Polopoly och Infomaker bygger för framtidens redaktionella miljö

Polopoly har inlett ett samarbete med Infomaker, Sveriges ledande leverantör av redaktionella system, som syftar till att integrera Polopolys content management-system med Infomakers redaktionella system Newspilot. Tanken är att skapa en miljö där det blir enklare att koordinera och uppdatera innehållet mellan papperstidning och webbsajt.

Genom att integrera Polopoly med Newspilot ska det bli enklare för de redaktioner som använder båda systemen att uppdatera innehållet. En journalist som uppdaterar sin text i Newspilot ska till exempel få sin text automatiskt uppdaterad också i Polopoly, och vice versa. Även annons- och tryckeriavdelningar ska kunna dra nytta av samarbetet.

– Vi vill förenkla för våra kunder som använder både Polopoly och Newspilot. Samarbetet syftar till att ta fram en integrationsmodul för våra gemensamma kunder, säger Peter Månsson, vd på Infomaker.

Polopolys content management-system erbjuder en rad funktionsmoduler som bidragit till att Polopoly blivit en branschstandard på Sveriges redaktioner. Bland annat kan Polopoly personalisera innehållet för lokala målgrupper, med allt från lokalt väder till söktjänster, snabba enkäter, läsarvärderingar eller artiklar. I Polopoly finns också en avancerad community-modul, där användargenererat innehåll kan hanteras i samma system som övrigt innehåll. Polopoly bygger på öppna standarder som gör det enkelt att integrera andra funktioner och produkter med systemet.

– Polopoly och Infomaker är Sveriges ledande leverantörer inom våra respektive branscher, och tillsammans har vi förutsättningar att skapa framtidens redaktionella miljö, säger Gustaf Sahlman, vd för Polopoly.