POLOPOLY GEMENSAM INTERNETPLATTFORM FÖR VÄRLDSKULTURMUSEERNA

POLOPOLY GEMENSAM INTERNETPLATTFORM FÖR VÄRLDSKULTURMUSEERNA Statens Museer för Världskultur, myndigheten som har till uppgift att visa och levandegöra världens kulturer, satsar på en gemensam plattform för content management, det vill säga innehållshantering och publicering av information, på alla sina webbplatser. Myndigheten har valt svenska Polopoly som centralt content management system. I museimyndigheten ingår Världskulturmuseet i Göteborg samt Medelhavsmuseet, Etnografiska Museet och Östasiatiska Museet i Stockholm. Syftet med att införa ett modernt system för innehållshantering förklaras av Peter Skogh, informations- och marknadsföringschef på Statens Museer för Världskultur: - Vi behövde ett kraftfullt och flexibelt system som är gemensamt för organisationens alla fem arbetsplatser och som möjliggör att alla i organisationen på ett enkelt sätt kan publicera information och dynamiskt förändra webbarnas innehåll. Vi ville också komma bort från teknikberoendet i vårt dagliga arbete och avmystifiera hanteringen av information och kommunikation i de digitala kanalerna. Nu kan alla vara delaktiga, säger Peter Skogh. Polopoly ger oss också möjlighet att hantera ett stort antal webbplatser på ett ekonomiskt klokt sätt. Statens Museer för Världskultur är den senaste i raden av kunder som anslutit sig till Polopolys skräddarsydda erbjudande till universitet, kulturinstitutioner och ideella organisationer. Sedan tidigare arbetar bland annat ett antal engelska universitet och välgörenhetsorganisationer med Polopolys plattform inom ramen för detta fokusområde. Lösningen till Statens Museer för Världskultur levereras i samarbete med konsultföretaget Crescendo i Göteborg. Polopoly är ett snabbt växande, lönsamt svenskt företag som utvecklar system för content management, personalisering och commerce. Bland kunderna märks bland andra IKEA family, Kronans Droghandel, Sveriges Television, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, HSB, Apoteket, SBAB, Göteborgs-Posten, NUTEK, Sida och Regeringskansliet. Mer information: www.polopoly.com För ytterligare information: Peter Skogh, Informations- och marknadsföringschef, SMVK, 031-63 27 00, 070-316 73 94 Gustaf Sahlman, VD Polopoly, 08-506 782 99, 070-447 82 99 Kåre Halldén, Marknadschef Polopoly, 08-506 782 86, 070-447 82 86 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/06/20040406BIT20100/wkr0001.pdf Pdf