Resultat för första halvåret samt andra kvartalet 2024

Stark underliggande tillväxt stödjer en prognosuppgradering för helåret 2024 för både totala intäkter och vinst per aktie för kärnverksamheten som nu förväntas öka med en ”mid teens” procentsats uttryckt i fasta valutakurser[1].

Intäkter och vinst per aktie – sammanfattning

H1 2024 Förändring% Q2 2024 Förändring %
MUSD Utfall Fasta
val
uta
kur
ser
MUSD Utfall Fasta
val
uta
kur
ser
- Produktförsäljning 24 629 15 18 12 452 14 18
- Alliansintäkter 939 50 50 482 42 42
- Intäkter från samarbeten 49 (78) (78) 4 (98) (98)
Totala intäkter 25 617 15 18 12 938 13 17
Redovisad vinst per aktie (EPS) 2,65 USD 13 23 1,24 USD 6 15

Vinst per aktie för

kärnverksamheten[2]

4,03 USD (1) 5 1,98 USD (8) (3)

Ekonomiskt resultat för H1 2024
(tillväxttal i fasta valutakurser)

Totala intäkter upp 18% till 25 617 MUSD, drivet av en ökning på 18% för produktförsäljning och en fortsatt tillväxt för alliansintäkter från samarbetsläkemedel

Den totala intäktsökningen från Onkologi var 22%, CVRM  22%, R&I 22% och Sällsynta sjukdomar 15%

Bruttomarginal för produktförsäljning för kärnverksamheten[3] på 82%

Rörelsemarginal för kärnverksamheten på 33%

Skattesats för kärnverksamheten på 20%

Vinst per aktie för kärnverksamheten ökade med 5% till 4,03 USD. Vinsttillväxten per aktie för kärnverksamheten var lägre än den totala intäktstillväxten, främst på grund av vinster som redovisades under föregående år, särskilt en vinst på 241 MUSD från avyttringen av rättigheterna till Pulmicort Flexhaler i USA (första kvartalet 2023) och en vinst på 712 MUSD avseende uppdateringar av avtalsarrangemang för Beyfortus (andra kvartalet 2023)

Interimsutdelningen höjdes med 7 cent till 1 USD (77,6 pence, 10,79 SEK)

Prognosen för helåret 2024 höjdes, med en förväntad total intäkt och vinst per aktie för kärnverksamheten som förväntas växa med en ”mid teens” procentsats i fasta valutakurser (tidigare en ”low double-digit” till ”low teens” procentsats). En ökning av samarbetsintäkterna förutsätts inte i den uppdaterade prognosen

Pascal Soriot, koncernchef för AstraZeneca:

"Med utgångspunkt i vår starka tillväxt under första halvåret och en fortsatt underliggande efterfrågan på våra läkemedel uppgraderar vi vår prognos för helåret 2024 avseende både totala intäkter och vinst per aktie för kärnverksamheten.

På vår investerardag i maj presenterade vi en ny intäktsambition om att leverera 80 miljarder USD i totala intäkter till 2030. Detta är en tydlig återspegling av den betydande tillväxtpotential som vi ser i både våra godkända läkemedel och de läkemedel som finns i vår produktportfölj i sen fas. Redan i år har vi tillkännagivit fem positiva, potentiellt praxisförändrande fas III-studier som förväntas bidra på ett meningsfullt sätt till vår tillväxt.

Hittills i år har vi fortsatt att göra lovande framsteg med flera banbrytande teknologier, inklusive antikroppskonjugat, bispecifika, cell- och genterapier, radiokonjugat och läkemedel för vikthantering, vilka alla har potential att driva vår tillväxt bortom 2030."

Viktiga milstolpar som nåtts sedan förra resultatrapporten

Positiva resultat för Imfinzi i kombination med kemoterapi vid muskelinvasiv cancer i urinblåsan (NIAGARA), Calquence vid obehandlat mantelcellslymfom (ECHO), Enhertu vid HR-positiv, HER2-låg metastaserad bröstcancer (DESTINY-Breast06)

USA-godkännande för Imfinzi i kombination med kemoterapi följt av Imfinzi-monoterapi för primär framskriden eller recidiverande endometriecancer som är mismatch repair-defekt (DUO-E). EU-godkännanden för Truqap i kombination med Faslodex för biomarkörpositiv östrogenreceptorpositiv HER2negativ framskriden bröstcancer (CAPItello-291), Tagrisso med tillägg av kemoterapi för första linjens EGFRm NSCLC (FLAURA02). Godkännanden i Japan och Kina för Tagrisso med tillägg av kemoterapi för första linjens EGFRm NSCLC (FLAURA2)

Riktlinjer

Till följd av stark underliggande tillväxt inom produktförsäljning och alliansintäkter höjer bolaget sin prognos för totala intäkter och vinst per aktie för kärnverksamheten för helåret 2024 i fasta valutakurser, baserat på de genomsnittliga valutakurserna under 2023.

