Faslodex™ (fulvestrant) godkänt i Japan

Faslodex ™ (fulvestrant) 500 mg, en östrogenreceptorantagonist, som binder, blockerar och bryter ned östrogenreceptorn, har godkänts i Japan för behandling av postmenopausala kvinnor med hormonreceptorpositiv metastaserad bröstcancer som har återkommit eller fortskridit efter tidigare hormonell behandling.

Baserat på resultaten från fas III-studien CONFIRM (COmparisoN of Faslodex In Recurrent or Metastatic breast cancer), godkändes Faslodex 500 mg i Europa i mars 2010 och i USA i september 2010. Faslodex är godkänt i 72 länder världen över och den nyligen lanserade dosstyrkan Faslodex 500 mg har nu godkänts i 54 länder.

Tony Zook, Executive Vice President för AstraZeneca’s Global Commercial Organisation säger: "Vi är mycket glada att läkare och deras patienter får tillgång till detta viktiga och väl etablerade läkemedel i Japan som är vår näst största marknad. Det huvudsakliga målet vid behandling av metastaserad bröstcancer är att fördröja sjukdomens fortskridande och samtidigt upprätthålla livskvaliteten. Faslodex 500 mg kommer att ge kvinnor möjlighet till ökad sjukdomskontroll."

Beräkningar visar att 10 000 japanska kvinnor med metastaserad bröstcancer årligen kommer att drabbas av återfall, eller att cancern fortskrider efter hormonbehandling. AstraZeneca planerar att lansera Faslodex 500 mg i Japan i slutet av 2011.

Bakgrund:

Om Faslodex 500 mg
Det huvudsakliga målet vid behandling av metastaserad bröstcancer är att fördröja sjukdomens fortskridande och samtidigt upprätthålla livskvaliteten. Faslodex 500 mg har en annan verkningsmekanism jämfört med andra hormonella behandlingar: förutom att blockera effekten av östrogen vid sin receptor, stör läkemedlet även östrogensignaleringen, vilket leder till nedreglering av östrogenreceptorerna i tumören. Denna distinkta verkningsmekanism minskar tillväxt och spridning av cancern och kan även minska eller fördröja resistens mot behandling.

Om AstraZeneca i Japan
Japan är AstraZenecas näst största marknad globalt och är därför strategiskt viktig. Omsättningen ökade med 4% under 2010 till 2.617 MUSD. Globala varumärken som Crestor och Symbicort Turbuhaler bidrar till fortsatt tillväxt. AstraZeneca har lanserat Nexium (esomeprazol) i Japan under 2011.

AstraZeneca har byggt upp en betydande närvaro i Japan med 3 100 medarbetare, ett forsknings- och utvecklingscenter i Osaka och har en ledande position på marknaden för cancerläkemedel.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364