AstraZeneca PLC:s resultatrapport för helåret och fjärde kvartalet 2018

Nya lanseringar och det kommersiella genomförandet ger en tillväxt i produktförsäljningen för helåret och ett mycket starkt sista kvartal. 2019 förväntas bli ett år med högre tillväxt i produktförsäljningen jämfört med föregående år, kombinerat med en operativ hävstångseffekt.

Bolaget hade en stark utveckling under årets sista kvartal, med en tillväxt inom produktförsäljningen på 5% (8% i fasta valutakurser[1]) till 5 768 miljoner USD. Under året ökade produktförsäljningen med 4% till 21 049 miljoner USD, något som reflekterar resultaten från nya läkemedel[2] (+81%) och fortsatt stark position på tillväxtmarknaderna (+12%, +13% i fasta valutakurser); försäljningen i Kina ökade med 28% (25% i fasta valutakurser) under året. Onkologiförsäljningen ökade med 50% (49% i fasta valutakurser) under helåret 2018, där Tagrisso och Lynparza båda fördubblade sin försäljning, och Imfinzi visade lovande resultat. Försäljningen av Fasenra nådde 297 miljoner USD under läkemedlets första helår och presterade utomordentligt väl i de länder där det lanserades.

Dessutom gynnades vinst per aktie av en låg skattesats. Forskningsportföljen hade en fortsatt positiv utveckling och 2019 förväntas bli ytterligare ett händelserikt år

Helåret 2018   Kvartal 4 2018
 MUSD
Förändring i %

MUSD Förändring i %
   Utfall  i fasta valutakurser  Utfall  i fasta valutakurser
Produktförsäljning  21 049  4  4  5 768  5  8
Externa samarbeten  1 041  (55)  (55)  649  n/m  n/m
Totala intäkter  22 090  (2)  (2)  6 417  11  14
Redovisat rörelseresultat[3]
3 387  (8)  (7)  1 077  57  54
Rörelseresultat för kärnverksamheten[4]
5 672  (17)  (17)  2 192  23  23
Redovisad vinst per aktie (EPS)  1,70 USD  (28)  (29)  0,82 USD  (21)  (22)
Vinst per aktie för kärnverksamheten  3,46 USD  (19)  (19)  1,58 USD  22  22

Pascal Soriot, koncernchef, kommenterar resultatet:
”Vi avslutar året med ytterligare ett starkt kvartal och vårt resultat bekräftar att AstraZeneca har återgått till tillväxt. Jag vill särskilt lyfta hur bra våra nya läkemedel har presterat i alla terapiområdena och att verksamheten på tillväxtmarknaderna gick från klarhet till klarhet. 2019 kommer att bli ett år med fokus på fortsatt leverans från forskningsportföljen och oklanderligt kommersiellt genomförande. Utvecklingen för våra nya läkemedel visade den förmåga våra kommersiella team har när det gäller att omvandla forskningsportföljen till framgångsrika läkemedel.

Då vi nyligen gick in i en ny fas i vår strategiska utveckling har vi förfinat vår organisation för att positionera oss inför framtiden. Förändringarna är utformade för att ytterligare integrera forskning och utveckling samt att accelerera beslutsfattande och lanseringar av nya läkemedel för att konsolidera en av de, i vårt eget tycke, mest spännande och produktiva forskningsportföljerna i branschen. Vi stärker även våra kommersiella enheter för att öka samarbetet med FoU-organisationen, vilket möjliggör större fokus kring våra huvudterapiområden; vi vill att AstraZeneca ska bli mer rörligt, samarbetsinriktat och fokuserat när vi går in i en period av hållbar tillväxt.

Vår strategi och våra planer är oförändrade, tillväxt i produktförsäljningen och kostnadskontroll förväntas generera ett ökande rörelseresultat. Jag är nöjd att vi är helt i fas för att klara dessa åtaganden när vi bygger en hållbar tillväxtnivå och en forskningsportfölj som kommer allt fler patienter runt om i världen till nytta.”

