Atlas Copco öppnar marknadsbolag i Angola

Stockholm den 19 februari 2008: Atlas Copco har etablerat ett nytt helägt marknadsbolag i Angola, för att förbättra utbudet på en av världens snabbast växande marknader.

Det nya marknadsbolaget, Atlas Copco Angola, Lda, startades den 1 februari 2008. Det erbjuder ett komplett produktsortiment från Atlas Copco samt produkter och tjänster för eftermarknaden. Bolaget vänder sig till kunder i snabbväxande segment såsom anläggnings-, gruv-, olje- och gas- samt tillverkningsindustrierna. Huvudkontoret ligger i huvudstaden Luanda.

“Genom att etablera det här marknadsbolaget stärker vi våra band till nuvarande och potentiella kunder i landet, som kommer att gynnas av kortare leveranstider och bättre service,” säger Ronnie Leten, affärsområdeschef för Atlas Copco Kompressorteknik. “Med tanke på den snabba tillväxttakten i Angolas ekonomi är det viktigt för oss att ha en egen försäljning på denna marknad.”

I Angola har Atlas Copco under nästan 50 år representerats av distributörer. Företaget är ledande på den lokala marknaden för trycklufts-, anläggnings- och gruvutrustning. Det nya marknadsbolaget ingår i affärsområdet Kompressorteknik.