Sven Tumba får hedersutmärkelse på idrottsgalan och lyfter fram ”sitt livs viktigaste match”

– en svensk storklubb går nu in i programmet

Stockholm den 14 januari 2008

Den legendariske idrottsprofilen Sven Tumba uppmärksammades vid måndagskvällens idrottsgala i Globen med idrottsakademins hederspris för en livsgärning som skapat beundran och respekt och för bestående insatser som berikat svensk idrott.

Efter ovationer från publiken fick en rörd och hedrad Sven Tumba möjlighet att tacka för utmärkelsen och att tacka hela svenska folket för all uppskattning som visats honom under åren. Sven berättade också om det han idag kallar ”sitt livs viktigaste match”, ett projekt som syftar till att använda idrott som katalysator för att ge barnen en bättre utbildning och stärkt självkänsla, vilket är en förutsättning för kampen mot fattigdom, HIV/AIDS, etc, i skolor i utvecklingsländer, till en början i Sydafrika.

– Genom att aktivera skolbarnen i sport och utbildning lär sig barnen förståelse för vikten av samarbete, ansvar och respekt för sina medmänniskor. Det stärker deras självkänsla och tro på framtiden och ger insikter som de också kan dela med familj och vänner, säger Sven Tumba.

Arbetet i Sydafrika finansieras genom frivilliga bidrag till en stiftelse, Sven Tumba Education Fund, STEF, som bildades 2006 i samarbete med AstraZeneca och med FN som tillskyndare. AstraZeneca ansvarar för ekonomisk kontroll och att arbetet utförs på korrekt sätt. Under 2006/2007 har ett pilotprojekt genomförts i en grundskola utanför Durban. Erfarenheterna från projektet har varit goda, med en 30-procentig förbättring av betygen, och programmet kommer nu att utökas. I nästa steg tillkommer enligt planen 18 nya skolor i regionen i takt med att ekonomiska förutsättningar kan skapas.

– Sven Tumba Education Fund är ett bra exempel där AstraZeneca globalt i olika utvecklingsländer stödjer lokala aktiviteter som är förenliga med vår verksamhet att förbättra människors hälsa och livskvalitet, säger Per Larsson, AstraZeneca.

Den första svenska idrottsklubben och ytterligare ett företag in i programmet

– Vi arbetar nu hårt för att få med svenska och internationella klubbar i verksamheten. Vi för diskussioner med FIFA och UEFA om ett samarbete. Djurgården har nu beslutat sig att som första svenska idrottsklubb adoptera en skola i området. Vi förväntar oss nu att många företag också är beredda att bidra, fortsätter Sven Tumba. Förutom AstraZeneca har nu optikföretaget SynTrygg AB lovat stödja programmet.

– Att kunna adoptera en skola och på så sätt kunna ge barn en möjlighet till en bättre framtid känns mycket stimulerande. Vi är övertygade om att idrott är rätt medicin för barnens utveckling, både fysiskt och mentalt. Vem vet, en vacker dag kanske en av eleverna spelar för Djurgården, säger Alf Johansson, DIF Fotboll.

– SynTrygg har följt Sven Tumbas fond och dess snabba utveckling. Vi är mycket imponerade av att man på ett år nått en 30-procentig förbättring på den första skolan. Vi ser stödet som en del av vårt sociala ansvar samtidigt som det ger goodwill och en stark solidaritetskänsla bland våra medlemmar och samarbetspartners, kommenterar Anders Åhrlin, SynTrygg.

– Det råder ingen tvekan om att idrotten kan utveckla barn och ungdomar och ge dem framtidstro, avslutar Sven Tumba. Vår stora utmaning är att skapa de ekonomiska förutsättningar som krävs. Jag vill vädja till alla, såväl företag som idrottskamrater och andra att gå med i mitt livs match. Närmare uppgifter om projektet finns på www.sventumba.se. Postgirokontot är 90 01 17 – 3.