Atex förvärvar svenska Polopoly

Atex, som är en av världens största leverantörer av affärskritiska system till den globala mediamarknaden, har förvärvat Polopoly. Förvärvet är ett led i att bygga en världsledande produkt till krävande webbaktörer. Polopolys teknologi och organisation kommer att vara plattformen i denna satsning. Sverige blir den geografiska basen för Atex framtida satsning på ny teknologi. Sedan tidigare äger Atex också det Helsingborgsbaserade företaget Mactive.

Atex är ett teknologiföretag under stark tillväxt med mycket god lönsamhet. Kundbasen är global med ett stort antal av världens största och mest krävande mediaföretag som kunder. En viktig komponent i den framtida tillväxtsstrategin har varit att förvärva ett bolag med kapacitet att bli världens ledande leverantör av affärskritiska content management-system.

– Under det senaste året har vi undersökt ett stort antal content management-företag – både tekniskt och operativt, säger Atex VD John Hawkins. Vår bedömning är att Polopoly ligger ett eller två steg före samtliga sina konkurrenter. Teknologin är kort sagt världsledande. Det som har saknats för att ta nästa kliv har varit en global leverans- och supportorganisation samt kapacitet att fokusera fullt ut på produktutvecklingen. Vi tror att vi kan tillföra den nödvändiga infrastruktur som krävs för att Polopoly ska bli ett av världens största system för affärskritisk content management, oavsett bransch, oavsett geografi.

Atex har högt ställda mål vad gäller utveckling av system för webb, mobilt innehåll och videohantering. På koncernnivå ska 50% av intäkterna komma från denna del av verksamheten år 2011. Polopoly är en strategiskt viktig del för att nå detta mål. En viktig del i Atex strategi mot mediamarknaden är en satsning som kallas Digital News and Advertising (DNA). Atex DNA är ett produktramverk som möjliggör för mediaföretag att skapa framtidslösningar där nyheter och annonser sammankopplas på ett personligt och samverkande sätt och där content på ett anpassat sätt blir tillgängligt online.

– Polopoly har en modern, serviceorienterad arkitektur som gör det möjligt för oss att enkelt kunna koppla samman både våra egna Atex-system, och andra system. Detta är en viktig grundförutsättning för vår DNA-satsning, säger Peter Marsh, Atex CTO.

Polopoly startade sin verksamhet i mars 2000. Bolaget har på egen hand vuxit till att bli det content management-system som används av flest stora svenska webbplatser. Dessutom finns det en växande kundgrupp i resten av Norden, övriga Europa samt i Nordamerika. Polopolys kundbas utgörs av såväl krävande mediakunder som webbintensiva företag från andra branscher, till exempel finans, telekom, offentlig sektor och universitet.

– Med hjälp av den styrka som Atex ger oss vad gäller såväl global distributionskraft som investeringstakt i produktutvecklingen ser vi stora möjligheter till en geografisk och branschmässig breddning. Kraven mellan olika branscher är ofta påfallande lika – webben har blivit affärskritisk med allt vad det innebär i form av krav på upptider, prestanda och dynamik, säger Gustaf Sahlman, VD för Polopoly.

Kortsiktigt innebär förvärvet för Polopoly att bolaget tillförs mer resurser på produktutvecklingssidan samt inom försäljningsorganisationen.

– Som självfinansierat företag är vi vana med att vara mycket försiktiga i våra produktsatsningar. Genom Atex kan vi satsa väsentligt mycket mer än vad som var tidigare möjligt, säger Gustaf Sahlman. Det finns en teknisk och kompetensmässig passform mellan bolagen som gör att vi redan direkt kan satsa framåt med full kraft.