Polopoly och Stampen fördjupar samarbetet

Stampen AB, en av Sveriges största mediakoncerner, har tecknat ett koncernavtal med Polopoly som innebär att Stampen-gruppen får möjlighet att använda Polopolys content management-system för sina tidningar på nätet.

– Med det nya samarbetet får Stampen-gruppen en möjlighet att erbjuda Polopoly som standardplattform i hela koncernen, säger Mats Reimertz, vVD på Stampen AB.

Till grund för det förnyade samarbetet finns erfarenheterna från Göteborgs-Posten, ett helägt dotterbolag till Stampen, som har använt Polopoly som webbpubliceringsplattform sedan 2001. Närmast på tur att införa Polopoly finns VLT-koncernen med 13 lokaltidningar, som nyligen blev en del av Stampen-koncernen.

Med Polopoly erbjuds webbredaktörerna ett enklare användargränssnitt, samtidigt som de får bättre möjligheter att fylla webbsajterna med användargenererat innehåll. Polopoly kan på så sätt bli ett viktigt verktyg i medieföretagens utveckling av nya digitala tjänster.

En stor fördel med Polopoly jämfört med många andra content management-system är att redaktionerna erbjuds utförlig besökarinformation, vilket kan användas för att personalisera och lokalanpassa innehållet i högre grad än tidigare. Detta medför uppenbara fördelar både för journalister och för annonsörer. Dels får redaktörer ett verktyg för att utveckla attraktivare innehåll, dels får annonsörerna bättre möjligheter att rikta sina annonser. Med Polopoly som cm-system i en hel koncern kan också drift, utbildning, licenshantering och utveckling av systemet centraliseras, vilket medger stora kostnadsbesparingar.

– Att Stampen, en av Sveriges tyngsta medieaktörer, väljer Polopoly för alla koncernens sajter är ett bra kvitto på den kundnytta som Polopoly tillför, säger Gustaf Sahlman, vd för Polopoly.