• AstraZeneca/

AstraZeneca tecknar distributionsavtal med Par Pharmaceutical i USA för en auktoriserad generisk version av TOPROL-XL

Report this content

AstraZeneca meddelade idag att man ingått ett leverans- och distributionsavtal med Par Pharmaceutical avseende en auktoriserad generisk version av metoprololsuccinat i USA. Den generiska produkten kommer nu att tillhandahållas i dosen 25 mg. Avtalet kommer inte att påverka tillgängligheten av AstraZenecas originalprodukt TOPROL-XL. AstraZeneca kommer att fortsätta att tillverka och leverera TOPROL-XL i USA.

En 25 mg-version av metoprololsuccinat lanserades igår i USA av Eon Labs, som ingår i Sandoz. 25 mg-tabletten svarar för ungefär 20 procent av AstraZenecas försäljning av TOPROL-XL i USA.

Den helårsprognos på 3,85 – 3,95 USD i vinst per aktie som presenterades i niomånadersrapporten exkluderade engångskostnader och lagernedskrivningar i samband med en eventuell lansering av generiskt metoprololsuccinat. Sådana engångskostnader och lagernedskrivningar beräknas nu uppgå till ca 150 MUSD, eller 8 cent per aktie, och kommer att belasta fjärde kvartalet. Med hänsyn till detta räknar AstraZeneca nu med en vinst per aktie för hela året i nedre delen av det tidigare angivna intervallet på 3,85 – 3,95 USD.

I en domstolsprocess omfattande KV Pharmaceutical Company, Andrx Pharmaceuticals LLC, Andrx Corporation och Eon Labs Manufacturing, Inc., beslöt domstolen den 17 januari 2006 att patenten som skyddar TOPROL-XL är ogiltiga. AstraZeneca motsätter sig domstolens beslut och överklagade i februari till en amerikansk appellationsdomstol. Ett beslut om överklagandet inväntas för närvarande. Patentet som skyddar TOPROL-XL går ut den 18 september 2007.

Kontaktpersoner media:
Staffan Ternby, 08-553 261 07