Utvecklingen i sammandrag
- Produktförsäljningen ökade med 4% för helåret till 21 049 miljoner USD; nya läkemedel genererade en ökande försäljning på 2,8 miljarder USD i fasta valutakurser. De totala intäkterna minskade med 2% under helåret till 22 090 miljoner USD, beroende på en minskning på 55% i intäkter från externa samarbeten till 1 041 miljoner USD, där resultatet på årsbasis delvis speglar påverkan av 997 miljoner USD från initiala intäkter från externa samarbeten som redovisades för helåret 2017 som en del av Lynparza-samarbetet med MSD[5]

- Den redovisade bruttomarginalen minskade med tre procentenheter till 77% under året, vilket delvis speglar omstruktureringskostnader som är kopplade till tillverkningsanläggningar för biologiska läkemedel, den jämförande effekten av tillverkningsvarianser under första halvan av 2017 samt påverkan från Lynparza-samarbetet med MSD; bruttomarginalen för kärnverksamheten minskade med två procentenheter till 80%

- Totala redovisade rörelsekostnader på 16 294 miljoner USD var stabila under året (ned 1% i fasta valutakurser). Totala rörelsekostnader för kärnverksamheten ökade med 5% (4% i fasta valutakurser) till
14 248 miljoner USD:

- Redovisade FoU-kostnader, som ökade med 3% under året till 5 932 miljoner USD, innehöll nedskrivningar av immateriella tillgångar på 539 miljoner USD (helåret 2017: 101 miljoner USD), inklusive en kostnad på 470 miljoner USD avseende MEDI0680. FoU-kostnader för kärnverksamheten minskade med 3% till 5 266 miljoner USD, tack vare effektiviseringar och resursoptimeringar

- Redovisade försäljnings- och administrationskostnader minskade med 2% under året (3% i fasta valutakurser) till 10 031 miljoner USD; försäljnings- och administrationskostnader för kärnverksamheten ökade med 10% (9% i fasta valutakurser) till 8 651 miljoner USD, något som speglar stödet för nya läkemedel och tillväxten i Kina

- Redovisade övriga rörelseintäkter och kostnader ökade med 38% till 2 527 miljoner USD, vilket speglar avyttringar, samtidigt som övriga rörelseintäkter och kostnader för kärnverksamheten ökade med 10% under året till 2 147 miljoner USD. Skillnaden mellan redovisat resultat och resultat för kärnverksamheten avser en juridisk förlikning under första halvåret.

- Som indikerats minskade omstruktureringskostnaderna till 697 miljoner USD under året (helåret 2017: 807 miljoner USD). Bolaget beslutade nyligen att stänga två tillverkningsanläggningar för biologiska läkemedel i Colorado i USA för att ytterligare effektivisera tillverkningsorganisationen. I samband med stängningen av anläggningarna förväntar sig Bolaget att detta ska medföra 0,4 miljarder USD i omstruktureringskostnader av engångskaraktär, varav merparten skulle vara kostnader som inte påverkar kassaflödet; 0,3 miljarder USD av dessa kostnader redovisades för helåret 2018 som ett resultat av nedskrivningar av anläggningsrelaterade tillgångar och lager.

- Som indikerats minskade investeringar till 1 043 miljoner USD (helåret 2017: 1 326 miljoner USD).

- Redovisad vinst per aktie på 1,70 USD under året motsvarar en nedgång på 28% (29% i fasta valutakurser). Både redovisad vinst per aktie och vinst per aktie för kärnverksamheten påverkades främst av en nedgång i intäkter från externa samarbeten, liksom av bruttomarginalen.

- Vinsten per aktie för kärnverksamheten minskade med 19% till 3,46 USD trots en lägre skattesats för kärnverksamheten på 11%, som speglar en gynnsam justering på 245 miljoner USD för uppskjuten skatt som uppkommit i samband med den nyligen tillkännagivna minskningen i den nederländska bolagsskattesatsen. Påverkan från den nederländska skatteändringen som infördes i december 2018 motsvarar 0,19 USD per aktie. Milstolpsintäkter på 70 miljoner USD från MSD, som avser det snabba myndighetsgodkännandet i USA av Lynparza som första linjens behandling för BRCA-muterad (BRCAm) framskriden äggstockscancer, erhölls tidigare än beräknat.

