AstraZeneca PLC:s resultatrapport för de första nio månaderna och tredje kvartalet 2020

Report this content

På väg att uppfylla helårsprognosen; verkställer strategin för hållbar tillväxt genom innovation

Under årets första nio månader levererade AstraZeneca tillväxt i försäljning, vinst och kassaflöde, något som underströks av en strategi för hållbar tillväxt genom innovation. De totala intäkterna låg i linje med förväntningarna och rörelseresultatet fortsatte att förbättras; resultattillväxten för tredje kvartalet speglar att intäkter från samarbeten och övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader får större tyngd under det fjärde kvartalet. Som ett resultat av detta ligger helårsprognosen fast.

Pascal Soriot, koncernchef, kommenterar:

”Vi gjorde positiva framsteg under kvartalet, trots de störningar vi fortsatt ser relaterade till COVID-19-pandemin. Mest glädjande när det gäller försäljningen var ytterligare framgångar inom onkologi samt för Farxiga. Vår forskningsportfölj utvecklades också väl med Farxiga som utvidgade sin potential bortom diabetes och hjärtsvikt med nya banbrytande data inom kronisk njursvikt, och vi fick godkännande av vår ansökan om registrering för anifrolumab mot Lupus.

I kampen mot COVID-19 utvecklade vi vårt vaccinsamarbete med University of Oxford och vi lanserar studier i fas III för vår långtidsverkande antikroppskombination. Syftet med detta är att kunna förebygga och ge behandling till personer med ett omedelbart behov av försvar, eller personer med ett svagare immunsystem som till följd av det sannolikt är mindre hjälpta av ett vaccin.

Vi fortsätter vår positiva utveckling i linje med våra förväntningar och helårsprognosen ligger fast, vilket understyrks av vår strategi för hållbar tillväxt genom innovation.”

Tabell 1: Utvecklingen i sammandrag

Utfall i fasta valutakurser1 Utfall i fasta valutakurser
Totala intäkter 19 207 8 10 6 578 3 3
  • Produktförsäljning
18 879 9 11 6 520 6 7
  • Intäkter från samarbeten
328 (19) (18) 58 (79) (78)
Redovisad2 vinst per aktie (EPS)3 1,66 USD Ej relevant4 Ej relevant 0,49 USD Ej relevant Ej relevant
Vinst per aktie för kärnverksamheten5 2,95 USD 13 16 0,94 USD (4)

De totala intäkterna i korthet under de första nio månaderna:

• En ökad produktförsäljning med 9% (11% i fasta valutakurser) till 18 879 MUSD. Nya läkemedel6 förbättrades med 34% (36% i fasta valutakurser) till 9 894 MUSD, inklusive en tillväxt för nya läkemedel på tillväxtmarknaderna på 61% (68% i fasta valutakurser) till 2 189 MUSD. De nya läkemedlen stod globalt för 52% av de totala intäkterna (under de första nio månaderna 2019: 42%). Nedgången i intäkter från samarbeten under tredje kvartalet speglar huvudsakligen den jämförande effekten av milstolpsersättningar under Q3 2019 avseende Lynparza

• Tillväxt inom onkologi på 23% (24% i fasta valutakurser) till 8 185 MUSD, medan nya CVRM7 ökade med 7% (10% i fasta valutakurser) till 3 450 MUSD. Andningsvägar och Immunologi minskade med 1% (en ökning med 1% i fasta valutakurser) till 3 841 MUSD och minskade under tredje kvartalet med 12% till
    1 165 MUSD, ett resultat som i synnerhet speglar utmaningarna för Pulmicort i Kina

• En ökning på tillväxtmarknaderna med 6% (11% i fasta valutakurser) till 6 466 MUSD, med en tillväxt i Kina på 9% (11% i fasta valutakurser) till 4 013 MUSD. Den senare innefattar en negativ påverkan på 14 procentenheter (15 i fasta valutakurser) från en minskad försäljning av Pulmicort. Under tredje kvartalet ökade försäljningen i Kina med 6% till 1 354 MUSD