De totala intäkterna förväntas öka med en ”mid teens” procentsats (tidigare en ”low double-digit” till ”low teens” procentsats)

Vinsten per aktie för kärnverksamheten förväntas öka med en ”mid teens” procentsats
(tidigare en ”low double-digit” till ”low teens” procentsats)

En ökning av samarbetsintäkterna förutsätts inte i den uppdaterade prognosen

Skattesatsen för kärnverksamheten förväntas ligga på mellan 18–22 procent

AstraZeneca kan inte ge någon prognos baserat på redovisat resultat eftersom bolaget inte med säkerhet kan förutse väsentliga delar av redovisat resultat, inklusive justeringar till verkligt värde av skulder relaterade till förvärv, nedskrivningar av immateriella tillgångar och avsättningar vid juridiska uppgörelser. Se avsnittet Cautionary Statements i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Valutakurseffekter

Om valutakurserna för juli 2024 till december 2024 ligger kvar på samma nivå som de genomsnittliga kurser vi sett under juni 2024 förväntar vi oss att de totala intäkterna för helåret 2024 får en ”low single-digit” procentsats i negativ påverkan jämfört med resultatet i fasta valutakurser och att vinsten per aktie för kärnverksamheten får en ”mid single-digit” procentsats i negativ påverkan. Bolagets analys av valutakurskänslighet framgår av tabell 16 i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Tabell 1: De totala intäkterna i korthet andra kvartalet 2024

Förändring%

Intäktstyp

Fasta valuta-kurser %

Produktförsäljning

14

Alliansintäkter

482

42

344 MUSD Enhertu (Q2 2023: 255 MUSD)

104 MUSD Tezspire (Q2 2023: 62 MUSD)

Samarbetsintäkter

4

(98)

Q2 2023 inklusive 180 MUSD för covid-19 mAbs

Sjukdomsområden

Fasta valuta-
kurser %

Onkologi

15

19

Tagrisso ökade med 8% (12% i fasta valutakurser) på grund av stark global efterfrågan, Calquence ökade med 21% (22% i fasta valutakurser) som ledande första linjens behandling för CLL.  Totala intäkter för Enhertu ökade med 46% (49% i fasta valutakurser)

CVRM

22

Farxiga ökade med 29% (32% i fasta valutakurser), stark fortsatt efterfrågetillväxt, Lokelma ökade med 36% (41% i fasta valutakurser)

R&I

23

26

Breztri ökade med 44% (47% i fasta valutakurser). Saphnelo ökade med 65%, Tezspire ökade med 97% (>2x i fasta valutakurser), Symbicort ökade med 20 % (25% i fasta valutakurser)

V&I

119

(57)

(53)

Minskningen av V&I-intäkterna orsakades främst av lägre samarbetsintäkter från covid-19 mAbs

Intäkterna från Beyfortus var 35 MUSD (Q2 2023: 2 MUSD), vilket mer än väl kompenserade för en nedgång på 6 MUSD för Synagis

Sällsynta sjukdomar

10

14

Ultomiris ökade med 33% (36% i fasta valutakurser), vilket delvis motverkades av en nedgång för Soliris på 14% (8% i fasta valutakurser)

Strensiq ökade med 13% (14% i fasta valutakurser) och Koselugo ökade med 43% (45% i fasta valutakurser)

Övriga läkemedel

276

(11)

(5)

Fasta valuta-kurser %

Tillväxtmarknader

9

- Kina

- Tillväxtmarknader exklusive Kina

5

24

Etablerade marknader

(5)

6

Viktiga samarbetsläkemedel

-          Sammanlagd försäljning av Enhertu, registrerat av Daiichi Sankyo Company Limited (Daiichi Sankyo) och AstraZeneca, uppgick till 1 772 MUSD under H1 2024 (H1 2023: 1 169 MUSD).