- Styrelsen har återigen bekräftat sitt stöd för den progressiva utdelningspolicyn; en utdelning för andra halvåret på 1,90 USD per aktie har tillkännagivits efter årsslutet, vilket innebär en oförändrad utdelning för helåret per aktie på 2,80 USD.

Affärsverksamheten i sammandrag

- Onkologi
Tillväxt i produktförsäljningen på 50% under året (49% i fasta valutakurser) till 6 028 MUSD, inklusive:

- försäljning av Tagrisso på 1 860 MUSD, en tillväxt på 95% (93% i fasta valutakurser), vilket speglar en ökad användning som andra linjens behandling av patienter med EGFR[6] T790M-muterad[7] icke småcellig lungcancer[8], samt godkännanden under 2018 för användning som första linjens behandling av EGFR-mutationer (EGFRm) som ny standardbehandling (SoC). Baserat på resultaten för helåret 2018 förväntas Tagrisso bli AstraZenecas bäst säljande läkemedel under 2019

- försäljning av Imfinzi på 633 MUSD (helåret 2017: 19 MUSD), vilket speglar pågående lanseringar för behandling av patienter med inoperabel icke småcellig lungcancer i stadium III. Merparten av försäljningen av Imfinzi gjordes i USA; den gynnsamma påverkan från ytterligare potentiella lanseringar på andra marknader återstår

- försäljning av Lynparza på 647 MUSD speglar en tillväxt på 118% (116% i fasta valutakurser), vilken drevs av en utvidgad användning vid behandling av äggstockscancer samt läkemedlets första godkännanden för användning vid behandling av bröstcancer. Det nyligen erhållna godkännandet av Lynparza som första linjens behandling av patienter med BRCA-muterad äggstockscancer i USA förväntas stödja ytterligare utvidgad användning

- Nya kardiovaskulära, njursjukdomar och metabola sjukdomar[9]
Tillväxt i produktförsäljningen på 12% under året till 4 004 MUSD, inklusive:

- försäljning av Farxiga på 1 391 MUSD, en tillväxt på 30%, som inkluderade en försäljningsökning på 45% på tillväxtmarknaderna (52% i fasta valutakurser) till 336 MUSD

- försäljning av Bydureon på 584 MUSD, en ökning på 2% (1% i fasta valutakurser), vilket drevs av en gynnsam lansering av Bydureon BCise i USA. Den totala försäljningen minskade fjärde kvartalet 2018 med 6% (5% i fasta valutakurser) till 138 miljoner USD, vilket speglar aktuella produktionsbegränsningar

- försäljning av Brilinta på 1 321 MUSD speglar en tillväxt på 22% (21% i fasta valutakurser) som en konsekvens av ett fortsatt marknadsgenomslag vid behandling av akut kranskärlssjukdom samt hjärtinfarkter med hög risk (HRPMI). Den totala försäljningen av Brilinta ökade med 26% under fjärde kvartalet 2018 (29% i fasta valutakurser) till 376 MUSD

- Andningsvägar
Tillväxt i produktförsäljningen på 4% under året (3% i fasta valutakurser) till 4 911 MUSD, inklusive:

- nedgång i försäljningen av Symbicort på 9% (10% i fasta valutakurser) till 2 561 MUSD, då prispressen i USA fortsatte trots en ökning av marknadsandelarna för läkemedlet. Försäljningen av Symbicort i Kina ökade med 36% (32% i fasta valutakurser) till 240 MUSD

- försäljningstillväxt för Pulmicort på 9% (8% i fasta valutakurser) till 1 286 MUSD

- försäljning av Fasenra på 297 MUSD (kvartal 4 2018: 125 miljoner USD), vilket befäster produktens ledande position inom IL-5-klassen av läkemedel mot allvarlig astma och att den har presterat utomordentligt väl i de länder där den lanserats

- Tillväxtmarknader
Tillväxtmarknader var bolagets största region sett till produktförsäljning med en tillväxt på 12% under året (13% i fasta valutakurser) till 6 891 MUSD, inklusive:

