• Atlas Copco/

Atlas Copco introducerar FD VSD 100-300, nya varvtalstyrda kyltorkar med tvåsiffriga energibesparingar

4 juni 2020 - Stockholm, Sverige – Atlas Copcos teknik med varvtalsstyrning har revolutionerat de kompressorer som används inom industrin och bidragit till en högre energieffektivitet och lägre ägandekostnader. Nu introducerar Atlas Copco FD VSD 100-300, en ny serie kyltorkar med samma teknik och samma tvåsiffriga energibesparingar.

Sedan introduktionen har Atlas Copcos revolutionerande teknik med varvtalsstyrning (VSD) levererat signifikanta energibesparingar hos företag och organisationer i hela världen. VSD är ett genialt svar på frågan ”varför slösa energi genom att köra kompressorn fullt pålastad även i situationer där flödesbehovet varierar?"

I en varvtalsstyrd kompressor anpassas motorns varvtal efter flödesbehovet. Energiförbrukningen kan därför minskas väsentligt, vilket ger en lägre livscykelkostnad. Genom lanseringen av FD VSD 100-300 utvidgar Atlas Copco denna energibesparande princip till segmentet kyltorkar. Kyltorken FD VSD finns tillgänglig i sex olika storlekar från 100-300 liter och erbjuder kunder upp till 50% besparing på indirekta energikostnader och upp till 70% på direkta energikostnader.

Fram till idag har cykliska kyltorkar med termisk massa uppfattats som mycket effektiva. Deras driftskoncept är att köra med full belastning för att kyla en termisk massa, stanna och därefter starta när temperaturen i den termiska massan måste sänkas igen. De nya kyltorkarna i FD VSD-serien är helt överlägsna dessa cykliska torkar på flera olika sätt.

De ger mycket högre energibesparingar eftersom driften följer den varierande efterfrågan på tryckluft som de flesta produktionsmiljöer har. Detta möjliggörs av en frekvensomriktare som matchar kyltorkens motorvarvtal med kundens behov.

Dessutom kan en kyltork med varvtalsstyrning tillhandahålla en kontinuerligt låg och stabil tryckdaggpunkt och luft med en mycket hög kvalitet (renhetsklass -:4:- enligt  ISO 8573-1). I en kyltork som arbetar med en termisk massa varierar tryckdaggpunkten, något som kan äventyra tryckluftens renhet med upp till två renhetsklasser.

Avslutningsvis så levererar en VSD-tork goda resultat under alla förhållanden medan en tork med termisk massa genererar obefintliga energibesparingar när omgivningstemperaturen är hög.

Eftersom de nya kyltorkarna från Atlas Copco inte behöver en värmeväxlare för termisk massa så är de mer kompakta och servicekostnaderna är lägre. Dessutom är FD VSD:s högeffektiva värmeväxlare specifikt konstruerade för att minska tryckfallet i den inkommande luften och eliminera eventuella effektivitetsförluster före kylningen.

Den nya FD VSD levereras med en sofistikerad Elektronikon®Touch styrenhet. Den är enkel att använda och all information är mycket lättillgänglig. Exempelvis går det snabbt att se både den programmerade och faktiska tryckdaggpunkten. Kombinerad med en Ethernet-anslutning och SMARTLINK fjärrövervakning kan kyltorkens prestanda och underhållsintervall optimeras från vart som helst i världen.För ytterligare information om oljesmorda kompressor och andra tryckluftsprodukter, besök vår hemsida eller kontakta oss enligt nedan:

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Robert Aronson
Produktingenjör, Industrial Air Division, Atlas Copco Compressor AB
robert.aronson@atlascopco.com

Alexandra Calgar
Marknadschef, Atlas Copco Compressor AB
0721-45 25 01
alexandra.calgar@atlascopco.com

Atlas Copco Compressor AB är ett säljbolag inom Atlas Copco-gruppen, en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar sedan 1873. Vi ansvarar för marknadsföring och försäljning av innovativa och energieffektiva produkter och tjänster relaterade till tryckluft, vakuum och gas på den svenska marknaden.Vi strävar efter att vara den föredragna samarbetspartnern för kunder som behöver kompressorer, blåsmaskiner, vakuumpumpar, gasgeneratorer och service därav. Genom att lyssna på våra kunder och genom att dela idéer med kollegor runt om i världen stöder vi utvecklingen av nya innovativa produkter och tjänster som ger affärskritiska fördelar inom de applikationer vi servar. Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 39 000 medarbetare. Under 2019 uppgick omsättningen till 104 miljarder SEK. Läs mer på atlascopcogroup.com

Snabbfakta

FD VSD 100-300 är en energieffektiv och klimatsmart kyltork från Atlas Copco som levererar luft av hög kvalitet. Den är enkel att serva och har ett litet fotavtryck.

Citat

Vi är mycket glada över att kunna integrera vår innovativa VSD-teknik i FD VSD 100-300. Genom att erbjuda ett överlägset alternativ till de traditionella kyltorkarna ger vi våra kunder en mängd fördelar. De nya kyltorkarna FD VSD kommer omedelbart att ha en positiv inverkan på kundernas energikostnader och koldioxidavtryck.
Marknadschef Industrial Air Division Sverige