• En ökning i USA på 12% under årets första nio månader till 6 445 MUSD och i Europa med 6% (7% i fasta valutakurser) till 3 709 MUSD. I Europa ökade produktförsäljningen med 10% under kvartalet (8% i fasta valutakurser) till 1 259 MUSD med en nedgång i totala intäkter om 9% (11% i fasta valutakurser) till 1 262 MUSD, vilket speglar nedgången i tidigare nämnda milstolpsersättningar för Lynparza från samarbeten, vilka redovisas och rapporteras i region Europa

Riktlinjer
Bolaget tillhandahåller en prognos för helåret 2020 i fasta valutakurser.

Prognosen för helåret 2020 är oförändrad. De totala intäkterna förväntas öka med en hög ensiffrig till låg tvåsiffrig procentsats och vinsten per aktie för kärnverksamheten förväntas öka med en ”mid- to high-teens”  procentsats.

AstraZeneca är medveten om förhöjda risker och osäkerheter i samband med påverkan från COVID-198. De kvartalsvisa variationerna i resultatet kan förväntas fortsätta.

AstraZeneca kan inte ge någon prognos eller några indikationer baserat på redovisat resultat eftersom bolaget inte med säkerhet kan förutse väsentliga delar av redovisat resultat, inklusive justeringar till verkligt värde av skulder relaterade till förvärv, nedskrivningar av immateriella tillgångar och avsättningar vid juridiska uppgörelser. Se avsnittet Risker beträffande framåtriktade kommentarer i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Indikationer
Bolaget tillhandahåller indikationer för helåret 2020 i fasta valutakurser:

• Bolaget fokuserar på att förstärka den operativa hävstångseffekten

• En skattesats för kärnverksamheten på 18–22%. Variationer i skattesatsen för kärnverksamheten mellan kvartalen förväntas fortsätta

• Investeringsnivån förväntas ligga relativt stabil jämfört med föregående år

Valutakurseffekter
Om valutakurserna för oktober–december 2020 ligger kvar på samma genomsnitt som vi sett under årets första nio månader förväntar vi oss en låg ensiffrig procentsats i negativ påverkan på totala intäkter och vinst per aktie för kärnverksamheten. Bolagets analys av valutakurskänslighet framgår av Operating and Financial Review i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Utvecklingen i sammandrag

• Totala intäkter, bestående av produktförsäljning och intäkter från samarbeten, ökade med 8% under årets första nio månader (10% i fasta valutakurser) till 19 207 MUSD. Produktförsäljningen ökade med 9% (11% i fasta valutakurser) till 18 879 MUSD, drivet främst av resultaten för nya läkemedel inom alla tre terapiområden och på tillväxtmarknaderna

• Redovisad bruttomarginal och bruttomarginal för kärnverksamheten9 låg stabilt på 80% respektive 81%. Bruttomarginalen för kärnverksamheten under tredje kvartalet på 79% var också oförändrad jämfört med föregående år. De redovisade totala rörelsekostnaderna minskade med 2% under årets första nio månader (1% i fasta valutakurser) till 12 646 MUSD och stod för 66% av de totala intäkterna (under årets första nio månader 2019: 73%). Totala rörelsekostnader för kärnverksamheten ökade med 4% (5% i fasta valutakurser) till 10 979 MUSD och stod för 57% av de totala intäkterna (under de första nio månaderna 2019: 59%)

• Redovisade forsknings- och utvecklingskostnader ökade med 8% under årets första nio månader till 4 272 MUSD; forsknings- och utvecklingskostnader för kärnverksamheten ökade med 9% till 4 165 MUSD. Ökningarna speglade delvis investeringar i forskningsportföljen, inklusive utvecklingen av datopotomab deruxtecan (DS-1062), och att direktfinansieringen av utvecklingen av Lynparza som en del av samarbetet med MSD10 upphörde i slutet av 2019

• Redovisade försäljnings- och administrationskostnader minskade med 7% under årets första nio månader (5% i fasta valutakurser) till 8 084 MUSD; försäljnings- och administrationskostnader för kärn-verksamheten ökade med 1% (3% i fasta valutakurser) till 6 524 MUSD. Skillnaderna speglar delvis justeringar till verkligt värde av skulder relaterade till förvärv liksom en ökning 2019 av avsättningar för juridiska uppgörelser något som delvis motverkades av ytterligare nedskrivningar av immateriella tillgångar som redovisats under året

• Redovisade övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader minskade med 15% under årets första nio månader (14% i fasta valutakurser) till 888 MUSD. Övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader för kärnverksamheten minskade med 16% under årets första nio månader (15% i fasta valutakurser) till 889 MUSD och, under tredje kvartalet, med 19% (20% i fasta valutakurser) till 285 MUSD

• Den redovisade rörelsemarginalen ökade under årets första nio månader med sex procentenheter till 19%; rörelsemarginalen för kärnverksamheten ökade med en procentenhet till 28%

• Rapporterad vinst per aktie på 1,66 USD under årets första nio månader stod för en ökning på 111% (113% i fasta valutakurser). Vinsten per aktie för kärnverksamheten ökade med 13% (16% i fasta valutakurser) till 2,95 USD

• Nettokassaflöde från rörelsen på 3 001 MUSD under årets första nio månader. Detta var en ökning jämfört med föregående år på 1 407 MUSD, något som delvis speglar en förbättring på 1 328 MUSD i redovisad rörelsemarginal till 3 675 MUSD och en gynnsam förändring med en ökning i rörelsekapital och avsättningar

Affärsverksamheten i sammandrag

Onkologi
De totala intäkterna ökade med 23% under årets första nio månader (24% i fasta valutakurser) till 8 185 MUSD.

Tabell 2: Resultat för utvalda onkologiläkemedel

Utfall i fasta valutakurser Utfall i fasta valutakurser
Tagrisso: Produktförsäljning 3 171 38 39 1 155 30 30
Imfinzi: Produktförsäljning 1 487 42 43 533 29 29
Lynparza: Produktförsäljning 1 280 51 53 464 42 42
Lynparza: Intäkter från samarbeten 135 (48) (48) Ej relevant Ej relevant
Calquence: Produktförsäljning 340 Ej relevant Ej relevant 145 Ej relevant Ej relevant
Enhertu: Intäkter från samarbeten 63 Ej relevant Ej relevant 27 Ej relevant Ej relevant

Nya CVRM
De totala intäkterna ökade med 7% under årets första nio månader (10% i fasta valutakurser) till 3 450 MUSD.

Tabell 3: Resultat för utvalda Nya CVRM

Utfall i fasta valutakurser Utfall i fasta valutakurser
Farxiga: Produktförsäljning 1 373 22 26 525 32 35
Brilinta: Produktförsäljning 1 230 7 9 385 (7) (7)
Bydureon: Produktförsäljning 326 (21) (20) 110 (14) (14)
Lokelma: Produktförsäljning 48 Ej relevant Ej relevant 21 Ej relevant Ej relevant
Roxadustat: Intäkter från samarbeten 19 Ej relevant Ej relevant 8 Ej relevant Ej relevant

Andningsvägar och Immunologi
De totala intäkterna minskade med 1% under årets första nio månader (en ökning med 1% i fasta valutakurser) till 3 841 MUSD. Effekten av minskad försäljning av Pulmicort uppgick till 15 procentenheter av den totala intäktstillväxten.

Tabell 4: Resultat för utvalda läkemedel inom Andningsvägar och Immunologi

Utfall i fasta
 valutakurser
Utfall i fasta
 valutakurser
Symbicort: Produktförsäljning 2 042 15 16 599 (2) (2)
  Fasenra: Produktförsäljning 666 34 34 240 19 18
Pulmicort: Produktförsäljning 628 (40) (39) 151 (55) (55)

Försäljningen av Pulmicort, varav merparten i Kina, under årets första nio månader påverkades negativt som en följd av effekterna av COVID-19. Försäljningen av Pulmicort på tillväxtmarknaderna minskade med 43% under årets första nio månader (42% i fasta valutakurser) till 479 MUSD och med 60% under tredje kvartalet (59% i fasta valutakurser) till 109 MUSD.