- försäljningsökning i Kina på 28% (25% i fasta valutakurser) till 3 795 miljoner USD. Försäljningen under kvartal 4 2018 i Kina ökade med 17% (22% i fasta valutakurser) till 948 MUSD, trots en tillväxt på 33% (30% i fasta valutakurser) för kvartal 4 2017. Onkologiförsäljningen i Kina ökade med 44% under året (41% i fasta valutakurser) till 810 MUSD, vilket delvis beror på lanseringen av Tagrisso i Kina under 2017. Tagrisso inkluderades nyligen på den nationella listan över subventionsberättigade läkemedel för andra linjens behandling av EGFR T790M-muterad icke småcellig lungcancer

- en försäljningsnedgång exklusive Kina på 3% (en ökning med 1% i fasta valutakurser) till 3 096 MUSD, vilket delvis påverkades av förlusten av produktförsäljning på grund av avyttringar. Kvartalet gav dock avsevärt förbättrade resultat då påverkan från avyttringar minskade och alla delregioner på tillväxtmarknaderna levererade tillväxt i fasta valutakurser och den totala försäljningen på tillväxtmarknaderna exklusive Kina låg stabilt på 818 MUSD (en ökning på 10% i fasta valutakurser). Betydande prestationer under kvartalet inkluderar försäljningen i Brasilien (stabilt, +23% i fasta valutakurser) och Asia-Pacific (exklusive Kina) (+10%, +13% i fasta valutakurser)

Organisationsförändringar
Då AstraZeneca nyligen gick in i en ny fas i sin strategiska utveckling presenterade Bolaget i januari 2019 organisationsförändringar för att stärka vetenskaplig innovation och kommersiella framgångar.

Den nya strukturen förenklar FoU-funktionerna från tidig forskning till utveckling i sen fas till funktionerna Onkologi och BioPharmaceuticals, eller BioPharma. Den nya FoU-funktionen för Onkologi kommer att ledas av en världskänd expert på området, José Baselga, medan FoU-funktionen för BioPharma kommer att ledas av Mene Pangalos, som tidigare ansvarade för Bolagets enhet för innovativa läkemedel och biotechenheten för tidig utveckling.

Samma syn har tillämpats på merparten av Bolagets kommersiella verksamhet. Den kommersiella enheten för Onkologi kommer att ledas av Dave Fredrickson medan den kommersiella enheten för BioPharma kommer att ledas av Ruud Dobber, som senast ansvarade för Bolagets kommersiella verksamhet i Nordamerika. Den kommersiella enheten för tillväxtmarknaderna ligger kvar under Leon Wangs ledarskap.

Målen för omorganisationen är:
- ytterligare ökad fokus på Bolagets huvudterapiområden
- integrera FoU-funktionerna för snabbt beslutsfattande och flexiblare resursallokering
- ökat samarbetet mellan FoU och de kommersiella funktionerna

Forsknings- och utvecklingsenheterna och de kommersiella enheterna kommer att vara representerade i AstraZenecas koncernledning och rapportera till koncernchef Pascal Soriot. Enheterna kommer dela många grundläggande plattformar inklusive biologi och vetenskap, samt produktförsörjning, tillverkning och IT-infrastruktur för att förbättra effektiviteten. Dessa resurser kommer fortsätta att allokeras på ett företagsomfattande sätt i linje med överväganden och strategi för alla terapiområdena.

I och med att AstraZeneca går in i en period med hållbar tillväxt är omorganisationen avsedd att möjliggöra för Bolaget att vara mer rörligt, samarbetsinriktat och mycket fokuserat på huvudterapiområdena. Ytterligare detaljer om förändringarna finns i avsnittet Företags- och affärsutveckling i den fullständiga rapporten.

