DELÅRSRAPPORT FÖR TREDJE KVARTALET OCH DE FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2011

Intäkterna under tredje kvartalet minskade med 2 procent i fasta valutakurser (CER) till 8.213 MUSD.

-Stark intäktsökning för Crestor, Seroquel XR och Symbicort.

-Intäktsutvecklingen återspeglar intäktsbortfall på mer än 350 MUSD till följd av generisk konkurrens och inverkan från myndigheters prisinterventioner.

-Intäkterna på tillväxtmarknaderna ökade med 7 procent i fasta valutakurser under tredje kvartalet och med
10 procent under niomånadersperioden.

Rörelseresultatet för kärnverksamheten under tredje kvartalet uppgick till 3.177 MUSD, en minskning med
2 procent i fasta valutakurser, i linje med intäktsminskningen.

-Rörelsemarginalen för kärnverksamheten på 38,7 procent av intäkterna minskade med 0,3 procentenheter i fasta valutakurser – ökade investeringar i forskning och utveckling uppvägdes till stor del av högre bruttomarginal och lägre försäljnings- och administrationskostnader som andel av intäkterna.

Vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) ökade under tredje kvartalet med 12 procent i fasta valutakurser till 1,71 USD.

-Vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) gynnades av lägre antal utestående aktier till följd av nettoaktieåterköp och en lägre skattesats jämfört med tredje kvartalet föregående år.

Redovisad vinst per aktie ökade under tredje kvartalet med 140 procent i fasta valutakurser till 2,56 USD.

-Vinsten från avyttringen av Astra Tech, som undantogs från vinsten per aktie för kärnverksamheten (Core EPS), uppgick till 1,08 USD under tredje kvartalet 2011. I tredje kvartalet 2010 ingick avsättningar för juridiska kostnader om 0,24 USD, vilket också gynnade tillväxttakten för redovisad vinst per aktie under tredje kvartalet 2011.

Nettokontantutbetalningar till aktieägare under niomånadersperioden ökade med 64 procent till 7.642 MUSD.

Prognosen för Core EPS för hela året höjs till intervallet 7,20-7,40 USD, huvudsakligen till följd av valutakurseffekter.

Utvecklingen i sammandrag

Koncernen Tredje kvartalet
Tredje kvartalet
Föränd-ring
CER
Jan-sept
Jan-sept
Föränd-ring
CER
Intäkter 8.213 7.898 +4 -2 24.935 24.652 +1 -3
Redovisat
Rörelseresultat 4.262 2.406 +77 +78 10.628 9.083 +17 +16
Resultat före skatt 4.169 2.258 +85 +86 10.315 8.694 +19 +18
Vinst per aktie $2,56 $1,08 +137 +140 $6,17 $4,45 +39 +38
Kärnverksamheten*
Rörelseresultat 3.177 3.231 -2 -2 10.177 10.738 -5 -6
Resultat före skatt 3.084 3.083 - -1 9.864 10.349 -5 -5
Vinst per aktie $1,71 $1,50 +14 +12 $5,67 $5,32 +7 +6
* Finansiell information för kärnverksamheten utgör ett komplement utöver den ordinarie redovisningen, vilken AstraZeneca anser ökar förståelsen av företagets utveckling. Prognosen för 2011 avser kärnverksamheten. Se sid 10 och 11 för en definition av ekonomisk information för kärnverksamheten och en avstämning mellan kärnverksamheten och redovisad ekonomisk information.

David Brennan, koncernchef, kommenterar: ”Vi har under tredje kvartalet levererat intäkter och resultat för kärnverksamheten i linje med våra förväntningar, mot bakgrund av förväntad generisk konkurrens och myndigheters prisinterventioner. Vårt disciplinerade sätt att driva verksamheten fortsätter att generera en hög avkastning, med utdelningar och nettoaktieåterköp som klart överträffar föregående år. Vi har också höjt vår prognos för vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) för hela året."

Kontaktpersoner för media: Ann-Leena Mikiver (Södertälje) +46 8 553 260 20/+46 707 428836
Esra Erkal-Paler (London) +44 20 7604 8030
Abigail Baron (London) +44 20 7604 8034
Tony Jewell (Wilmington) +1 302 885 4594