AstraZeneca PLC DELÅRSRAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET OCH FÖRSTA HALVÅRET 2011

Intäkterna under andra kvartalet uppgick till 8.430 MUSD, en minskning med 2 procent i fasta valutakurser (CER).

-Stark tvåsiffrig tillväxt i fasta valutakurser för Crestor, Symbicort och Seroquel XR.

-Intäkterna på tillväxtmarknaderna ökade med 10 procent i fasta valutakurser.

-Intäktsutvecklingen återspeglar intäktsbortfallet på mer än 0,5 miljarder USD till följd av generisk konkurrens och inverkan från myndigheters prisinterventioner.

Rörelseresultatet för kärnverksamheten minskade under andra kvartalet med 10 procent i fasta valutakurser till 3.322 MUSD.

-FoU-kostnaderna för kärnverksamheten ökade med 8 procent i fasta valutakurser, vilket återspeglar att flera kliniska program i sen utvecklingsfas påbörjades i slutet av 2010 och i början av 2011.

-Försäljnings- och administrationskostnader för kärnverksamheten ökade med 9 procent i fasta valutakurser, vilket inkluderar effekten av punktskatten i samband med hälso- och sjukvårdsreformen i USA och en engångskostnad för uppsägningen av ett marknadsförings- och distributionsavtal i USA, utöver investeringar på tillväxtmarknaderna och produktlanseringar.

Vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) minskade under andra kvartalet med 5 procent i fasta valutakurser till 1,73 USD.

-Core EPS gynnades av färre utestående aktier till följd av aktieåterköp.

Redovisad vinst per aktie ökade under andra kvartalet med 3 procent i fasta valutakurser till 1,53 USD.

-Ökningen i redovisad vinst per aktie berodde till stor del på lägre omstruktureringskostnader jämfört med föregående år.

Den 20 juli tillkännagav AstraZeneca att FDA i USA godkänt Brilinta.

Styrelsen rekommenderar en utdelning för första halvåret på 0,85 USD. Nettoaktieåterköpen uppgick till sammanlagt 2,2 miljarder USD under första halvåret. När avyttringen av Astra Tech genomförts kommer de sammanlagda nettointäkterna från avyttringen att öka aktieåterköpen. Beroende på tidpunkten skulle nettoaktieåterköpen 2011 kunna öka till 5 miljarder USD.

Prognosen för Core EPS för hela året höjs till intervallet 7,05-7,35 USD.

Utvecklingen i sammandrag

Koncernen Andra kvartalet 2011 MUSD Andra kvartalet 2010 MUSD Föränd-
ring
Fasta valuta-kurser % Jan-juni 2011 MUSD Jan-juni 2010 MUSD Föränd-
ring
Fasta valuta-kurser %
Intäkter 8.430 8.178 +3 -2 16.722 16.754 - -3
Redovisat
Rörelseresultat 2.965 3.034 -2 -4 6.366 6.677 -5 -5
Resultat före skatt 2.858 2.917 -2 -4 6.146 6.436 -5 -5
Vinst per aktie $1.53 $1.46 +5 +3 $3.61 $3.37 +7 +7
Kärnverksamheten*
Rörelseresultat 3.322 3.650 -9 -10 7.000 7.507 -7 -7
Resultat före skatt 3.215 3.533 -9 -11 6.780 7.266 -7 -7
Vinst per aktie $1,73 $1,79 -3 -5 $3,96 $3,82 +4 +3
* Finansiell information för kärnverksamheten utgör ett komplement utöver den ordinarie redovisningen, vilken AstraZeneca anser ökar förståelsen av företagets utveckling. Prognosen för 2011 avser kärnverksamheten. Se sid 11 för en definition av ekonomisk information för kärnverksamheten och sid 11 och 12 för en avstämning mellan kärnverksamheten och redovisad ekonomisk information.

David Brennan, koncernchef, kommenterar: ”Trots den förväntade effekten av generisk konkurrens och myndigheters prisinterventioner under kvartalet, kan vi höja vår prognos för vinst per aktie för kärnverksamheten och höja målen för avkastning till våra aktieägare för helåret. Godkännandet av Brilinta i 41 länder runt om i världen, nu senast i USA, visar vår beslutsamhet att genomföra vår globala, innovationsdrivna bioläkemedelsstrategi."

Kontaktpersoner för media: Anne-Charlotte Knutsson (Södertälje) +46 8 553 213 75/+46 70 685 4295
Esra Erkal-Paler (London) +44 20 7604 8032
Abigail Baron (London) +44 20 7604 8034
Tony Jewell (Wilmington) +1 302 885 4594