Atlas Copco utser Gisela Lindstrand till kommunikationsdirektör

Stockholm den 13 februari 2018: Atlas Copco, en ledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar, har utsett Gisela Lindstrand till kommunikationsdirektör och medlem i koncernledningen. Gisela Lindstrand tillträder sin nya position senast den 31 maj 2018.

Gisela Lindstrand är sedan 2007 kommunikationsdirektör på säkerhetsföretaget Securitas, där hennes uppdrag inkluderar investerarrelationer, varumärke och hållbarhet.

“Gisela är känd som en affärsorienterad kommunikatör och ledare med starkt driv och gott omdöme,” säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas Copco-gruppen. “Jag är glad att välkomna en mycket kompetent och engagerad person till vår ledningsgrupp.”

Gisela Lindstrand började sin karriär 1983 som journalist. Mellan 1989 och 1996 var hon politisk rådgivare och pressekreterare till Sveriges statsminister. 1996 tillträdde hon en tjänst som informationsdirektör för SABO, en bransch- och intresseorganisation för allmännyttiga bostadsföretag. 2001 utnämndes hon till presschef för det svenska bygg- och anläggningsföretaget NCC. Mellan 2004 och 2007 var hon kommunikationsdirektör för den svenska verksamheten hos Pfizer, ett världsledande biopharmabolag.

Gisela Lindstrand är svensk medborgare född 1962. Hon har en examen i samhällsvetenskap från Uppsala universitet.

Atlas Copco informerade i ett pressmeddelande den 12 juli, 2017, att dess nuvarande informationsdirektör Annika Berglund kommer att gå i pension.

För mer information vänligen kontakta:
Sara Liljedal, Presschef
08 743 8060 eller 0
media@se.atlascopco.com

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2017 hade Atlas Copco en omsättning på 116 miljarder kronor och cirka 47 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.