Förändring i AstraZenecas styrelse

Report this content

AstraZeneca meddelade idag att Håkan Mogren, vice ordförande i AstraZenecas styrelse, kommer att avgå från styrelsen i samband med årsstämman den 30 april 2009.

Louis Schweitzer, styrelseordförande i AstraZeneca PLC kommenterar: ”Som VD och koncernchef i Astra och därefter vice ordförande i AstraZeneca har Håkan gjort utomordentligt värdefulla insatser för vår verksamhet. Han var en nyckelperson vid bildandet av AstraZeneca och han har bidragit med sin unika och breda erfarenhet och gott omdöme i våra styrelsebeslut. Jag själv och de övriga kollegerna i styrelsen vill tacka Håkan för hans mycket betydelsefulla insatser för bolaget under två årtionden och önska honom ett varmt lycka till när han nu väljer att lämna styrelsen.”

Bakgrund
Håkan Mogren utnämndes till VD och koncernchef i Astra vid årsskiftet 1987/88. Han kom då från befattningen som VD och koncernchef i Marabou. Efter samgåendet mellan Astra och Zeneca 1999 har Håkan varit vice ordförande i AstraZenecas styrelse. Håkan blir i år 65 år.

Kontaktpersoner media:
Anne-Charlotte Knutsson, 070-685 42 95