Resultat första kvartalet 2024

Mycket stark tillväxt av intäkter och vinst per aktie under första kvartalet tillsammans med spännande leverans från forskningsportföljen

Intäkter och vinst per aktie – sammanfattning

Q1 2024

Förändring %

i fasta valutakurser[1]

- Produktförsäljning

- Alliansintäkter

457

59

- Intäkter från samarbeten

45

66

19

Redovisad vinst per aktie (EPS)

$1,41

21

30

Vinst per aktie för kärnverksamheten[2]

$2,06

7

13

Ekonomiskt resultat för Q1 2024 (tillväxttal i fasta valutakurser)

Totala intäkter upp 19% till 12 679 MUSD, drivet av en ökning på 18% för Produktförsäljning och en fortsatt tillväxt för Alliansintäkter från samarbetsläkemedel

Dubbelsiffrig tillväxt i Totala intäkter från läkemedel inom Onkologi med 26%, CVRM med 23%, R&I med 17% och sällsynta sjukdomar med 16%

Bruttomarginal för produktförsäljning för kärnverksamheten[3] på 82%

Rörelsemarginal för kärnverksamheten på 34%

Skattesats för kärnverksamheten på 21%

Vinst per aktie för kärnverksamheten ökade med 13% till 2,06 USD. Vinsttillväxten per aktie för kärnverksamheten var lägre än den totala intäktstillväxten, främst på grund av en avyttringsvinst vid försäljning av rättigheterna för Pulmicort Flexhaler i USA på 241 MUSD under motsvarande period föregående år

Enligt vad som meddelats vid den ordinarie årsstämman den 11 april 2024 kommer den totala utdelningen för helåret 2024 att öka med 0,20 USD per aktie till 3,10 USD per aktie

Prognosen för Totala intäkter och Vinst per aktie för kärnverksamheten i fasta valutakurser för helåret 2024 upprepas

Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca, säger:

”AstraZeneca har inlett 2024 mycket starkt med en betydande tillväxt av totala intäkter på 19% under första kvartalet.

Vår starka portföljtillväxt fortsätter och vi har redan i år tillkännagett positiva studieresultat för Imfinzi och Tagrisso som var oöverträffade inom lungcancer, och data från dessa studier kommer att presenteras under ASCO-plenarmötet i juni. Vi ser också fram emot resultaten från flera andra viktiga studier under året.

Vid vår årsstämma var vi glada att kunna tillkännage en ökning på 7% i den årliga utdelningen, och på investerardagen den 21 maj 2024 kommer vi att ge en översikt av utvecklingen av företaget och understryka vår tillit till att den branschledande tillväxten upprätthålls.”

Viktiga milstolpar som nåtts sedan förra resultatrapporten

Positiva resultat för Tagrisso mot inoperabel EGFRm NSCLC i stadium III (LAURA), Imfinzi mot LS-SCLC (ADRIATIC)

Godkännanden i USA för Tagrisso med tillägg av cellgiftsbehandling mot EGFRm NSCLC (FLAURA2), Enhertu mot HER2-positiva solida tumörer (DESTINY-PanTumor02, DESTINY-Lung01, DESTINY-CRC02) och Ultomiris mot NMOSD. Godkännande i USA och EU för Voydeya som tilläggsterapi till Ultomiris eller Soliris mot PNH med EVH (ALPHA). Godkännande i Japan för Truqap plus Faslodex mot inoperabelt eller recidiverande PIK3CA-, AKT1- eller PTEN-förändrad HR-positiv, HER2-negativ bröstcancer (CAPItello-291).

Registreringsansökningar för biologiska läkemedel i USA har accepterats för Datopotamab deruxtecan mot icke-skivepitel-NSCLC (TROPION-Lung01) och HR-positiv, HER2-negativ bröstcancer (TROPION-Breast01).

Riktlinjer

Bolaget upprepar prognosen för Totala intäkter och Vinst per aktie för kärnverksamheten för helåret 2024 i fasta valutakurser baserat på de genomsnittliga valutakurserna under 2023.

Totala intäkter förväntas öka med en ”low double”-siffrig procentsats till en ”low teens” procentsats

Vinst per aktie för kärnverksamheten förväntas öka med en ”low double”-siffrig procentsats till en ”low teens” procentsats

Intäkter från samarbeten förväntas öka substansiellt, pådrivet av framgångsbaserade milstolpar och vissa förväntade transaktioner

Skattesatsen för kärnverksamheten förväntas ligga på mellan 18-22%

AstraZeneca kan inte ge någon prognos baserat på redovisat resultat eftersom bolaget inte med säkerhet kan förutse väsentliga delar av redovisat resultat, inklusive justeringar till verkligt värde av skulder relaterade till förvärv, nedskrivningar av immateriella tillgångar och avsättningar vid juridiska uppgörelser. Se avsnittet Cautionary Statements i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Valutakurseffekter

Om valutakursförändringarna för april till december 2024 förblir i nivå med de genomsnittliga kurser vi sett under mars 2024, jämfört med resultatet i fasta valutakurser, förutses det att de totala intäkterna för helåret 2024 får en ”low single”-siffrig negativ påverkan och vinsten per aktie för kärnverksamheten får en ”mid single”-siffrig negativ påverkan (tidigare ”low single”-siffrig negativ påverkan). Bolagets analys av valutakurskänslighet framgår av tabell 16 i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

Investerardag

AstraZeneca kommer att hålla en investerardag den 21 maj 2024.
Mer information finns på www.astrazeneca.com/investor-relations.html.

Tabell 1: De totala intäkterna i korthet första kvartalet 2024

Förändring %

Intäktstyp

Produktförsäljning

Alliansintäkter

457

59

• 339 MUSD Enhertu (Q1 2023: 220 MUSD)
  • 77 MUSD Tezspire (Q1 2023: 43 MUSD)

Samarbetsintäkter

45

66

• 45 MUSD Farxiga (Q1 2023: 24 MUSD)

Sjukdomsområden

Onkologi

23

26

• Goda resultat inom alla viktiga läkemedel och regioner

CVRM

20

23

• Farxiga upp 43% (45% i fasta valutakurser), med fortsatt tillväxt i efterfrågan och en godkänd generisk lansering i USA, Lokelma upp 16% (19% i fasta valutakurser), roxadustat upp 24% (28% i fasta valutakurser), Brilinta ned 3% (1% i fasta valutakurser)

R&I

17

• En fortsatt stark tillväxt från Fasenra upp 6% (6% i fasta valutakurser), Breztri upp 52% (54% i fasta valutakurser). Saphnelo upp 94% (95% i fasta valutakurser) och Tezspire upp >2x (>2x i fasta valutakurser). Symbicort steg med 12% (14% i fasta valutakurser)

V&I

232

(35)

(34)

• Intäkterna från Beyfortus uppgick till 46 MUSD (Q1 2023: 0), något som mer än väl kompenserade en minskning på 27 MUSD för Synagis
  • Minskningen i V&I-intäkter drevs av en lägre försäljning av covid-19 mAbs och Vaxzevria. Intäkterna från Vaxzevria ingår nu i V&I-intäkterna ”Övrigt”

Sällsynta sjukdomar

12

16

• Ultomiris upp 32% (34% i fasta valutakurser), vilket delvis motverkades av en nedgång för Soliris på 11% (8% i fasta valutakurser)
  • Strensiq upp 20% (21% i fasta valutakurser) och Koselugo upp 68% (82% i fasta valutakurser), vilket speglar en stark patientefterfrågan och även tidpunkten för anbudsmarknadsorder

Övriga läkemedel

297

(7)

Tillväxtmarknader

26

- Kina

9

13

- Tillväxtmarknader exklusive Kina

27

40

22

Etablerade marknader

(5)

2

• Minskning i intäkter från covid-19 mAbs

19

Kombinerad försäljning av Enhertu, registrerat av Daiichi Sankyo Company Limited (Daiichi Sankyo) och AstraZeneca, uppgick till 879 MUSD under första kvartalet 2024 (Q1 2023: 531 MUSD).

