Tillverkar nedbrytbar plast och renar vatten på sommarlovet

AstraZenecas Sommarforskarskola med spetsplatser för 14 - 17 åringar som vill ha extra utmaningar

Idag startar AstraZenecas Sommarforskarskola där upptäckarglädje och kreativitet är viktiga drivkrafter. Nytt för i år är spetsplatser för elever som vill ha – och klarar av – extra svåra laborationer.

- Sommarforskarskolan är unik i att kunna erbjuda både bredden och spetsen – här finns något för precis alla. Vi vill döda myten att man måste vara en ”Einstein” för att ägna sig åt naturvetenskap, säger Julia Klein, koordinator för AstraZenecas Sommarforskarskola.

52 elever i åldern 14-17 år deltar mellan 15-26 juni i spännande laborationer, lektioner och studiebesök på KTH i Stockholm. De bygger egna generatorer, renar vatten och lär sig tillverka bionedbrytbar plast av grönsaker. Alla laborationer anknyter till temat ”En hållbar värld” och pedagogiken är problembaserat lärande. Verksamheten håller till i moderna universitetslabbsalar på KTH.

- Det ska bli spännande att se elevernas upptäckarglädje få chans att blomma ut. Genom att koppla studierna till verkligheten och dagsaktuella samhällsproblem, och visa på naturvetenskapens roll för lösningen av dessa, väcker vi inspiration och vilja att välja en framtid som till exempel ingenjör eller tekniker. Vi tror att initiativ som detta är en av nycklarna till att vända trenden av bristande intresse för naturvetenskap och teknik, säger Julia Klein.

Handledarna på Sommarforskarskolan är själva ungdomar, studenter på naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. Det är inga inträdesprov och deltagandet är helt gratis, och precis som förra året har intresset varit stort och väntelistorna är långa.

- När elevernas egen nyfikenhet sätts i centrum så blir naturvetenskap och teknik attraktivt och roligt, och då söker sig ungdomarna till oss, säger Tove Ladberg tf Generalsekreterare Förbundet Unga Forskare.

Ett urval av citat från förra årets deltagare: ”Det har varit ett mer innovativt inlärningssätt till skillnad från skolan”, ”Att kunna utföra experiment i riktiga labb med bra utrustning. Allt blev mer intressant då.”, ”Det har fått mig att vilja ta reda på mer saker och lära mig mer”, ”Mycket mer stimulerande än i skolan”, ”Jag inser att det finns så mycket att utforska!”, ”Känner mig mer motiverad nu.”

Journalister är välkomna att besöka sommarforskarskolan på KTH, vardagar mellan 9.00-15.00, 15-26 juni

Förbundet Unga Forskare är en ideell förening med syfte att utveckla ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik. Vi har funnits sedan 1977 och vårt motto är unga för unga.www.ungaforskare.org
AstraZenecas Sommarforskarskola arrangeras av Förbundet Unga Forskare i samarbete med AstraZeneca. Vi ger elever perspektiv på naturvetenskapens betydelse i samhället genom att utgöra en mötesplats för skola och arbetsliv. Dessutom får eleverna träffa nya kompisar och förebilder inom naturvetenskap. Vi är en del av AstraZenecas arbete för att öka ungas intresse för naturvetenskap och teknik.www.ungaforskare.org/forskarskolor/om-oss

KTH är Sveriges äldsta och största tekniska universitet. Utbildningarna är starkt kopplade till forskning och näringsliv.www.kth.se