Tillväxtmarknader
Tillväxtmarknaderna ökade med 6% under årets första nio månader (11% i fasta valutakurser) till 6 466 MUSD, inklusive följande:

• En ökning i Kina på 9% (11% i fasta valutakurser) till 4 013 MUSD; resultatet påverkades negativt av tidigare nämnda effekter från COVID-19 på försäljningen av Pulmicort. De totala intäkterna under det tredje kvartalet 2020 ökade med 6% till 1 354 MUSD

• En ökning exklusive Kina på 3% (10% i fasta valutakurser) till2 453 MUSD. De totala intäkterna under tredje kvartalet 2020 minskade med 7% (en ökning med 2% i fasta valutakurser) till 783 MUSD, något som delvis beror på påverkan från avyttringar under tidigare perioder

COVID-19
Bolaget hanterar ett antal utmaningar på grund av den pågående pandemin, vilka bland andra inkluderar:

• minskade nivåer av patientundersökningar, diagnoser, testningar och urvalsprocedurer

• färre personliga möten med hälso-och sjukvårdspersonal för kommersiella fältsäljarteam

• ytterligare kostnader och förfaranden relaterade till COVID-19, såsom ökad städning vid våra  anläggningar, personlig skyddsutrustning och testning av medarbetare. För AstraZeneca är det viktigt att tillhandahålla säkra arbetsmiljöer för medarbetare och leverantörer

• ökade distributionskostnader

• en påverkan på initiering, pågående rekrytering och uppföljning av vissa kliniska studier, primärt i tidig fas. Det är fortsatt rimligt att anta att ytterligare förseningar kommer att uppstå som en konsekvens av pandemin

Trots en försenad global återhämtning är AstraZeneca väl rustat att hantera dessa utmaningar. Denna helt nya situation har även inneburit många möjligheter att försöka hitta effektivare arbetssätt vilket i sig har potential att ge långsiktiga fördelar för patienter och bolaget.

Dessutom har AstraZeneca mobiliserat forskningsresurser som inriktar sig på SARS-CoV-2-viruset i syfte att skydda samhället och individer mot COVID-19, och behandla patienter med allvarlig sjukdom. Kliniska studier i sen fas avseende det rekombinanta adenovirusvaccinet AZD1222 pågår i ett antal länder, bland annat Storbritannien, Brasilien, Sydafrika och USA. European Medicines Agency (EMA) meddelade i oktober 2020 att CHMP-kommittén (Committee for Medicinal Products for Human Use) har påbörjat en löpande granskning av data för AZD1222, det första COVID19-vaccinet som granskas enligt dessa tillvägagångssätt.

Samma månad initierade bolaget två kliniska studier i fas III av AZD7442 för att utvärdera säkerhet och effekt för förebyggande av infektion, med planer på ytterligare studier av behandling mot COVID-19.

Ytterligare detaljer om bolagets breda forskning och utvecklingsprogram kring COVID-19 framgår av avsnittet Forskning och utveckling i den fullständiga resultatrapporten på engelska. Detaljer om AstraZenecas potentiella vaccin och arbete med myndigheter och andra organisationer finns i avsnittet Hållbarhet i den fullständiga resultatrapporten på engelska

Hållbarhet i sammandrag
Den senaste utvecklingen av och framgångarna för bolagets hållbarhetsprioriteringar redovisas nedan:

1. Tillgång till hälso- och sjukvård
    Under perioden undertecknade AstraZenecas koncernchef,Pascal Soriot, en utfästelse om vaccin i samarbete med nio koncernchefer från olika bioläkemedelsföretag. Åtagandet innebar fortsatt säkerhet och välbefinnande för vaccinerade personer som högsta prioritet i samband med utvecklingen av de första vaccinerna mot COVID-19.