Sammantagen försäljning av Tezspire, registrerat av Amgen och AstraZeneca, uppgick till 216 MUSD under första kvartalet 2024 (Q1 2023: 105 MUSD).

Tabell 2: Ekonomiskt resultat i korthet första kvartalet 2024

Mått

Redovisat

Redovisad förändring

Kärnverk-samheten

Förändring i
kärnverk-samheten

Kommentarer[4]

19% i fasta valutakurser

19% i fasta valutakurser

• Se tabell 1 och avsnittet Totala intäkter i detta dokument för närmare detaljer

Brutto-marginal för produkt-försäljning

Stabil

-1 procent-enhet
-1 procent-enhet i fasta valutakurser

• Variationer i bruttomarginal för produktförsäljning kan förväntas mellan perioderna på grund av produkters säsongsbundenhet, valutakursfluktuationer och andra effekter

FoU-kostnader

Utfall 7%
7% i fasta valutakurser

18% i fasta valutakurser

+  Ökad investering i portföljen

• Kvoten FoU-kostnader för kärnverksamheten i förhållande till Totala intäkter uppgick till 21% (Q1 2023: 21%)

Försäljnings- och administrationskostnader

Utfall 11%
12% i fasta valutakurser

Utfall 12%
13% i fasta valutakurser

+  Marknadsutveckling för nyligen genomförda lanseringar och aktiviteter före lanseringen

• Kvoten försäljnings- och administrationskostnader för kärnverksamheten i förhållande till Totala intäkter uppgick till 27% (Q1 2023: 28%)

Övriga rörelse-intäkter och

-kostnader[5]

67 MUSD

Utfall -83%
-83% i fasta valutakurser

65 MUSD

Utfall -80%
-80% i fasta valutakurser

Kvartalet föregående år innefattade en vinst på 241 MUSD i och med avyttringen av rättigheterna i USA för Pulmicort Flexhaler

Rörelse-marginal

Utfall +1 procent-enhet

-2 procent-enheter
-1 procent-enhet i fasta valutakurser

• Se kommentarer ovan om Övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader

Summa finansnetto

-302 MUSD

Utfall 5%
1% i fasta valutakurser

-245 MUSD

Utfall 2%
-3% i fasta valutakurser

+  Högre rörlig ränta och högre ränta på utfärdanden av obligationer

Högre erhållen ränta för kassatillgodohavanden och kortsiktiga investeringar

Skattesats

Utfall +2 procent-enheter

Utfall +2 procent-enheter
+2 procent-enheter i fasta valutakurser

• Variationer i skattesatsen kan förväntas mellan perioderna

Vinst per aktie

1,41 USD

Utfall 21%
30% i fasta valutakurser

2,06 USD

Utfall 7%
13% i fasta valutakurser

• Ytterligare information om skillnader mellan redovisade siffror och mått för kärnverksamheten framgår av tabell 11 i den fullständiga resultatrapporten på engelska

Tabell 3: Forskningsportföljen i sammandrag efter tillkännagivandet av tidigare resultat

Läkemedel

Indikation/Studie

Myndighets-godkännanden eller andra regleringsåtgärder

Enhertu

HER2-uttryckta tumörer (DESTINY-PanTumor02)

Tagrisso

EGFRm NSCLC (första linjens behandling) (FLAURA2)

Truqap

HR+/HER2-negativ bröstcancer (andra linjens behandling) (CAPItello-291)

Myndighetsgodkännande (JAPAN)

Beyfortus

RSV (MELODY-MEDLEY)

Myndighetsgodkännande (JAPAN)

Ultomiris

NMOSD (CHAMPION-NMOSD)

Voydeya

PNH med EVH (ALPHA)

Myndighetsgodkännande (USA och EU)

Registrerings-ansökningar
eller godkända ansökningar*

Dato-DXd

Icke-skivepitel NSCLC (andra och tredje linjens behandling) (TROPION-Lung01)

Registreringsansökan (USA)

Dato-DXd

HR+/HER2-bröstcancer (inoperabel och/eller metastatisk) (TROPION-Breast01)

