Margareta Ozolins ny chef för AstraZenecas tillverkning i Sverige

Report this content

AstraZeneca meddelar i dag att Margareta Ozolins har utnämnts till ny chef för Sweden Operations, AstraZenecas produktionsenhet i Södertälje. Hon efterträder Per Alfredsson som går vidare till en tjänst som chef för Global Supply Chain & Strategy. Han tar samtidigt plats i den globala ledningsgruppen för bolagets produktionsverksamhet.

-       Margareta är en stark och omtyckt ledare med bevisad förmåga att skapa både engagemang och resultat. Jag ser fram emot att fortsätta att jobba nära henne och är övertygad om att hon kommer att fortsätta utveckla Sweden Operations på bästa sätt, säger Per Alfredsson.

Margareta Ozolins har en bred yrkesbakgrund och har sedan hon kom till AstraZeneca 2006 haft en rad olika chefsbefattningar både i Sverige, Storbritannien och USA. Närmast kommer hon från en tjänst som chef för Global Sourcing & Supply inom Sweden Operations där hon har rapporterat till Per Alfredsson.

-       Det känns roligt och utmanande att få ta över ledningen av den här verksamheten. Vår forskningsportfölj har stärkts kraftigt under senaste året och enheten i Södertälje är bolagets lanseringssajt för nya tabletter och kapslar, så det kan bli många spännande uppgifter framöver för de 3000 duktiga medarbetarna vi har i Södertälje, säger Margareta Ozolins.

-SLUT-

Notes to editors

Om Margareta Ozolins

Margareta började sin karriär inom hotell och restaurangbranschen och har bland annat varit projektledare för byggandet av ett av tornen på Gothia Towers i Göteborg. Hon kom från Sodexo till AstraZeneca 2006 och har under sina åtta år på bolaget haft flera olika chefsbefattningar, samtidigt som hon läst olika managementprogram vid universitet som INSEAD och Harvard.

Om produktionsenheten i Södertälje

Anläggningen är AstraZenecas klart största produktionsenhet och en av världens största tillverkningsenheter för läkemedel. Bland annat produceras årligen 10 miljarder tabletter här. AstraZeneca exporterade 2012 läkemedel från Södertälje för 41 miljarder kronor.

Om AstraZeneca

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl/metabolism, andningsvägar/inflammation/autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com eller följ oss på twitter. Https:/twitter.com/AstraZenecaSE.

Kontaktperson:

Jacob Lund, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 072 560 21 57