-          Sammanlagd försäljning av Tezspire, registrerat av Amgen och AstraZeneca, uppgick till 507 MUSD under H1 2024 (H1 2023: 257 MUSD).

Tabell 2: Ekonomiskt resultat i korthet andra kvartalet 2024

Mått

Redovisat

Redovisad förändring

Kärnverk-samheten

Förändring i
kärnverk-samheten

Kommentarer[4]

12 938 MUSD

Utfall 13% 17% i fasta valutakurser

Utfall13% 17% i fasta valutakurser

Se tabell 1 och avsnittet Totala intäkter i detta dokument för närmare detaljer

Bruttomargi-nal för produktförsäljning

Stabil

Stabil i fasta valutakurser

Stabil      Stabil i fasta valutakurser

Variationer i bruttomarginal för produktförsäljning kan förväntas mellan perioderna på grund av produkters säsongsbundenhet (ex. FluMist och Beyfortus i H2), valutakursfluktuationer, kostnadsinflation och andra effekter

FoU

-kostnad

Utfall 13%

13% i fasta valutakurser

Utfall 12% 13% i fasta valutakurser

+  Ökad investering i produktportföljen

Kvoten forsknings- och utvecklingskostnader för kärnverksamheten i förhållande till totala intäkter uppgick till 22%
(Q2 2023: 22%)

Försäljnings- och administra-tionskostnader

Utfall -1%

1% i fasta valutakurser

Utfall 13% 16% i fasta valutakurser

+  Marknadsutveckling för nyligen genomförda lanseringar och aktiviteter före lansering

Kvoten försäljnings- och administrationskostnader för kärnverksamheten i förhållande till totala intäkter uppgick till 29%
(Q2 2023: 29%)

Övriga rörelse-intäkter och -kostnader[5]

60

Utfall -92%

-92% i fasta valutakurser

60

Utfall -92%

-92% i fasta valutakurser

Kvartalet föregående år inkluderade en vinst på 712 MUSD avseende uppdateringar av kontraktsarrangemang för Beyfortus

Rörelse-marginal

Stabil

+1 procent-enhet
i fasta valutakurser

-6 procent-enheter

-5 procent-enheter i fasta valutakurser

Se kommentar ovan om bruttomarginal, FoU, försäljnings- och administrationskostnader och andra rörelseintäkter och rörelsekostnader

Summa finansnetto

Utfall -7%

-7% i fasta valutakurser

285

Utfall 10%      10% i fasta valutakurser

+  Högre nivå på nettoskulden

Skattesats

+7 procent-enheter
+7procent-enheter i fasta valutakurser

+2 procent-enheter
i fasta valutakurser

Variationer i skattesatsen kan förväntas mellan perioderna

Vinst per aktie

USD

Utfall 6%

15% i fasta valutakurser

USD

Utfall -8%

-3% i fasta valutakurser

Ytterligare information om skillnader mellan redovisade siffror och mått för kärnverksamheten framgår av tabell 12 i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Tabell 3: Forskningsportföljen i sammandrag efter tillkännagivandet av tidigare resultat

Läkemedel

Indikation/Studie

Myndighets-godkännande eller annan regleringsåtgärd

Imfinzi

Primär framskriden eller recidiverande endometriecancer med mismatch repair-defekt (DUO-E)

Myndighetsgodkännande (USA), positivt CHMP-utlåtande (EU)

Imfinzi + Lynparza

Primär framskriden eller recidiverande endometriecancer med mismatch repair-förmåga (DUO-E)

Positivt CHMP-utlåtande (EU)

Tagrisso

EGFRm NSCLC (första linjen) (FLAURA2)

Myndighetsgodkännande (EU, JP, CN)

Truqap

Biomarkörpositiv ER-positiv HER2 -negativ lokalt framskriden eller metastaserad bröstcancer (CAPItello-291)

Myndighetsgodkännande (EU)

Registreringsansökningar
eller godkända ansökningar*

Tagrisso

EGFRm NSCLC (stadium III, inoperabel) (LAURA)

sNDA-godkännande och prioriterad granskning (USA)

Dato-DXd

Icke-skivepiteltypisk NSCLC (andra och tredje linjens behandling) (TROPION-Lung01)