Forskningsportföljen i sammandrag
Punktlistan nedan beskriver betydande utveckling av portföljen i sen klinisk utvecklingsfas sedan föregående resultatrapport:

Myndighetsgodkännanden

- Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (SOLO-1): myndighetsgodkännande (USA)
- roxadustat – anemi hos dialyspatienter: myndighetsgodkännande (KINA)
- Bevespi – KOL[10]: myndighetsgodkännande (EU)
- Linzess (linaklotid) – irritabel tarmsyndrom (IBS) med förstoppning (IBS-C): myndighetsgodkännande (KINA)

Ansökningar om registrering och/eller godkända ansökningar

- Imfinzi – inoperabel icke småcellig lungcancer i stadium III: ansökan om registrering (KINA); godkänd ansökan (data för total överlevnad[11]) (USA)
- Farxiga – diabetes typ 1: godkänd ansökan (USA)
- Fasenra – allvarlig eosinofil astma; självadministrering: godkänd ansökan ((USA, EU)

Övergripande resultat från viktiga fas III-studier eller andra större händelser

- Tagrisso – EGFR-muterad icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) – prioriterad granskning (KINA)
- Imfinzi +/- treme – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (MYSTIC): nådde inte det primära målet för total överlevnad
- Imfinzi +/- treme –cancer i huvud och hals (andra linjens behandling): nådde inte det primära målet för total överlevnad
Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (SOLO-1): prioriterad granskning (KINA)
Lynparza – äggstockscancer (tredje linjens behandling+): nådde det primära målet
Forxiga - type-1 diabetes: CHMP[12] positivt utlåtande (EU)
-  roxadustat – anemi CKD[13] nådde det primära effektmålet
Fasenra – eosinofil granulomatos med polyangit: Särläkemedelsstatus (USA)
Fasenra – hypereosinofilt syndrom: Särläkemedelsstatus (USA)
-  PT010 – KOL: prioriterad granskning (KINA)
-  MEDI8897– infektion i de nedre luftvägarna: Status som genombrytande behandling (USA), PRIME[14] klassificering (EU)

Prognos för helåret 2019
Bolaget lämnar idag en prognos för helåret 2019. Alla kommentarer i detta avsnitt avser fasta valutakurser. Bolagets prognos avser endast produktförsäljning och vinst per aktie för kärnverksamheten. Alla prognoser och indikationer som tillhandahålls förutsätter att påverkan från Storbritanniens förväntade utträde ur EU, även utan avtal, ligger i linje med bolagets förväntningar, utifrån Bolagets omfattande förberedelser.

Produktförsäljning            En hög ensiffrig procentuell ökning

Utöver den tidigare nämnda tillväxten inom produktförsäljning förväntar sig Bolaget produktivitetsvinster och en operativ hävstångseffekt för helåret 2019. Rörelseresultatet för kärnverksamheten förväntas växa snabbare än produktförsäljningen, trots en förväntad nedgång i summan av intäkter från externa samarbeten och övriga rörelseintäkter och kostnader jämfört med föregående år. Mer detaljer finns nedan.

Vinst per aktie för kärnverksamheten            3,50 USD till 3,70 USD

Vinsten per aktie för kärnverksamheten förväntas påverkas av en högre skattesats för kärnverksamheten för helåret 2019 efter en låg skattesats för kärnverksamheten för 2018. Skattesatsen för helåret 2019, som anges nedan, speglar den förväntade geografiska vinstmixen liksom påverkan från externaliseringar och avyttringar som förväntas slutföras under 2019.

De kvartalsvisa variationerna i resultatet kan förväntas fortsätta. Bolaget kan inte ge någon prognos eller några indikationer baserat på redovisat resultat eftersom man inte med säkerhet kan förutse väsentliga delar av redovisat resultat, inklusive justeringar till verkligt värde av skulder relaterade till förvärv, nedskrivningar av immateriella tillgångar och avsättningar vid juridiska uppgörelser. Se avsnittet ”Risker beträffande framåtriktade kommentarer” i den fullständiga resultatrapporten.

Indikationer för helåret 2019
Förutom prognosen tillhandahåller Bolaget indikationer i fasta valutakurser för helåret 2019 jämfört med föregående år:

- Som en del av Bolagets långsiktiga tillväxtstrategi förblir man fokuserad på lämpliga kassagenererande och värdeackumulerande aktiviteter från externaliseringar, samarbeten och avyttringar som speglar den pågående produktiviteten i forskningsportföljen och Bolagets ökade fokusering på huvudterapiområdena. Summan av externa samarbeten och övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader för kärnverksamheten förväntas dock minska jämfört med föregående år

- Rörelsekostnader för kärnverksamheten förväntas öka med en låg ensiffrig procentsats. Specifikt stöd för läkemedelslanseringar och försäljning i Kina gav övertygande resultat för helåret 2018 och delar av detta stöd kommer att fortsätta. Bolaget kommer att bibehålla flexibiliteten i sin investeringsstrategi

- Rörelseresultatet för kärnverksamheten förväntas öka, utöver produktförsäljningen, med en ”mid-teens” procentsats jämfört med helåret 2018.

- Investeringar förväntas ligga stabilt och omstruktureringskostnaderna planeras minska jämfört med föregående år

- En skattesats för kärnverksamheten på 18-22% (helåret 2018: 11%)

Valutakurseffekter
Bolagets analys av valutakurskänslighet framgår av Operating and Financial Review i den fullständiga resultatrapporten. Om valutakurserna för februari till december 2019 ligger kvar på samma genomsnitt som vi sett under januari 2019 förväntar vi oss en negativ påverkan med en låg ensiffrig procentsats på produktförsäljning och vinst per aktie för kärnverksamheten.

Hållbarhet
AstraZenecas hållbarhetsambition grundar sig i att göra forskningen tillgänglig och att bedriva Bolagets verksamhet på ett sätt som erkänner kopplingen mellan verksamhetstillväxt, samhällets behov och planetens begränsade resurser. Bolagets ambition för hållbarhet stärks av dess syfte och värderingar, vilka är avgörande för affärsmodellen och säkerställer att leveransen av strategin breddar tillgången till läkemedel, minimerar miljöpåverkan från läkemedel och processer, samt säkerställer att alla affärsaktiviteter underbyggs av de högsta nivåerna av etik och transparens. En fullständig uppdatering av Bolagets framsteg vad gäller hållbarhet framgår av avsnittet Hållbarhet i den fullständiga resultatrapporten.

Noter
Följande noter avser sidorna 1-6:

1. Fasta valutakurser. Dessa ekonomiska nyckeltal överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de exkluderar effekterna från valutarörelser från de redovisade resultaten.
  2. Tagrisso, Imfinzi, Lynparza, Calquence, Lumoxiti, Farxiga, Brilinta, Lokelma, Fasenra och Bevespi. Dessa nya läkemedel är pelare i huvudterapiområdena och utgör viktiga plattformar för framtida tillväxt.
  3. Redovisade ekonomiska mått är de finansiella resultat som presenteras i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS), så som redovisats av EU och utfärdats av International Accounting Standards Board.
  4. Ekonomiska mått avseende kärnverksamheten. Dessa mått överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de, i motsats till redovisat resultat, inte kan härledas direkt ur informationen i koncernens bokslut. Se Operating and Financial Review i den fullständiga resultatrapporten för en definition av de ekonomiska måtten för kärnverksamheten och en avstämning av de ekonomiska måtten mellan kärnverksamheten och redovisat resultat.
  5. Merck & Co., Inc., Kenilworth, NJ, USA (kallas MSD utanför USA och Kanada)
  6. Epidermal tillväxtfaktorreceptor.
  7. Ersättning av treonin (T) med metionin (M) vid position 790 i exon 20-mutationer.
  8. Icke småcellig lungcancer.
  9. Nya kardiovaskulära njursjukdomar och metabola sjukdomar, innefattar diabetesläkemedlen Brilinta och Lokelma.
  10. Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL).
  11. Total överlevnad.
  12. Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP) of the European Medicines Agency (EMA).
  13. Kronisk njursjukdom.
  14. PRIME = PRIority MEdicines, prioriterade läkemedel.

Forskningsportföljen – kommande större nyheter
Innovation är avgörande för att tillgodose stora patientbehov och är något som ligger i centrum för Bolagets tillväxtstrategi. Vårt fokus på forskning och utveckling är utformat för att ge starka resultat för forskningsportföljen.

