Aftonbladet bygger nya betaltjänster på Polopoly-plattformen

AFTONBLADET BYGGER NYA BETALTJÄNSTER PÅ POLOPOLY-PLATTFORMEN Nästa vecka lanserar Aftonbladet en serie betaltjänster under namnet Aftonbladet Plus. Pluspaketet följer på succén med Aftonbladets viktklubb, som på mindre än ett halvår fått 55.000 betalande medlemmar - och nominerats till stora journalistpriset. Aftonbladets nya betaltjänster bygger i sin helhet på svenska Polopolys teknologi för content management, personalisering och behörighetskontroll. - Vi har fattat två strategiska val. Dels ska vi satsa på javateknologi, dels ska vi satsa på produkter. Vid jämförelser blev det uppenbart för oss att Polopoly var det starkaste valet. För oss är det viktigt att systemet kan hantera stora mängder besökare som använder personaliserade tjänster samt att det är ett öppet system som ger oss stor valfrihet för framtiden, säger Mattias Nyman, IT-chef för Aftonbladet. Aftonbladet.se är en av Europas mest besökta webbplatser. I oktober hade aftonbladet.se mer än 5 miljoner unika besökare (källa: Red Measure). Enligt det internationella analysföretaget Nielsen/NetRatings har Aftonbladet störst nationell räckvidd av Europas samtliga nyhetssajter. Genom framgången med viktklubben har Aftonbladet visat att det går att konvertera delar av trafiken till betalande kunder. - 10.000-kronorsfrågan för mediaföretag runt om i världen är hur affärsmodellen ska se ut för innehåll på nätet. Den satsning som Aftonbladet gör just nu är högintressant. Om det fungerar kommer det att förändra synsättet på Internet - och utmana myten om att det inte går att tjäna pengar på innehåll på nätet, säger Gustaf Sahlman, VD för Polopoly. Polopoly är ett snabbt växande, lönsamt svenskt företag som utvecklar system för content management, personalisering och commerce. Bland kunderna märks bland andra IKEA family, COOP, Sveriges Television, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, HSB, Apoteket, SBAB, Göteborgs- Posten, NUTEK, SMHI, Sida, Posten, Kronans Droghandel, British Bankers' Association, Coventry University och University of Sheffield. Mer information: www.polopoly.com, www.aftonbladet.se/plus För ytterligare information: Mattias Nyman, IT-chef, Aftonbladet, 070-525 22 71 Gustaf Sahlman, VD Polopoly, 08-506 782 99, 070-447 82 99 Kåre Halldén, Marknadschef Polopoly, 08-506 782 86, 070-447 82 86 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00470/wkr0002.pdf