​Pressinbjudan: Årets ALMA-pristagare tillkännages den 2 april

Report this content

Välkommen att bevaka tillkännagivandet av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) som delas ut för sjuttonde året. Senast belönades den amerikanska författaren Jacqueline Woodson och till årets pris är 246 kandidater från hela världen nominerade.

Tid: Tisdag 2 april kl 12.45, tillkännagivandet sker strax efter kl 13.00.
Plats: Bio Viktor, Filmhuset, Borgvägen 1 i Stockholm.

Kultur- och demokratiminister Amanda Lind håller tal och därefter meddelar ALMA-juryns ordförande Boel Westin juryns beslut. Övriga jurymedlemmar på plats är Katarina Kieri, Henry Ascher, Annika Edlund, Anna Höglund, Mats Kempe, Maria Lassén-Seger och Lena Kåreland. Presskonferensen leds av journalisten Johar Bendjelloul och Kulturrådets ordförande Ulrika Stuart Hamilton hälsar välkommen. En simultan presskonferens äger rum på den internationella barnboksmässan i Bologna.

Webb- och IP-sändning
Presskonferensen direktsänds på alma.se och i sociala medier. De redaktioner som vill visa sändningen på sin egen sajt hittar embeddkod här. Vi erbjuder även ljudtapp samt IP-sändare för att ta emot och tanka ned högupplöst material från tillkännagivandet. Vid intresse, kontakta mariella.kucer@alma.se

Ackreditering och intervjuer
För ackreditering och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Mariella Kucer, 076-5401017, mariella.kucer@alma.se

Pressmaterial
Publiceras så fort som möjligt efter tillkännagivandet i ALMA:s pressrum:

• Telefonsamtalet till pristagaren
  • Bild på pristagaren (om möjligt)
  • Bilder + Film från tillkännagivandet i Stockholm
  • Bilder + Film från tillkännagivandet i Bologna
  • Videokommentar från Boel Westin och Amanda Lind m.fl.

Taggar: