Commander Crowe slog rekordet – tog sin 20:e raka seger!

I kväll skrevs svensk travhistoria på Jägersro.
Commander Crowe med Johnny Takter i sulkyn tog sin 20:e raka seger och tilldelades en guldmedalj.

Commander Crowes första seger kom den 4 december 2006 - och därefter har han radat upp segrarna. För tre veckor sedan så tangerade Commander Crowe, 5 år, sagohästen Legolas ”oslagbara” rekord på 19 segrar från 80-talet.

Och i kväll blev Commander Crowe alltså historisk när han på Jägersro i V65:s fjärde avdelning tog sin 20:e raka seger sedan debuten.

Första priset var 40 000 kronor och Commander Crowe, som tränas av Petri Puro i Halmstad, har nu sprungit in 3 535 000 kronor.

- Detta är stort och jag var lite nervös innan. Nu känns det riktigt skönt, säger Commander Crowes uppfödare, tränare och delägare Petri Puro.

- Härligt att Commander Crowe slog rekordet! En fantastisk häst som blev framröstad som Årets Häst förra året. Jag gissar att han nu blir svårslagen även när det gäller Årets Häst 2008, säger Kerstin Wallentin, kommunikationsdirektör på ATG.

STC:s Stora Guldmedalj tilldelas Commander Crowe

STC (Svenska Travsportens Centralförbund) har instiftat STC:s Stora Guldmedalj för extraordinära sportsliga prestationer inom svensk travsport. Guldmedaljen kan delas ut till häst, kusk, tränare, lärling, skötare, ägare och uppfödare.

Priset kan till exempel ges för en enstaka prestation som världsrekord eller storloppsseger. Det kan även ges för ett fantastiskt resultat under ett år eller en livsgärning eller annan period.

(Det är STC:s styrelse som beslutar när den här exklusiva medaljen skall delas ut )

Den allra första upplagan av STC:s Stora Guldmedalj gick till fenomenale Going Kronos för hans fantastiska världsrekord för treåringar på 1.10,4. Den andra guldmedaljen tilldelas idag Commander Crowe för hans segerrekord med 20 raka segrar. Medaljen tilldelas upppfödaren och tränaren Petri Puro och till en representant för ägarna P.P.Travträning AB med flera.