Per Alfredsson ny chef för AstraZenecas produktionsenhet i Södertälje

AstraZeneca meddelar idag att Per Alfredsson har utnämnts till ny chef för AstraZenecas produktionsenhet i Södertälje. Per efterträder Anders Vikdahl som beslutat sig för att gå i pension i slutet av april.

”Jag är väldigt glad över min nya roll och över att ha fått ledningens förtroende att leda Sweden Operations i den viktiga period som nu kommer. Jag är en stor vän av tvärfunktionellt arbete och jag tror mycket på att resultat skapas av tydlighet om målen och delegerat ansvarstagande”, säger Per Alfredsson.

Efter sin utbildning vid KTH i Stockholm har Per Alfredsson haft en rad olika roller inom AstraZeneca, både i Sverige och utomlands. Han har i sin nuvarande roll som chef för Sourcing och Supply rapporterat direkt till Anders Vikdahl.

”Jag känner Per som en mycket duktig, drivande och kompetent ledare och jag vet att han med kraft och energi kommer att göra allt för att påverka Sweden Operations utveckling positivt”, säger Anders Vikdahl.

Per tillräder sin tjänst 1 mars.

BAKGRUND:

Om Per Alfredsson

Per har arbetat 16 år inom AstraZeneca, närmast som chef för Sourcing och Supply, och har haft ledande roller inom AstraZenecas produktion både i Sverige och utomlands. Per är utbildad vid KTH och är Civilingenjör i kemiteknik.

Om produktionsenheten i Södertälje

Här produceras årligen 10 miljarder tabletter, och 30 procent av AstraZenecas totala volymer. Anläggningen, som ligger i Södertälje är en av världens absolut största och har ungefär 3000 anställda. Exporten från fabriken hade 2011 ett värde på 45 miljarder svenska kronor.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Kontaktperson:

Jacob Lund , tf presschef, tel: 08-553 26020, mob: 072 560 21 57