Första halvåret 2019

- Tagrisso – EGFR-muterad icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) – myndighetsbeslut (KINA)
- Imfinzi +/- treme – cancer i huvud och hals (första linjens behandling): övergripande resultat, ansökan om registrering
- Lynparza – bröstcancer: myndighetsbeslut (EU)
- Lynparza – pankreascancer: övergripande resultat
- Brilinta – kranskärlssjukdom[15]/diabetes typ 2 CVOT[16]: övergripande resultat
- Forxiga – diabetes typ 1: myndighetsbeslut (EU, JAPAN)
- Farxiga – diabetes typ 2 CVOT: ansökan om registrering
- roxadustat – anemi: övergripande resultat (pooled safety) ansökan om registrering (USA)
- Duaklir – KOL: myndighetsbeslut (USA)

Andra halvåret 2019

- Tagrisso – EGFR-muterad icke småcellig lungcancer (första linjens behandling): övergripande resultat (slutliga data för total överlevnad)
- Imfinzi – icke-operabel, stadium III, icke småcellig lungcancer: myndighetsbeslut (KINA)
- Imfinzi + treme – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (NEPTUNE): övergripande resultat, ansökan om registrering
- Imfinzi +/- treme – icke småcellig lungcancer (första linjens behandling) (POSEIDON): övergripande resultat, ansökan om registrering
- Imfinzi +/- treme – småcellig lungcancer: övergripande resultat, ansökan om registrering
- Imfinzi +/- treme –cancer i urinblåsan (första linjens behandling): övergripande resultat, ansökan om registrering
- Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (SOLO-1): myndighetsbeslut (EU, JAPAN, KINA)
- Lynparza – pankreascancer, ansökan om registrering
- Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (PAOLA-1): övergripande resultat
- Lynparza – prostatacancer (andra linjens behandling, kastrationsresistent): övergripande resultat
- Calquence – kronisk lymfatisk leukemi[17]: övergripande resultat, ansökan om registrering
- selumetinib – NF-1: ansökan om registrering
- Brilinta – kranskärlssjukdom/diabetes typ 2 CVOT: ansökan om registrering
- Farxiga – diabetes typ 1: myndighetsbeslut (USA)
- Lokelma – hyperkalemi: ansökan om registrering (JAPAN)
- Symbicort – mild astma: myndighetsbeslut (EU), ansökan om registrering (KINA)
- Bevespi – KOL: myndighetsbeslut (JAPAN, KINA)
- Fasenra – självadministrering: myndighetsbeslut (USA, EU)
- PT010 – KOL: myndighetsbeslut (JAPAN, KINA); ansökan om registrering (USA, EU)
- PT010 – KOL: övergripande resultat (ETHOS)

2020

- Imfinzi – neoadjuvant behandling av icke småcellig lungcancer: övergripande resultat
- Lynparza – äggstockscancer (första linjens behandling) (PAOLA-1): ansökan om registrering
- Lynparza – prostatacancer (andra linjens behandling, kastrationsresistent): ansökan om registrering
- Brilinta – stroke: övergripande resultat, ansökan om registrering
- Farxiga – hjärtsvikt CVOT: övergripande resultat, ansökan om registrering
- Farxiga – kronisk njursvikt: övergripande resultat
- Epanova – hypertriglyceridemi CVOT: övergripande resultat
- Lokelma – hyperkalemi: ansökan om registrering (KINA)
- roxadustat – anemi vid myelodysplastiskt syndrom: övergripande resultat
- Fasenra – näspolyper: övergripande resultat, ansökan om registrering
- tezepelumab – allvarlig astma: övergripande resultat

Fullständig version av rapporten på engelska finns som en bifogad PDF

Telefonkonferens
En telefonkonferens för investerare och analytiker börjar klockan 13.00 CET idag. Ytterligare detaljer finns på astrazeneca.com

Rapporteringskalender
Bolaget kommer att publicera resultaten för det första kvartalet den 26 april 2019.

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom vissa huvudterapiområden: onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar samt andningsvägar. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. För mer information: astrazeneca.com Följ oss på Twitter @AstraZeneca.

Thomas Kudsk Larsen  +44 203 749 5712
Henry Wheeler  Oncology  +44 203 749 5797