2. Miljöskydd
    Som en del av bolagets ”Ambition Zero Carbon” strategi tillkännagav bolaget att det snabbare skulle uppnå målen för förnybar energi, där man ska uppnå 100% försörjning med certifierad förnybar importerad energi på alla anläggningar runt om i världen vid slutet av 2020, fem år före det tidigare satta målet för RE100 (förnybar energi); tillsammans med en övergång till elfordon (EV100) och en ökad energiproduktivitet (EP100) per 2025.

3. Etik och transparens
    Ett nytt Etiskt ställningstagande kring data och artificiell intelligens (AI) som belyser bolagets fortsatta engagemang i transparens och etiskt uppförande publicerades under perioden för att etablera och synliggöra AstraZenecas principer av denna framväxande praxis.

En mer omfattande hållbarhetsuppdatering finns i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Fotnoter
Följande fotnoter avser sidorna ett till fem.

1. Fasta valutakurser. Dessa ekonomiska nyckeltal överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de exkluderar effekterna från valutarörelser från de redovisade resultaten.
  2. Redovisade ekonomiska mått är de finansiella resultat som presenteras i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS), som utfärdats av International Accounting Standards Board och antagits av EU. Storbritannien håller på att etablera sina IFRS-bestämmelser för efter det att Brexit trätt i kraft, och de förväntas vara klara senare under 2020, men i nuvarande läge kommer man att följa EU:s godkännandeprocess.
  3. Vinst per aktie.
  4. Ej relevant.
  5. Ekonomiska mått avseende kärnverksamheten. Dessa mått överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de, i motsats till redovisat resultat, inte kan härledas direkt ur informationen i koncernens delårsrapport. Se Operating and Financial Review i den fullständiga  på engelska för en definition av de ekonomiska måtten för kärnverksamheten och en avstämning av de ekonomiska måtten mellan kärnverksamheten och redovisat resultat.
  6. Tagrisso, Imfinzi, Lynparza, Calquence, Enhertu, Koselugo, Farxiga, Brilinta, Lokelma, roxadustat, Fasenra, Bevespi och Breztri. De nya läkemedlen utgör pelarna inom de tre terapiområdena onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar samt andningsvägar och immunologi och är viktiga plattformar för framtida tillväxt. Totala intäkter för Enhertu och roxadustat under årets första nio månader speglar helt intäkter från pågående samarbeten.
  7. Nya CVRM omfattar Brilinta, läkemedel för njursjukdomar och diabetes.
  8. Coronavirussjukdom; en infektionssjukdom som orsakas av ett nyupptäckt coronavirus.
  9. Bruttovinst definieras som totala intäkter minus kostnad för sålda varor. Beräkningen av redovisad bruttomarginal och bruttomarginal för kärnverksamheten exkluderar påverkan från intäkter från samarbeten och tillhörande kostnader, och speglar därför de underliggande resultaten för produktförsäljningen.
  10. Merck & Co., Inc., Kenilworth, NJ, USA (kallas MSD utanför USA och Kanada)

Tabell 5: Forskningsportföljen i sammandrag

Följande tabell beskriver betydande utveckling av portföljen i sen klinisk utvecklingsfas sedan föregående resultatrapport:

