Atlas Copco presenterar sina energieffektiva blåsmaskiner med skruvteknik

Report this content

ZS-serie med energibesparande blåsmaskiner uppfyller dagens krav på låga koldioxidutsläpp Antwerpen, Belgien, 8 mars 2010: Atlas Copco presenterar sin nya, välbeprövade energieffektiva teknik för tillämpningar för luftblåsning: ZS-blåsmaskinen med skruvteknik. Skruvtekniken är i genomsnitt 30 procent mer energieffektiv jämfört med lobteknik. Atlas Copco är övertygade om att den lobteknik, som används flitigt för närvarande, inte längre uppfyller dagens låga krav på koldioxidutsläpp. Industrier och tillämpningar som exempelvis hantering av spillvatten, pneumatisk transport, elkraftsframställning, mat och dryck, läkemedel, kemiska ämnen, papper och pappersmassa, textilier, cement och allmän tillverkning drar nytta av energibesparing genom att konventionell lobteknik ersätts med ledande skruvteknik. ZS-blåsmaskinen med skruvteknik ersätter företagets hela utbud av roterande lobblåsmaskiner av typen "Roots".

Stephan Kuhn, VD för Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik, säger: "Atlas Copco skapar ständigt nya produkter för att säkerställa en hållbar produktivitet för våra kunder. De utnyttjar verkligen den genomsnittliga energibesparingen på 30 procent som uppnås med vår ledande skruvteknik, jämfört med blåsmaskiner av konventionell lobtyp. Atlas Copcos kunder kan dra nytta av morgondagens blåsteknik redan idag. Enligt United States Environmental Protection Agency http://www.epa.gov/waterinfrastructure/bettermanagement_energy.html#basicone (EPA – den amerikanska motsvarigheten till naturvårdsverket), till exempel "…används cirka 56 miljarder kilowattimmar (kWh) för hantering av dricksvatten och spillvatten. Beräknat på en genomsnittlig blandning av energikällor i landet motsvarar detta nästan 45 miljoner ton växthusgaser i atmosfären. Endast 10 procent av energibesparingen i den här sektorn skulle sammantaget kunna spara cirka $400 miljoner om året." På en anläggning med typisk biologisk hantering av spillvatten står luftblåsningssystemet för upp till 70 procent av energianvändningen. Idag använder majoriteten av dessa anläggningar mindre effektiv lobteknik, en teknik som inte har utvecklats särskilt mycket sedan den introducerades i slutet av 1800-talet. Genom en minskad energianvändning i deras luftblåsningssystem minskar de här anläggningarna sina energikostnader samtidigt som de drivs på ett mer miljövänligt sätt. Chris Lybaert, VD för Atlas Copcos Oil-free Air Division tillägger: “Energiförbrukningen representerar vanligtvis 80 procent av en blåsmaskins livscykelkostnader. Genom att introducera skruvteknik i vår luftblåsningsserie erbjuder vi nu en komplett produktportfölj med kompressorer och blåsmaskiner för alla tillämpningar och processer under 4 bar(e)/58 psig . Atlas Copcos skruvteknik hjälper kunderna att spara energi, vilket är en stor fördel på en konkurrenskraftig marknad." Luftblåsmaskinernas inverkan på energiförbrukningen Många industrier använder luftblåsmaskiner för sina processer och kommer att dra nytta av den energieffektivitet som luftblåsmaskiner med skruvar har. De som verkligen kommer att dra nytta av detta är kommunala och industriella anläggningar för hantering av spillvatten, där luftblåsmaskiner vanligtvis representerar upp till 70 procent av de sammanlagda elkostnaderna. Här livnär sig miljontals bakterier på organiskt avfall, bryter upp det i koldioxid, kvävgas och vatten. Eftersom bakterier behöver syre blåses stora mängder luft in i luftningsbehållarna. Energieffektiv och tillförlitlig teknik Prestandan för den nya ZS-blåsmaskinen med skruvar testades mot en trilobblåsmaskin av oberoende Technische Überwachungs-Verein (en tysk myndighet för teknisk övervakning, eller TÜV), enligt den internationella standarden ISO 1217, upplaga 4. Det visade sig att ZS-maskinen är 23,8 procent mer energieffektiv än en trilobblåsmaskin på 0,5 bar(e)/7 psig, och 39,7 procent på 0,9 bar(e)/13 psig. ZS-maskinens effektivitet är i världsklass beroende på den överlägsna skruvtekniken. Andra viktiga funktioner som säkerställer en ökad effektivitet och tillförlitlighet är den integrerade växellådan, oljesystemet och den innovativa designen som integrerar alla enskilda komponenter i en plug-and-play-lösning. ____________________________________________________ Atlas Copco kan bli skyldiga att lämna de uppgifter som finns angivna i detta dokument i enlighet med Securities Markets Act. Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande kompressorer, gruv- och anläggningsutrustning, power tools-verktyg och monteringssystem. Koncernen levererar hållbara lösningar för ökad kundproduktivitet med innovativa produkter och tjänster. Företaget grundades 1873 och är baserat i Stockholm, Sverige, och har en global omfattning på mer än 170 länder. 2009 hade Atlas Copco cirka 30 000 anställda och intäkter på SEK 64 miljarder (EUR 6,0 miljarder). Läs mer på www.atlascopco.com Oil-free Air är en division inom Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik. Divisionen utvecklar, tillverkar och marknadsför oljefria kompressorer för alla typer av industrier världen över där luftkvaliteten är av stor vikt, samt oljeinsprutade kompressorer för mindre kritiska tillämpningar. Fokus ligger på luftoptimeringssystem och kvalitetsluftslösningar för att förbättra kundernas produktivitet ytterligare. Divisionens huvudkontor och den största produktionsenheten ligger i Antwerpen, Belgien. ____________________________________________________ Om du vill ha mer information kontaktar du; Chris Lybaert, President Atlas Copco Compressor Technique - Oil-free Air Division +86 21 22 08 48 01 eller chris.lybaert@cn.atlascopco.com FOTNOT FÖR REDAKTÖRER: Den här pressreleasen, samt fullständigt pressmaterial och videor, högupplösta foton och diagram finns på Atlas Copcos webbplats: www.efficiencyblowers.com

Taggar: