Resultaten från den kliniska studien ARISE vid kranskärlssjukdom visar att AGI-1067 inte når de uppsatta behandlingsmålen

AstraZeneca meddelade idag att samarbetspartnern AtheroGenics, Inc. informerat om de första resultaten från den kliniska fas 3-studien ARISE (Aggressive Reduction of Inflammation Stops Events), där AGI-1067, en substans mot ateroskleros med antiinflammatorisk effekt, studerats på patienter med kranskärlssjukdom.

I ARISE-studien uppnåddes inte det primära behandlingsmålet, som var en statistiskt signifikant relativ riskreduktion för dödsfall i hjärt-/kärlsjukdomar, hjärtstillestånd, hjärtinfarkt, stroke och sjukhusvård till följd av instabil angina.

AstraZeneca och AtheroGenics kommer nu att samarbeta för att fullt ut analysera samtliga resultat för AGI-1067. Efter slutförandet av den fullständiga analysen har AstraZeneca enligt samarbetsavtalet en period på 45 dagar för att besluta om eventuellt fortsatt samarbete.

Bakgrundsinformation:

ARISE-STUDIEN
ARISE var en dubbelblind, randomiserad placebokontrollerad studie som omfattade mer än 6 000 patienter med sjukdom i hjärtats kranskärl vid mer än 250 olika centra i Kanada, Sydafrika, Storbritannien och USA. Studien utformades för att klargöra om AGI-1067 kan komplettera dagens standardbehandling vid olika effekter av kranskärlssjukdom, såsom dödlighet, hjärtinfarkt, stroke samt sjukhusvård på grund av instabil angina.