Registreringsansökan (EU)

sipavibart

Förebyggande av covid-19

(SUPERNOVA)

Registreringsansökan (EU)

Övergripande resultat från fas III-studier och andra händelser

Calquence

Mantelcellslymfom (första linjens behandling) (ECHO)

Dato-DXd

Lokalt framskriden eller metastaserad NSCLC (TROPION-Lung01)

Nådde inte det dubbla primära målet (OS) vid behandling av den avsedda populationen

Enhertu

HER2-låg bröstcancer (andra linjens behandling) (DESTINY-Breast-06)

Imfinzi

Muskelinvasiv cancer i urinblåsan (NIAGARA)

Imfinzi

Adjuvant-användning i tidig fas, PD-L1 ≥25% NSCLC (Adjuvant BR.31)

Nådde inte det primära målet

Truqap

Lokalt framskriden eller metastaserad TNBC (CAPItello-290)

Nådde inte det primära målet

sipavibart

Förebyggande av covid-19 (SUPERNOVA)

*Registreringsansökningar i USA, EU och Kina anger ansökningsgodkännande

Kommande katalysatorer för portföljen

Information om nyligen inledda studier och förväntade tidpunkter för viktiga resultat från studier finns i Clinical Trials Appendix, som finns här: www.astrazeneca.com/investor-relations.html.

Företags- och affärsutveckling

I maj 2024 tillkännagav AstraZeneca sin avsikt att bygga en tillverkningsanläggning i Singapore för antikroppskonjugat (ADC) till ett värde av 1,5 miljarder USD, vilket kommer att förbättra den globala tillgången på bolagets ADC-portfölj. ADC är nästa generations behandlingar som levererar mycket kraftfulla cancerläkemedel direkt till cancercellerna genom en målinriktad antikropp. Den planerade nya anläggningen, som stöds av Singapore Economic Development Board, kommer att bli AstraZenecas första kompletta produktionsanläggning för ADC, som omfattar alla steg i tillverkningsprocessen i kommersiell skala. Tillverkning av ADC är en flerstegsprocess som omfattar antikroppsproduktion, syntes av kemoterapiläkemedel och bindare, konjugering av läkemedelsbindare till antikroppen samt fyllning av den färdiga ADC-substansen.

I maj 2024 slutförde AstraZeneca ytterligare en aktieinvestering på 140 MUSD i Cellectis, ett bioteknikföretag i klinisk fas. Genom kapitalinvesteringen och ett avtal om forskningssamarbete, som tillkännagavs i november 2023, kommer Cellectis egenutvecklade teknik för genredigering och tillverkningskapacitet att användas för att utveckla upp till tio nya cell- och genterapiprodukter för områden med stora behov, inklusive onkologi, immunologi och sällsynta sjukdomar. Under fjärde kvartalet 2023 fick Cellectis en initial betalning på 105 MUSD från AstraZeneca, vilken bestod av en kontant igångsättningsbetalning på 25 MUSD enligt villkoren i ett forskningssamarbetsavtal och en aktieinvestering på 80 MUSD. Nu när den ytterligare aktieinvesteringen på 140 MUSD har slutförts har AstraZeneca ett totalt aktieinnehav på cirka 44 procent i Cellectis, och AstraZeneca fortsätter att redovisa sin investering i Cellectis som ett intresseföretag.

I juni 2024 slutförde AstraZeneca förvärvet av Fusion Pharmaceuticals Inc, ett biofarmaceutiskt företag i klinisk fas som utvecklar nästa generations radiokonjugat. Förvärvet är ett stort steg mot AstraZenecas mål att transformera cancerbehandlingen och patientresultaten genom att ersätta traditionella behandlingar som cellgiftsbehandling och strålning med mer riktade behandlingar. Förvärvet kompletterar AstraZenecas ledande onkologiportfölj med Fusion-portföljen av radiokonjugat, inklusive FPI-2265, en potentiell ny behandling för patienter med mCRPC, och tillför AstraZeneca ny expertis och banbrytande kapacitet inom FoU, tillverkning och leveranskedja för aktiniumbaserade radiokonjugat. Se not 5 i den fullständiga resultatrapporten på engelska för ytterligare information.

