under flytt till Södertälje 2011). Inom forskningen (R&D) arbetar totalt ca 12 000 medarbetare i världen, varav 3 800 i Sverige. AstraZeneca har totalt 63 000 anställda.