Registreringsansökan (USA, EU, JAPAN, KINA)

acoramidis

ATTR-CM (ALXN2060-TAC-302)

Registreringsansökan (JAPAN)

Övergripande resultat från fas III-studier och andra händelser

Tagrisso

EGFRm NSCLC (inoperabel stadium III) (LAURA)

Nådde det primära målet

Imfinzi

SCLC (begränsat stadium) (ADRIATIC)

Nådde det primära målet

*Registreringsansökningar i USA, EU och Kina anger ansökningsgodkännande

Kommande katalysatorer för portföljen

För nyligen inledda studier och förväntade tidpunkter för viktiga resultat från studier, se Clinical Trials Appendix som finns här: www.astrazeneca.com/investor-relations.html.

Företags- och affärsutveckling

I februari 2024 slutförde AstraZeneca förvärvet av Gracell Biotechnologies, Inc. (Gracell), ett globalt bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar innovativa cellterapier för behandling av cancer och autoimmuna sjukdomar. Förvärvet stärker AstraZenecas växande portfölj av cellterapier med AZD0120 (tidigare GC012F), en ny T-cellsbehandling (CAR-T) i klinisk fas. AZD0120 är en ny potentiell behandling mot multipelt myelom, liksom andra hematologiska och autoimmuna sjukdomar, inklusive SLE. Den kontanta engångsdelen av köpeskillningen uppgick till cirka 1,0 miljarder USD. Tillsammans uppgår förskottsbetalningen och den potentiella villkorade betalningen, om den uppnås, till ett transaktionsvärde av cirka 1,2 miljarder USD. AstraZeneca har förvärvat kontanta tillgångar och likvida medel  i  Gracells balansräkning, vilka sammantaget uppgick till totalt 209 MUSD vid transaktionens avslutande.

I februari 2024 slutförde AstraZeneca förvärvet av Icosavax, Inc., ett USA-baserat bioteknikbolag i klinisk fas som fokuserar på utveckling av differentierade vacciner med hög potential via en innovativ proteinplattform med virusliknande partiklar. Den kontanta engångsdelen av köpeskillningen uppgick till cirka 0,8 miljarder USD. Tillsammans uppgår förskottsbetalningen och den maximala potentiella villkorade betalningen, om den uppnås, till ett transaktionsvärde av cirka 1,1 miljarder USD. AstraZeneca har förvärvat kontanta tillgångar, likvida medel, och noterade värdepapper i Icosavax balansräkning, vilka sammantaget uppgick till totalt 192 MUSD vid transaktionens avslutande.

I mars 2024 meddelade AstraZeneca att man ingått ett definitivt avtal om att förvärva Amolyt Pharma, ett bioteknikföretag i klinisk fas som fokuserar på att utveckla nya behandlingar av sällsynta endokrina sjukdomar. Det föreslagna förvärvet kommer att stärka portföljen för sällsynta sjukdomar i sen fas och utöka franchisen för benmetabolism med det noterbara tillägget eneboparatid (AZP-3601), en prövningsterapipeptid i fas III med en ny verkningsmekanism som är utformad att uppnå viktiga behandlingsmål mot hypoparatyreos. Den kontanta engångsdelen av köpeskillningen uppgår  till 0,8 miljarder USD när avtalet slutförs. Tillsammans uppgår förskottsbetalningen och den maximala potentiella villkorade betalningen, om den uppnås, till ett transaktionsvärde av 1,05 miljarder USD. AstraZeneca kommer att förvärva samtliga av Amolyt Pharmas utestående aktier på kontant och skuldfri basis. Förutsatt att sedvanliga villkor uppfylls i förvärvsavtalet, inklusive myndighetsgodkännanden, förväntas transaktionen slutföras under tredje kvartalet 2024.

I mars 2024 ingick AstraZeneca ett definitivt avtal om att förvärva Fusion Pharmaceuticals Inc., ett bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar nästa generations radiokonjugat. Därmed kompletteras AstraZenecas ledande onkologiportfölj med Fusions radiokonjugatportfölj, inklusive deras mest avancerade program, FPI-2265, en ny potentiell behandling för patienter med mCRPC. Förvärvet är ett stort steg mot AstraZenecas mål att transformera cancerbehandlingen och patientresultaten genom att ersätta traditionella behandlingar som cellgiftsbehandling och strålning med mer riktade behandlingar. Den kontanta engångsdelen av köpeskillningen uppgår till cirka 2 miljarder USD. Tillsammans uppgår förskottsbetalningen och den maximala potentiella villkorade betalningen, om den uppnås, till ett transaktionsvärde av cirka 2,4 miljarder USD. AstraZeneca kommer att förvärva kontanta tillgångar, likvida medel och kortfristiga placeringar i Fusions balansräkning, vilka sammantaget uppgick till totalt 234 MUSD per 31 december 2023. Transaktionen förväntas slutföras under andra kvartalet 2024 med förbehåll för sedvanliga avslutsvillkor, inklusive godkännande från Fusions aktieägare och myndighetsgodkännanden.

Hållbarhet i sammandrag

Vårt nyligen tillkännagivna samarbete med China Resources Gas och Everbright Environment kommer att leverera biometan och biometanbaserad ånga till vår anläggning i Wuxi. Genom att använda inhemskt avfall, inklusive mat- och växtavfall, kommer detta nya partnerskap att göra det möjligt för oss att minska vårt utsläppsavtryck från växthusgaser med 80% i Kina.

AstraZeneca tillkännagav på WEF att man är en av de första organisationerna som avser att börja offentliggöra information i enlighet med Taskforce on Nature-related Financial Disclosures rekommendationer för bolagsredovisning.

AstraZeneca höll också ett årligt hållbarhetssamtal för aktieägare, där man återigen bekräftade sitt fortsatta åtagande att leverera inom våra pelare: Tillgång till hälso- och sjukvård, miljöskydd, och etik och transparens. En inspelning av samtalet och tillhörande material finns tillgängligt på AstraZenecas IR-webbplats.

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare och analytiker börjar i dag, 25 april 2024, klockan 12.45 CET. Ytterligare detaljer finns på astrazeneca.com.

Rapporteringskalender

Företaget avser att publicera resultaten för det första halvåret och andra kvartalet 2024 den 25 juli 2024.

Noter

En ordlista över förkortningar finns i slutet av dokumentet.

[1]   Fasta valutakurser. Skillnaderna mellan Utfall förändring och Fasta valutakurser förändring beror på förändringar i kursen för utländsk valuta mellan respektive period 2024 och 2023. Nyckeltal i fasta valutakurser överensstämmer inte med god redovisningssed eftersom de exkluderar effekterna från valutarörelser från de redovisade resultaten.

[2]   Ekonomiska mått avseende kärnverksamheten har korrigerats för att utesluta vissa poster. Skillnaderna mellan redovisade siffror och mått för kärnverksamheten beror främst på kostnader avseende amortering av immateriella tillgångar, nedskrivningar, juridiska uppgörelser och omstruktureringskostnader. En fullständig avstämning av Redovisad vinst per aktie och Vinst per aktie för kärnverksamheten finns i tabell 11 i avsnittet Ekonomiskt resultat i den fullständiga resultatrapporten på engelska.

[3]   Beräkningen av Redovisad bruttomarginal för produktförsäljning och Bruttomarginal för produktförsäljning för kärnverksamheten exkluderar påverkan från Alliansintäkter och Samarbetsintäkter.

[4]   I tabell 2 anger plus- och minustecknen ”+ / -” riktningen på påverkan för den post som diskuteras. Ett plus bredvid en FoU-kostnadskommentar betyder att posten ökat FoU-kostnaderna jämfört med föregående år.

[5]   Intäkter från avyttring av tillgångar och verksamheter, där koncernen inte behåller något betydande löpande ekonomiskt intresse, fortsätter att redovisas under Övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader i bolagets finansiella rapporter.

Ordlista

AKT Proteinkinas B
ATTR-CM Transtyretin amyloid kardiomyopati
CAR-T Chimär antigenreceptor T-cell