Pressinbjudan: Världens största barn- och ungdomslitteraturpris tillkännages den 5 april

Report this content

Välkommen att bevaka tillkännagivandet av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2016

Tid: 5 april kl. 12.40
Plats: Kungl. biblioteket, Humlegårdsgatan 26, Humlegården, Stockholm

Inledningstalare är kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Riksbibliotekarie Gunilla Herdenberg och Kulturrådets styrelseordförande Ulrika Stuart Hamilton hälsar välkomna. Juryns ordförande Boel Westin tillkännager årets pristagare kl. 13. Efter tillkännagivandet presenteras årets pristagare av juryn.

Presskonferensen sänds live på www.alma.se och sänds med direktlänk ner till den internationella barnboksmässan i Bologna där en samtidig presskonferens pågår.

För ackreditering och intervjuer med juryledamöter kontakta Helene Andersson. Kansliet tillhandahåller i möjligaste mån kontaktuppgifter till personer och organisationer med expertkunskap om årets pristagare. Foton och information om årets pristagare läggs efter kl. 13 upp i pressrummet på MyNewsdesk http://news.cision.com/se/astrid-lindgren-memorial-award

Ett presspaket med högupplösta videos från presskonferensen kommer att göras tillgängligt på www.thenewsmarket.com/alma under eftermiddagen. Om du använder tjänsten för första gången är det bra om du registrerar dig. Frågor mejlas till journalisthelp@thenewsmarket.com.

Taggar: