Vem blir Årets Häst 2007?

Report this content

Omröstningen till Årets Häst blir ett stjärnornas krig och fighten står mellan fem fantastiska travhästar: Adrian Chip, Commander Crowe, Giant Diablo, Järvsöfaks och Sahara Dynamite. Omröstningen startar på nyårsafton och fortsätter fram till den TV-sända Årets Hästgalan på Rondo i Göteborg den 18 januari 2008.

Som tidigare kommer Årets Häst att utses med samma upplägg som Melodifestivalen med två grupper - svenska folket och hästsportjournalisterna i SHK. De båda gruppernas resultat värderas lika (50 procent svenska folket, 50 procent SHK-medlemmar) och slås sedan samman. Årets Hästgalan sänds i TV4 Plus och kommer att ledas av TV-profilerna Åsa Elmroth och Johan Edlund.

Det är Svenska Hästsportjournalisters Klubb (SHK), Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och AB Trav och Galopp (ATG) som idag nominerat kandidaterna till den åtråvärda titeln.

Här kommer en kort presentation av de fem travartisterna:

Adrian Chip: hingst 3 år. Härstamning: Andover Hall – My Favorite Chip e Pine Chip. Ägare: Stall Tre Puckar. Uppfödare: Junior Yutzi, USA. Tränare: Robert Bergh, Bergsåker. Resultat 2007: 14: 9-4-1. Vinstsumma: 6 656 415 kronor. Vinnare av bland annat Gran Premio Orsi Mangelli och Ulf Thoresens Minne. Tvåa i Hambletonian Stakes.

Commander Crowe: hingst 4 år. Härstamning; Juliano Star - Somack e. Mack Lobell. Ägare: P.P.Travträning AB, m.fl. (Petri Puro). Uppfödare: Petri Puro, Halmstad. Tränare: Petri Puro, Halmstad. Resultat 2007: 11 starter: 11-0-0. Vinstsumma: 3.242.000 kronor. Segrade i Svenskt Travderby, Breeders´ Crown. Obesegrad i 14 starter från debuten, varav elva starter i år.

Giant Diablo: sto 7 år. Härstamning: e. Supergill-Giant Rhytm e. Valley Victory. Ägare: Stall Zenith HB, Huddinge. Uppfödare: Stall Speediablo, Bjuv. Tränare: Roger Walmann, Solvalla. Resultat 2007: 13 starter: 3-0-4. Vinstsumma: 1.949.342 kronor. Noterade nya absoluta världsrekordet 1.08,5a/1.609 meter vid seger i Allerage Farm Trot, USA.

Järvsöfaks: hingst 13 år. Härstamning: e Troll Jahn – Järvsö Anna e Lapp Nils. Ägare: Hälsinge Trav AB (Persson Jan-Olov m.fl.). Uppfödare: Jan-Olov Persson, Hudiksvall. Tränare: Jan-Olov Persson, Hagmyren. Resultat 2007: 21: 18-2-0. Vinstsumma: 2 286 337 kr. Segrade i Nordisk Elitkamp, en tävlingsserie med de största loppen i Sverige, Norge och Finland.

Sahara Dynamite: hingst 3 år. Härstamning: Express Ride - Sahara Shadow e. Graduate Student. Ägare: TNT Stable HB, med flera. Uppfödare: Oskari Mäenpää, Finland. Tränare: Timo Nurmos, Solvalla. Resultat 2007: 14 starter: 10-2-1. Vinstsumma: 2.943.500 kronor. Segrade i Svenskt Travkriterium och Breeders´ Crown.