Schweiziska Neue Zürcher Zeitung väljer Polopoly

Den schweiziska dagstidningen Neue Zürcher Zeitung väljer Polopolys content management-system som central plattform för utveckling av nya digitala tjänster i flera kanaler.

Neue Zürcher Zeitung (NZZ), med huvudkontor i Zürich, har en ledande position på den schweiziska mediemarknaden och en mer än 225 år lång historia. Genom sin respekt för de höga kvalitetskrav deras läsare ställer, har NZZ blivit en av de ledande dagstidningarna i den tysktalande delen av Europa.

NZZ strävar även efter att leverera digitalt innehåll på ett effektivt och högkvalitativt sätt. Därför är NZZ:s internetportal, NZZ Online, en av de ledande schweiziska nyhetsplattformarna på webben. Portalen innehåller ett stort antal komplexa tjänster med höga krav på flexibilitet, skalbarhet och personalisering.

NZZ har sedan tidigare licensierat Polopolys och Aftonbladets gemensamma satsning Viktklubb och lanserade eBalance.ch i oktober 2005. Baserat på de erfarenheterna har NZZ nu valt att använda Polopolys content management-system fullt ut. NZZ Online planerar bland annat att utveckla en portal med single sign-on och därmed konsolidera alla sina självbetjäningstjänster och integrera dem med sitt interna SAP-system för prenumerationshantering.

- Vi är väldigt stolta över att NZZ har valt Polopoly som plattform för sina framtida digitala satsningar, säger Hans Olsson, vice VD på Polopoly. Vår långa erfarenhet av krävande mediehus i Skandinavien har gjort oss mer än redo att erbjuda skalbara, robusta och innovativa lösningar till företag över hela Europa.

Polopolys tyska integrationspartner Netpioneer GmbH har fått i uppdrag att utföra implementationsarbetet som nu inletts.