Symbicort Turbuhaler godkänt i Japan för behandling av vuxna med astma

Report this content

AstraZeneca meddelar idag att Symbicort Turbuhaler (budesonid/formoterol) är godkänt av Japans ministerium för hälsa, arbete och välfärd (MHLW). Symbicort Turbuhaler har godkänts för underhållsbehandling av astma hos patienter över 16 år, när en kombinationsbehandling med en inhalationssteroid och en långverkande beta2-agonist är nödvändig. AstraZeneca och Astellas Pharma Inc. ingick i augusti 2009 ett avtal om gemensam marknadsföring av Symbicort Turbuhaler. Produkten kommer att tillverkas och utvecklas av AstraZeneca och distribueras och säljas av Astellas, medan marknadsföring kommer att genomföras gemensamt av båda företagen. "Godkännandet av Symbicort Turbuhaler i Japan ger patienter och läkare ett nytt behandlingsalternativ för de ca 5 miljoner vuxna som lever med astma, säger Bruno Angelici, Executive Vice President for International Sales & Marketing, AstraZeneca. "Vi är glada över detta godkännande som stödjer vårt åtagande att leverera nya läkemedel i Japan tillsammans med vår samarbetspartner Astellas." AstraZeneca har genomfört åtta studier i Japan för att stödja godkännandet av Symbicort Turbuhaler. Dessa inkluderade fyra studier av formoterol (två studier på friska frivilliga i fas 1 och två effektstudier i fas 2) samt fyra med Symbicort (två studier på friska frivilliga i fas 1 och två studier av effekt och säkerhet i fas 3). Kontaktpersoner media: Ann-Leena Mikiver, tel: 08-553 26020, mobil: 070-742 88 36 Investor relations: Karl Hård (London), tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654364 Om AstraZeneca AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och tillhandahåller vissa hälsovårdstjänster. AstraZeneca är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2008 på 31,6 miljarder USD och företaget är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, cancer samt infektion. För mer information, se www.astrazeneca.se resp www.astrazeneca.com.

Taggar: