Skräddarsydd behandling för lungcancerpatienter

Socialstyrelsens nya nationella riktlinjer för lungcancervård säger att personer med icke småcellig lungcancer kan erbjudas EGFR-testning – ett genombrott för personer drabbade av lungcancer. Patienter runt om i landet kan nu erbjudas individanpassad behandling, det vill säga rätt behandling till rätt patient.

EGFR-testning är ett enkelt test och en banbrytande upptäckt som kan visa om tumören består av celler med en särskild sorts mutation (EGFRm+). Bär man på mutationen finns nu rekommendationer att en målstyrd behandling kan påbörjas direkt. Iressa (gefitinib) är en målstyrd behandling i tablettform som är godkänd som första linjens behandling vid EGFR-muterad icke småcellig lungcancer.

Rutinerna för provtagning och analys skiljer sig mellan olika sjukhus runt om i landet. Stockholms sjukvårdsregion lyfter fram EGFR-testning i vårdprogrammet och det är numera rutin att testa lungcancerpatienter i samband med diagnos.

– Det är av största vikt att lungcancersjuka patienter får bästa möjliga behandling redan från början, säger Karl Kölbeck, överläkare lungmedicinska kliniken, Karolinska universitetssjukhuset. En förhoppning är att EGFR-test genomförs direkt vid diagnos i ökad omfattning och kan erbjudas patienter runt om i landet, oavsett region.

Lungcancer är den fjärde vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år blir 3 200 patienter diagnostiserade med lungcancer. Därutöver är lungcancer den vanligaste cancerrelaterade dödsorsaken. Närmare 3000 personer dör varje år till följd av sjukdomen.

– Lungcancer är en mycket svårbehandlad sjukdom men också ett eftersatt område som inte fått i närheten av samma uppmärksamhet och resurser till forskning och utveckling som andra cancerformer, säger Göran Elmberger, överläkare, medicinsk doktor och ansvarig för speciallaboratoriet för molekylär testning vid patologen, Karolinska Universitetssjukhuset. Upptäckten av EGFR-mutationer visar hur viktigt det är med forskning och satsningar inom cancer för att kunna diagnostisera olika typer av cancer och ge varje enskild patient en individanpassad behandling redan från början.

Praktiskt går EGFR-testning till så att patologen gör en analys av det vävnadsprov från tumören som vanligtvis tas vid diagnosticering. Provet görs genom nålpunktion av huden eller med hjälp bronkoskopi.

För mer information kontakta:
Tel: 08-51773159, e-post goran.elmberger@karolinska.se

Tel: 08-51774960, e-post karl.kolbeck@karolinska.se

Erica Gruvberg, pressansvarig onkologi, AstraZeneca Nordic
Tel: 08-55326129, e-post erica.gruvberg@astrazeneca.com

Fakta om lungcancer och EGFRm+
Lungcancer finns i olika former. De två huvudtyperna delas in i småcellig och icke-småcellig. Ungefär var tionde patient med icke-småcellig lungcancer har en särskild form av sjukdomen, en så kallad mutation i en av cancercellens receptorer (EGFRm+). EGFR (epidermal tillväxtfaktorreceptor) är ett protein som finns i onormalt höga nivåer på ytan av vissa cancerceller. Med hjälp av ett test i samband med diagnos kan läkaren se om patienten bär på mutation i EGFR. Testningen finns på landets universitetssjukhus och innebär att behandlingen kan skräddarsys för varje individ.

Omkring 3 200 personer får diagnosen lungcancer årligen i Sverige. Lungcancer är den cancerform som skördar flest liv i Sverige – cirka 3 000 personer avlider årligen till följd av lungcancer.

Fakta om Stödet – patientförening inom lungcancer
Patientföreningen STÖDET bildades 2004 och består idag av 10 lokalföreningar och ett sammanhållande förbund. Stödet är till för alla som på något sätt drabbats av lungcancer. Många av medlemmarna är själva sjukam men även anhöriga, sjukvårdspersonal och andra grupper finns representerade i föreningen. Verksamheten är helt ideell. Mer information finns på www.stodet.se

Fakta om Iressa (gefitinib)
Iressa är ett läkemedel av typen tyrosinkinashämmare och är skräddarsytt för att blockera aktiviteten hos enzymet tyrosinkinas i cancercellens EGFR (epidermal tillväxtfaktor receptor) vilket kan hindra tumören från att växa och sprida sig. Av alla västerländska patienter med icke småcellig lungcancer bär cirka 10-15 procent på mutationen i EGFR. Iressa är en tablett som tas en gång om dagen och kan användas för behandling av patienter med icke småcellig lungcancer som har EGFR-mutation. Iressa är den första målstyrda behandlingen som är godkänd vid första linjens behandling, det vill säga direkt efter diagnos