Atlas Copco Group uppmärksammar 40-årsjubileum för Water for All

Nacka den 22 augusti 2024: Idag firar vi en viktig milstolpe i Atlas Copco Groups historia. Gruppens medarbetardrivna samhällsengagemang, Water for All, firar sitt 40-årsjubileum. Jubileet representerar fyra decennier av orubbligt engagemang för att göra rent och säkert vatten tillgängligt för alla.

Med övertygelsen att tillgång till vatten inte är ett privilegium utan en grundläggande mänsklig rättighet, uppstod Water for All under en global vattenkris som bland annat visade sig genom händelser i Peru 1984. Övertygade om att vatten är viktigt för hälsa, utbildning och ekonomiskt välstånd initierade grundarna en rörelse som sedan dess har nått miljontals människor runt om i världen.

"Jag är mycket stolt över att kunna säga att Water for All har förändrat oräkneliga liv genom att ge tillgång till rent vatten och sanitet. Jag är lika stolt över det kontinuerliga engagemang i detta initiativ som sträcker sig över 40 år och som inte bara levererar vatten utan också främjar utbildning och ekonomisk utveckling", säger Vagner Rego, VD och koncernchef för Atlas Copco Group.

Water for All är ett globalt initiativ som drivs av medarbetare från både Atlas Copco Group och Epiroc, och arbetar för att säkerställa tillgång till rent dricksvatten, sanitet och hygien. I genomsnitt har Water for All under de senaste fem åren haft 65 pågående projekt och nått cirka 250 000 personer per år. Atlas Copco Group har gjort ett stående åtagande att dubbelmatcha de månatliga donationer som våra anställda gör.

Den mänskliga rättigheten till säkert dricksvatten erkändes första gången av FN:s generalförsamling och FN:s råd för mänskliga rättigheter som en del av bindande internationell lag år 2010.

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com