Aftonbladet och Swedbank sponsrar svensk travsport

Report this content

Aftonbladet och Swedbank är nya officiella huvudsponsorer till svensk travsport. Samarbetet gäller de närmaste åren. Aftonbladet och Swedbank kommer framförallt vara med att utveckla V75-tävlingarna, som är travets elitserie både vad gäller sport, spel och publik.

Enligt överenskommelsen ska Aftonbladet och Swedbank på olika sätt stödja utvecklingen av travets stora evenemang med V75 på lördagar. Till stora delar direktsänds V75 i TV4 under 2008 och lockar storpublik till banorna. En av styrkorna med V75-konceptet är att tävlingarna turnerar runt på 27 av landets travbanor från Boden i norr till Jägersro i söder. I V75 deltar de bästa hästarna och de skickligaste kuskarna.

– Genom samarbetet med svensk travsport vill vi stötta hästnäringen som många av våra kunder har som en viktig inkomstkälla. Tillsammans med svensk travsport får vi dessutom möjlighet att förstärka och utveckla lösningar av kortbetalningar i syfte att minska kontanthanteringen på både travbanor och de 2 000 ombud runt om i Sverige, säger Bengt Erik-Lindgren, vice VD och chef för region Mälardalen i Swedbank.

– Vi ser fram emot att börja samarbetet med svensk travsport, som finns djupt förankrad hos många människor riket runt. Intresset för hästar är fantastiskt i vårt land såväl i städerna som på landsbygden och växer sig starkare för varje år. Travsporten är en viktig del i den svenska hästnäringen och samarbetet är ett bra sätt att stärka vårt varumärke. Det skall bli spännande att vara med att utveckla de folkfester som V75 är, säger Peter Nelander, reklam- och sponsringschef på Aftonbladet.

Svensk travsport lockar varje år runt 1,8 miljoner besökare och är en av landets största arenasporter. Bland travets största och mest kända tävlingar finns bland annat Elitloppshelgen på Solvalla, Olympiatravet på Åby, Hugo Åbergs Memorial på Jägersro, Trippeltrav på Axevalla, Sprintermästaren i Halmstad och Sundsvall Open Trot på Bergsåker i Sundsvall.

– Vi är stolta över att ha knutit Aftonbladet och Swedbank som travsportens officiella huvudsponsorer. Det bekräftar bilden av V75 som travets elitserie och ger oss nya möjligheter att förbättra evenemangen de närmaste åren, vilket är oerhört viktigt för travsportens framtid, säger ATGs Kommunikationsdirektör Kerstin Wallentin och Svenska Travsportens Centralförbunds Generalsekreterare Ulf Hörnberg.