I juli 2024 slutförde AstraZeneca förvärvet av Amolyt Pharma, ett bioteknikföretag i klinisk fas som fokuserar på att utveckla nya behandlingar för sällsynta endokrina sjukdomar. Förvärvet stärker Alexion, AstraZeneca-portföljen för sällsynta sjukdomar i sen fas och utökar franchisen för benmetabolism med det noterbara tillägget eneboparatid (AZP-3601), en prövningsterapipeptid i fas III med en ny verkningsmekanism som är utformad för att nå viktiga behandlingsmål mot hypoparatyreos. Hos patienter med hypoparatyreos leder en bristfällig produktion av bisköldkörtelhormon till en betydande dysreglering av kalcium och fosfat, vilket kan leda till livsförändrande symptom och komplikationer, inklusive kronisk njursjukdom. Se not 7 i den fullständiga resultatrapporten på engelska för ytterligare information.

Hållbarhet i sammandrag

Vid den 77:e Världshälsoförsamlingen i Genève i maj samlade AstraZeneca hälsoministrar, näringsliv, civilsamhälle och patientgrupper. Fokusområden för detta arbete, under ledning av Ruud Dobber, EVP BioPharmaceuticals, inkluderade behovet av att öka tidiga åtgärder för att förebygga, diagnostisera och behandla sjukdomar och att påskynda samarbetet för att bygga motståndskraftiga och rättvisa hälso- och sjukvårdssystem med nettonollutsläpp.

Telefonkonferens

En telefonkonferens och webbsändning för investerare och analytiker börjar i dag den 25 juli 2024 klockan 12.45 svensk tid (CET). Ytterligare detaljer finns på astrazeneca.com.

Rapporteringskalender

Bolaget avser att offentliggöra resultatet för de första nio månaderna och tredje kvartalet 2024 den 12 november 2024.

Avslutande av revisionsanbud

Efter en rigorös process har upphandlingen för koncernens externa revisionsleverantör nu avslutats. Revisionsutskottet har rekommenderat, och styrelsen har godkänt, utnämningen av KPMG som koncernens externa revisor för räkenskapsåret som slutar den 31 december 2026. Ett förslag kommer att läggas fram för aktieägarna vid årsstämman 2026 för stämmans godkännande för denna utnämning. Avsikten är att PwC, som har varit koncernens revisor sedan året som slutade den 31 december 2017, kommer att fortsätta som koncernens revisorer för åren som slutar den 31 december 2024 och 2025, och kommer att sluta inneha uppdraget vid bolagets årsstämma 2026.

Noter

En ordlista över akronymer finns i slutet av dokumentet.

[1]  Fasta valutakurser. Skillnaderna mellan Utfall förändring och Fasta valutakurser förändring beror på förändringar i kursen för utländsk valuta mellan respektive period 2024 och 2023. Nyckeltal i fasta valutakurser överensstämmer inte med god redovisningssed (non-GAAP measures) eftersom de exkluderar effekterna från valutarörelser från de redovisade resultaten.

[2]  Ekonomiska mått avseende kärnverksamheten har korrigerats för att utesluta vissa poster. Skillnaderna mellan redovisade siffror och mått för kärnverksamheten beror främst på kostnader avseende amortering av immateriella tillgångar, nedskrivningar, juridiska uppgörelser och omstruktureringskostnader. En fullständig avstämning av redovisad vinst per aktie och vinst per aktie för kärnverksamheten finns i tabell 11 och 12 i avsnittet Ekonomiskt resultat i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

[3]  Beräkningarna för redovisad bruttomarginal för produktförsäljning och bruttomarginal för produktförsäljning för kärnverksamheten exkluderar påverkan från Alliansintäkter och Samarbetsintäkter.

[4]  I tabell 2 anger plus- och minussymbolerna i vilken riktning den diskuterade posten påverkar, till exempel anger en "+"-symbol bredvid en kommentar om FoU-kostnader att posten resulterade i en ökning av FoU-utgifterna jämfört med föregående år.

[5]  Intäkter från avyttring av tillgångar och verksamheter, där koncernen inte behåller något betydande löpande ekonomiskt intresse, fortsätter att redovisas under Övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader i bolagets delårsrapport.

Ordlista

ADC Antikroppskonjugat
CHMP Kommittén för humanläkemedel (EU)
CLL Kronisk lymfatisk leukemi