Flexibel lastbil för brunnsborrare

Atlas Copco är en världsledande helhetsleverantör av utrustning till brunns- och energiborrare. Scania är världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans har nu de båda företagen tagit fram ett nytt koncept som kommer att underlätta vardagen för brunns- och energiborrare.

Samarbete mellan Atlas Copco och Scania är inget nytt. Bland annat så drivs Atlas Copcos nya serie högtryckskompressorer av Scania-motorer. Nu har en en arbetsgrupp bestående av representanter från både Scania och Atlas Copco tagit fram en lastbil som rymmer allt en brunns- eller energiborrare kan behöva: kompressor, borraggregat och borrverktyg – och med ett lastväxlat flak som gör lösningen extremt flexibel.

Fördelarna är förstås flera:

– Du behöver bara ett fordon, och din lastbil måste inte stå kvar under hela borrningen. Du lyfter av flaket med kompressor och borrigg på, sedan kan du använda lastbilen till att hämta mer utrustning. Eller använda bilen till helt andra jobb, eller hyra ut den medan borrningen pågår, säger Martin Jönsson Operational Manager på Atlas Copco Welltech.

I dagsläget har en prototyp tagits fram och presenterats för den potentiella kundgruppen. Att förstå utmaningarna och möjligheterna som brunns- och energiborrare står inför varje dag är a och o så den input som kommit in vid visningarna är viktiga för den fortsatta utvecklingen.

– Vi arbetar med att validera specifikationerna och med att ta fram ett erbjudande som kan ge mervärde till kunderna. Exakt hur det ska utformas är inte riktigt klart än men det är fantastiskt roligt att se vilket intresse det finns kring den prototyp vi har visat upp under våren, säger Marcus Larsson Global Account Manager för International Fleet Sales på Scania.

För ytterligare information, kontakta:

Julia Flodkvist, marknadskommunikationschef

Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden och Atlas Copco Welltech

070-787 0660, julia.flodkvist@se.atlascopco.com

Marcus Larsson, Global Account Manager International Fleet Sales, Scania

Tel. 070-086 59 19, marcus.larsson@scania.com

Peter Kaméus, kommunikationschef Scania-Bilar Sverige AB

Tel. 010-708 64 13, peter.kameus@scania.com

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.