Europeiska flygbolaget Luxair storsatsar på Internetverksamhet

EUROPEISKA FLYGBOLAGET LUXAIR STORSATSAR PÅ INTERNETVERKSAMHET Luxair, Luxemburgs nationella flygbolag, planerar stora utökningar av sin internetverksamhet. Som plattform har Luxair valt teknologi från svenska Polopoly. Systemet, Polopoly Content Manager, kommer att utgöra den tekniska grunden för både Luxairs nya Internetbaserade informationssystem och de utökade kundtjänster på webbplatsen som kommer att lanseras under de närmaste månaderna. Jean-Paul Petesch, Vice President of Information Systems & Organization på Luxair, kommenterar valet av Polopoly som teknisk plattform: - Vi måste hela tiden tillhandahålla rätt information, vid rätt tidpunkt till alla våra kunder, oavsett var de befinner sig. Den nya Internetplattformen kommer att lyfta upp oss till en helt ny nivå när det gäller att administrera digital information på Luxairs olika webbplatser. Alla våra webbtjänster måste vara tillgängliga dygnet runt, bland annat för att våra kunder ska kunna boka flygbiljetter obehindrat och utan krångel. Eftersom Polopolys system fullständigt efterlever öppna tekniska standarder, underlättas våra planer på systemintegration och förbättrad digital kundvård avsevärt. Den färdiga lösningen kommer att levereras av Cap Gemini Ernst & Young och Luxair är Polopolys första Benelux-baserade kund. Detta är ett viktigt steg för företaget, och Polopolys VD Gustaf Sahlman kommenterar affären så här: - Vi har nu tagit ett viktigt steg mot en större europeisk expansion. Självklart är jag väldigt glad över att få möjligheten att leverera den här content management-plattformen tillsammans med CGE&Y. Särskilt spännande är att lösningen kommer att spela en kritisk roll i Luxairs framtida affärsmodell. Luxair is the Luxembourg airline which connects the European capitals and the main European decision and financial centres. Created in 1961, Luxair carries over 1,1 million passengers from and to Luxembourg a year and offers 57 scheduled destinations. The Luxair fleet: 3 Fokker 50, 8 Embraer 145, 3 Boeing 737-500 and 2 brand new Boeing 737-700 new generation also flies all year long to holiday destinations in southern Europe, Egypt and Northern Africa for the Luxair-owned Tour Operator Luxair Tours. The airline has six core-business activities which include, beside the airline and the Tour Operating, the CargoCenter and the Passenger Handling at Luxembourg Airport as well as the Catering- Services and the Airport Shops. More information about Luxair: www.luxair.lu Polopoly är ett snabbt växande, lönsamt svenskt företag som utvecklar system för content management, personalisering och commerce. Bland kunderna märks bland andra IKEA family, COOP, Sveriges Television, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, HSB, Apoteket, SBAB, Göteborgs- Posten, YouthNet, Coventry University, British Bankers' Association och University of Sheffield. Mer information på: www.polopoly.com. Mer information: Jean-Paul Petesch, VP Information Systems & Organization, Luxair, +352 4798 4281 Gustaf Sahlman, VD, Polopoly 08-506 782 99, 0704 47 82 99 Kåre Halldén, Marketing Director, Polopoly 08-506 782 86, 0704 47 82 86. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040302BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040302BIT00280/wkr0002.pdf