AstraZeneca Sverige uppnår hållbarhetsmål – 98 procents minskning av växthusgasutsläpp sedan 2015

AstraZeneca i Södertälje, en av världens största tillverkningsanläggningar för läkemedel, har minskat växthusgasutsläppen från den egna verksamheten med 98 procent sedan 2015. Det innebär att AstraZeneca i Sverige nu har nått företagets globala klimatmål avseende egna utsläpp – två år i förtid.

Samma målsättning har redan uppnåtts på AstraZenecas anläggning i Göteborg, ett av företagets fem globala strategiska forskningscenter, vilket innebär att hela den svenska verksamheten med 8 000 anställda nu har uppnått AstraZenecas globala mål för växthusgasutsläpp för Scope 1 och 2, två år före utsatt tid.

– Vår svenska verksamhet är omfattande, både sett till forskning och tillverkning av läkemedel. Därför är våra lokala hållbarhetsambitioner en viktig del av vårt globala hållbarhetsarbete. Att vi uppnår våra mål bidrar till att hela AstraZeneca kan minska sitt klimatavtryck och sätta ännu mer ambitiösa mål i framtiden, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca i Sverige.

AstraZeneca strävar efter att halvera hela sin värdekedjas avtryck till år 2030 och uppnå en minskning med 90 procent senast år 2045. Målet är vetenskapsbaserade nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2045.

AstraZeneca har arbetat länge för att minska sitt klimatavtryck, inklusive de totala utsläppen från partners i sina värdekedjor. I början av 2020 lanserades därför Ambition Zero Carbon – ett ambitiöst program med bland annat målsättningen att minska koldioxidutsläppen från den egna verksamheten med 98 procent till år 2026.

Ambition Zero Carbon är AstraZenecas globala vetenskapsbaserade klimatstrategi för att leverera absoluta minskningar av växthusgasutsläpp från direkta och indirekta källor i hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3). Strategin är en viktig del av arbetet för att begränsa effekterna av klimatförändringarna, och skapar nya möjligheter till en hållbar hälso- och sjukvård.

AstraZeneca (LSE/STO/Nasdaq: AZN) är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag som bedriver verksamhet i över 100 länder, med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel för sjukdomar inom terapiområdena Onkologi, Sällsynta sjukdomar och Bioläkemedel, inklusive kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar samt Andningsvägar och Immunologi. AstraZeneca är ett av Sveriges ledande exportföretag och har totalt 8 000 anställda i Sverige och cirka 90 000 globalt. I Göteborg ligger ett av AstraZenecas strategiska globala forskningscenter, i Södertälje finns koncernens största produktionsanläggning, och huvudkontoret för det nordiska marknadsföretaget är beläget i Stockholm. Dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com