Atlas Copco-pris belönar innovativ pump för halvledarindustrin

Stockholm den 29 mars 2018: I år uppmärksammar det prestigefulla John Munck-priset utvecklingen av en innovativ vakuumpump. Pumpen används i tillverkningen av halvledare och förlänger serviceintervallerna samt ökar driftssäkerheten.

Årets John Munck-pris för tekniska framsteg går till Paul Neller, Andy Mann, Phil North, Dave Manson, Brian Murphy, Allen Park och Jonathan Youn, som arbetar inom divisionen för halvledare inom affärsområdet Vakuumteknik.

De får priset för att ha utvecklat vakuumpumpen iXM. Pumpen som används vid tillverkning av halvledare, förlänger serviceintervallerna och ökar driftsäkerheten. Pumpen är också mindre, tystare och mer energisnål jämfört med konkurrenternas.

”Teamet har utvecklat en högteknologisk och innovativ produkt som kommer att hjälpa våra kunder. De har visat stort engagemang och jag är därför mycket glad över att kunna dela ut priset till dem” säger Atlas Copcos VD och koncernchef Mats Rahmström.

Vakuumpumpen är utvecklad i Sydkorea där en stor del av världens halvledare tillverkas.

John Munck-priset, etablerat 1991, delas årligen ut till en produktutvecklare, designer eller ett team för framstående bidrag till den totala kvaliteten i en Atlas Copco-produkt.

Priset delas ut till vinnarna på årsstämman den 24 april 2018. Se www.atlascopcogroup.com/innovation/ för information om tidigare vinnare.

Mer information om iMX: https://youtu.be/c5smuhG_KTs

För mer information kontakta:
Sara Liljedal, Presschef
08 743 80 60 eller 072 144 1038

media@se.atlascopco.com

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2017 hade Atlas Copco en omsättning på 116 miljarder kronor och cirka 47 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.