Atlas Copco har förvärvat den tyska pumpdistributören IPV

Stockholm, Sverige, 4 januari 2019: Atlas Copco har förvärvat Industrie Pumpen Vertriebs GmbH (IPV). Bolaget distribuerar industripumpar från Varisco.

IPV har sitt säte i Dresden i Tyskland. Bolaget, som har omkring 20 anställda, hade under 2017 intäkter på omkring 50 miljoner SEK.

IPV:s huvudsakliga marknad är den kemiska industrin. ”Nyckeln till att ytterligare kunna växa vår pumpaffär är att vi är närvarande i de industriella segmenten”, säger Andrew Walker, affärsområdeschef för Energiteknik. ”Förvärvet kommer att stärka vår närvaro i nordvästra Europa.

Köpeskillingen är inte materiell i förhållande till Atlas Copcos börsvärde och offentliggörs inte.

Det förvärvade bolaget kommer att bli en del av divisionen Power and Flow inom affärsområdet Energiteknik och legalt tillhöra Atlas Copcos tyska holdingbolag, Atlas Copco GmbH.

För ytterligare information kontakta:
Sara Liljedal, Presschef
08 743 8060 eller 072 144 1038
media@se.atlascopco.com

Andrew Walker, Affärsområdeschef Energiteknik
andrew.walker@be.atlascopco.com

Atlas Copco är världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar, generatorer, pumpar, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och tjänster med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och har en global räckvidd på över 180 länder. År 2017 hade Atlas Copco (exklusive Epiroc AB) en omsättning på 86 miljarder kronor och cirka 34 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.