Myndighetsgodkännanden

• Imfinzi – ES-SCLC[11] (EU, JAPAN)
  • Enhertu – magcancer (tredje linjens behandling, HER2+[12]) (JAPAN)
  • Forxiga – diabetes typ 2[13] CVOT[14] (KINA)
Godkännanden från
registreringsmyndighet
och/eller ansökan om
registrering
  • Tagrisso – adjuvant icke småcellig lungcancer[15] (EGFRm[16]) (USA, KINA; prioriterade granskningar)
  • Imfinzi – ny dosering; en gång var fjärde vecka (Q4W) (USA; prioriterad granskning. EU; snabbare prövningsförfarande)
  • Imfinzi – ES-SCLC (KINA)
  • Enhertu – magcancer (tredje linjens behandling, HER2+) (USA; prioriterad granskning)
  • Brilinta – stroke (THALES) (KINA)
  • Symbicort - mild astma (EU)
  • anifrolumab – lupus (SLE[17]) (USA, EU)
Övergripande resultat från
viktiga fas III-studier eller
andra större händelser
  • Tagrisso – adjuvant icke småcellig lungcancer (EGFRm): Status som genombrytande behandling[18] (USA)
  • Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling, HRD+) (PAOLA-1) positivt utlåtande (EU)
  • Lynparza – prostatacancer (andra linjens behandling, BRCAm[19]): positivt utlåtande (EU)
  • Forxiga – hjärtsvikt[20] CVOT: positivt utlåtande (EU)
  • Farxiga – kronisk njursvikt[21]: Status som genombrytande behandling (USA)
  • Fasenra – näspolyper[22]: nått det primära målet för fas III
  • Trixeo – KOL[23]: positivt utlåtande (EU)

Tabell 6: Forskningsportföljen – förväntade större nyheter

Tidplan

Nyhetsflöde
Q4 2020
  • Tagrisso – adjuvant icke småcellig lungcancer (EGFRm): ansökan om registrering (EU)
  • Imfinzi – ny dosering; en gång var fjärde vecka (Q4W): myndighetsbeslut (USA)
  • Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (PAOLA-1): myndighetsbeslut (EU, JAPAN)
  • Lynparza – bröstcancer (BRCAm): myndighetsbeslut (KINA)
  • Lynparza – prostatacancer (andra linjens behandling, BRCAm): myndighetsbeslut (EU)
  • Enhertu – bröstcancer (tredje linjens behandling, HER2+): myndighetsbeslut (EU)
  • Calquence – kronisk lymfatisk leukemi[24]: myndighetsbeslut (EU)
  • Forxiga – hjärtsvikt CVOT: myndighetsbeslut (EU, JAPAN)
  • Farxiga – kronisk njursvikt: ansökan om registrering
  • Brilinta – stroke (THALES): myndighetsbeslut (USA)
  • roxadustat – anemi på grund av kronisk njursvikt: myndighetsbeslut (USA)
  • Symbicort – mild astma: myndighetsbeslut (KINA)
  • Trixeo – KOL: myndighetsbeslut (EU)
  • tezepelumab – allvarlig astma: övergripande resultat
  • anifrolumab – lupus (SLE): ansökan om registrering (JAPAN)
  • AZD1222 - SARS-CoV-2: övergripande resultat, ansökan om registrering
H1 2021
  • Tagrisso – adjuvant icke småcellig lungcancer (EGFRm): myndighetsbeslut (USA, KINA)
  • Imfinzi – ny dosering; en gång var fjärde vecka (Q4W): myndighetsbeslut (, EU)
  • Imfinzi – inoperabel icke småcellig lungcancer i stadium III (PACIFIC-2): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Imfinzi – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (PEARL): övergripande resultat
  • Imfinzi +/- treme[25] – cancer i huvud och hals (första linjens behandling): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Lynparza – pankreascancer (första linjens behandling, BRCAm): myndighetsbeslut (JAPAN)
  • Lynparza – prostatacancer (andra linjens behandling): myndighetsbeslut (JAPAN)
  • Lynparza – adjuvant bröstcancer: övergripande resultat
  • Enhertu – magcancer (tredje linjens behandling, HER2+) myndighetsbeslut (USA)
  • Calquence – kronisk lymfatisk leukemi: myndighetsbeslut (JAPAN)
  • Calquence – kronisk lymfatisk leukemi (andra linjens behandling) (ELEVATE R/R): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Koselugo – NF1[26] myndighetsbeslut (EU)
  • Forxiga – hjärtsvikt CVOT: myndighetsbeslut (KINA)
  • Brilique/Brilinta – kranskärlssjukdom[27]/diabetes typ 2 CVOT: myndighetsbeslut (EU, JAPAN, KINA)
  • Brilique – stroke (THALES): myndighetsbeslut (EU)
  • Symbicort – mild astma: myndighetsbeslut (EU)
  • Fasenra – näspolyper, ansökan om registrering
  • tezepelumab – allvarlig astma: ansökan om registrering
  • AZD7442 - SARS-CoV-2: övergripande resultat, ansökan om registrering
H2 2021
  • Imfinzi – ES-SCLC: myndighetsbeslut (KINA)
  • Imfinzi – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (PEARL): ansökan om registrering
  • Imfinzi – adjuvant cancer i urinblåsan: övergripande resultat
  • Imfinzi – levercancer (lokoregional): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Imfinzi – gallvägscancer: övergripande resultat
  • Imfinzi +/- treme – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (POSEIDON): övergripande resultat (total överlevnad[28]), ansökan om registrering
  • Imfinzi +/- treme – levercancer (första linjens behandling): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Lynparza – äggstockscancer (tredje linjens behandling, BRCAm): ansökan om registrering
  • Lynparza – adjuvant bröstcancer: ansökan om registrering
  • Lynparza – prostatacancer (första linjens behandling, kastrationsresistent): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Enhertu – bröstcancer (tredje linjens behandling, HER2+) (fas III): övergripande resultat
  • Enhertu – bröstcancer (andra linjens behandling, HER2+): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Enhertu – bröstcancer (låg HER2[29]): övergripande resultat
  • Farxiga – hjärtsvikt (HFpEF[30]): övergripande resultat, ansökan om registrering
  • Brilinta – stroke (THALES): myndighetsbeslut (KINA)
  • PT027 – astma: övergripande resultat
  • anifrolumab – lupus (SLE): myndighetsbeslut (USA, EU)

Den fullständiga versionen av resultatrapporten på engelska finns nedan som en bifogad fil

Telefonkonferens
En telefonkonferens för investerare och analytiker börjar klockan 12.45 CET idag. Ytterligare detaljer finns på astrazeneca.com.

Rapporteringskalender
Bolaget kommer att publicera resultaten för det fjärde kvartalet och helåret den 11 februari 2021.

AstraZeneca
AstraZeneca (LSE/STO/Nasdaq: AZN) är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar samt andningsvägar och immunologi. AstraZeneca är baserade i Cambridge i Storbritannien och bedriver verksamhet i över 100 länder. Dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. För mer information: astrazeneca.com Följ bolaget på Twitter @AstraZeneca.

Kontakter
Kontaktuppgifter till Investor Relations Team finns här. Kontaktuppgifter till Media finns här.

[11] NSCLC – småcellig lungcancer i framskridet stadium.
[12] Human epidermal tillväxtfaktorreceptor 2-positiv.
[13] Diabetes typ 2.
[14] CVOT – kardiovaskulär utfallsstudie.
[15] NSCLC – icke-småcellig lungcancer.
[16] Epidermal tillväxtfaktorreceptor, muterad.
[17] Systemisk lupus erytematos, en kronisk autoimmun sjukdom som orsakar inflammation i hela kroppen.
[18] Avsedd att snabba upp utveckling och granskning av läkemedel för allvarliga eller livshotande tillstånd.
[19] Mottaglighetsgen för bröstcancer har halverats, muterats
[20] HF – hjärtsvikt.
[21] CKD – kronisk njursvikt.
[22] Godartade mjuka utväxter inuti näsan.
[23] KOL – kroniskt obstruktiv lungsjukdom.
[24] Kronisk lymfatisk leukemi.
[25] Tremelimumab.
[26] Neurofibromatos typ 1.
[27] CAD – kranskärlssjukdom.
[28] OS – total överlevnad.
[29] HER2-test med immunhistokemi (IHC) 1+ eller 2+ med fluorescens in situ-hybridisering (ISH) med negativt provresultat.
[30] hjärtsvikt med bevarad ejektionsfraktion.

Taggar: