Tidskriften Clinical Oncology publicerar resultat från den första satsningen på långsiktig bröstcancervård i ett utvecklingsland

Till följd av det ökande antalet cancerfall i utvecklingsländerna startade AstraZeneca – i samarbete med Tikur Anbessa-sjukhuset i Addis Abeba, det etiopiska hälsoministeriet och AXIOS – för två år sedan ett program för att öka medvetenheten om, diagnostisera och behandla bröstcancer i Etiopien. I marsnumret av Clinical Oncology* rapporteras nu de preliminära resultaten av det femåriga programmet.

Bröstcancer är den näst vanligaste cancerformen (efter livmoderhalscancer) bland kvinnor i Etiopien. Omkring 10.000 etiopiska kvinnor och män har diagnostiserats med bröstcancer. Tusentals fall rapporteras ej eftersom kvinnor på landsbygden ofta söker hjälp hos traditionella medicinmän innan de kontaktar det statliga sjukvårdssystemet. Dessutom finns många andra hot mot folkhälsan i Etiopien, exempelvis ett växande antal HIV-smittade och AIDS-sjuka.

På senare år har hälsoministeriet ökat satsningarna på åtgärder mot kroniska sjukdomar, inklusive cancer. Den stora belastningen på sjukvården innebär dock att resurserna för cancervård har varit begränsade. AstraZenecas bröstcancersatsning på universitetssjukhuset Tikur Anbessa bidrar nu till att situationen förändras.

Mammografi, behandling och fortlöpande övervakning av över 250 patienter har inneburit betydande förbättringar av bröstcancervården vid sjukhuset. Olika delar av programmet håller nu på att införas på andra regionala sjukhus i Etiopien. Dessutom har Tikur Anbessa-sjukhuset genom ett nära samarbete med lokal sjukvårdspersonal fått möjlighet att köpa in viktig utrustning, starta utbildningsprogram och införa nya vårdsystem.

"Vårt mål är att bygga upp ett kompetenscentra för bröstcancervård i Etiopien, och samtidigt skapa en fungerande modell för hur denna kunskap kan spridas i utvecklingsländerna", sade dr Karol Sikora vid CancerPartners UK, som är en av författarna till rapporten.

Projektet startade 2005 och har lett till att Tikur Anbessa-sjukhuset idag är det första bröstcancercentrat i Etiopien. Väntetiderna för kirurgi och strålbehandling har förkortats till mindre än två månader, jämfört med över ett år innan projektet inleddes.

Tikur Anbessa-sjukhuset valdes som modellsjukhus för att Etiopiens enda onkolog fanns där. Där fanns också den enda anläggningen för strålbehandling i Etiopien. Ett projekt vid Etiopiens viktigaste universitetssjukhus skulle dessutom få större betydelse för vårdpolitik och utbildning.

Projektet genomfördes som ett samarbete mellan Tikur Anbessa-sjukhuset, AXIOS (axios-group.com) och AstraZeneca (astrazeneca.com). AstraZeneca har bidragit ekonomiskt till det femåriga projektet, och har donerat Nolvadex (tamoxifencitrat) och Arimidex (anastrozol). Hälsoministeriet, andra etiopiska universitetssjukhus och privata sjukhus i Addis Abeba har också deltagit i projektet och skickat representanter till workshops för att utveckla riktlinjer.

Arimidex och Nolvadex är varumärken som tillhör AstraZeneca-koncernen.

Mer information om AstraZenecas arbete inom ansvarsfullt företagande finns på www.astrazeneca.com/article/511606.aspx.

* För att läsa artikeln i Clinical Oncology i sin helhet, klicka på länken nedan. www.sciencedirect.com/science/journal/09366555.