AstraZenecas ekonomidirektör lämnar AstraZeneca för Goldman Sachs

Report this content

AstraZeneca PLC meddelar att företagets ekonomidirektör Jon Symonds avgår och förväntas lämna företaget i slutet av juli. Jon Symonds anställdes vid Zeneca 1997 som ekonomidirektör efter 17 år hos KPMG. Efter samgåendet mellan Astra och Zeneca utnämndes Jon Symonds till ekonomidirektör inom AstraZeneca PLC.

“Jon har spelat en viktig roll i AstraZenecas utveckling till ett av de ledande mest fokuserade och framgångsrika läkemedelsföretagen i världen. På det personliga planet har jag arbetat nära Jon under flera år och värdesatt hans kunskap om verksamheten, hans strategiska tänkande och kloka ekonomiska rådgivning oerhört mycket”, kommenterar David Brennan, AstraZenecas koncernchef.

Jon lämnar AstraZeneca för att tillträda befattningen som managing director för den globala investmentbanken Goldman Sachs i mitten av september. Han har bidragit till och lämnar över en uthållig ekonomisk utveckling och en stark och väl strukturerad global finansiell ledningsstruktur inom AstraZeneca.

Louis Schweitzer, AstraZenecas styrelseordförande, kommenterar, “Jag har stor respekt för Jons personliga och professionella kapacitet. Han har en avsevärd del både i det framgångsrika samgåendet och i AstraZenecas sunda ekonomiska utveckling sedan 1998. Jag beklagar att Jon har beslutat lämna AstraZeneca, men övergången till Goldman Sachs innebär en spännande karriärutmaning och jag önskar honom all framgång”.

En extern sökprocess har inletts för att finna en ersättare.

Kontaktpersoner media:
Staffan Ternby, 070-557 43 00